Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://hdl.handle.net/123456789/1096
Назва: Фрактально-просторова організація художнього тексту
Інші назви: Fractal and spatial aspects of a literary text
Автори: Пашали, Ірина Іванівна
Pashaly, I.
Ключові слова: система
синергетика
синергетичний підхід
фрактал
фрактальна структура
фрактальна модель
гармонійний центр
біфуркації
аналіз художнього тексту
system
synergetics
synergetic approach
fractal
fractal structure
fractal model
harmonic center
bifurcations
analysis of literary text
Дата публікації: 2020
Бібліографічний опис: Пашали І.І. Фрактально-просторова організація художнього тексту : Кваліфікаційна робота здобувача освітнього ступеня магістр спеціальності 014.02 Середня освіта (мова і література (англійська)) / Кер.: канд. філол. наук, доц. Олейнікова Г.О. - Ізмаїл, 2020. - 130 с.
Короткий огляд (реферат): Для глибокого розуміння авторського задуму та виявлення внутрішньої динаміки художнього тексту як комунікативно-психологічної одиниці недостатньо проаналізувати лише зовнішню структуру та сприймати зміст як суму складників (речень). Набагато ефективнішим є синергетичний метод дослідження тексту, який базується на сприйнятті цієї лінгвістичної одиниці як складної системи з усіма притаманними їй характеристиками. В даній кваліфікаційній роботі розглянуто теоретичні питання вивчення тексту з позиції синергетики, зроблено огляд провідних синергетичних шкіл та зазначено методи кожної з них для всебічного аналізу тексту. Особливу увагу приділено практичному застосуванню теорії фрактальності для дослідження структури художнього тексту. Самоподібність є ключовою характеристикою фракталу, який досить широко використовується для пояснення соціальних та природних явищ, але в лінгвістиці структура художнього тексту з позиції фрактальності ще потребує ретельного вивчення. Для дослідження фрактально-просторової організації художнього тексту був обраний науково - фантастичний роман «Двері в літо» Р. Хайнлайна. Основною метою кваліфікаційної роботи було проаналізувати структуру зазначеного роману із застосуванням ключових постулатів синергетики. Для досягнення мети текст роману розглядався як складна система, якій притаманні певні характеристики. Однією із центральних складових даної роботи стало виявлення гармонійного центру кожної глави та роману в цілому. Застосування математичної формули значно полегшило знаходження найважливіших (кульмінаційних) складових тексту. Для розуміння причинно-наслідкових зв’язків у сюжеті автор роботи спробував знайти точки біфуркації (моменти рішучого вибору), які прогнозують подальший розвиток сюжету. Застосування загальної теорії фракталів для дослідження тексту надало змогу виділити сильні та слабкі у змістовному плані зони та зрозуміти причини сюжетних колізій. Автор роботи дійшов висновку, що сюжет даного науково-фантастичного роману може бути представлений у вигляді фракталів, а для розуміння динаміки сюжету та внутрішньої структури тексту найбільш змістовною є фрактальна модель «древо», яка наочно демонструє причини наявності кількох сюжетних ліній в романі та допомагає зрозуміти зв’язок між ними. Практична цінність роботи полягає у можливості застосування узагальнень, спостережень та розробленої фрактальної моделі тексту у процесі формування читацької компетенції як учнів закладів середньої освіти, здобувачів вищої освіти, так і широкого кола читачів. Також, результати дослідження переконливо демонструють можливість і необхідність застосування синергетичного підходу до вивчення творів різних жанрів.
Опис: A literary text is a communicative-psychological unit which cannot be understood only by the analysis of the external structure or perceived as the sum of the components (sentences). In order to reveal an author’s intention and the internal dynamics of a text, it is necessary to apply a synergetic method which is based on the consideration of a text as a complex system with all inherent characteristics. This qualification paper deals with the theoretical issues of studying text from the synergetic perspectives, provides an overview of the leading synergetic schools and describes the methods of comprehensive text analysis. Particular attention is paid to the practical application of fractal theory to the study of the structure of a literary text. Self-similarity is a key characteristic of a fractal, which is quite widely used to explain social and natural phenomena. However, the fractal structure of a literary text still needs to be given more attention and studied carefully. A Sci-Fi novel “The Door into Summer” by Robert A. Heinlein was chosen to study the fractal-spatial organization of the text. The main purpose of the qualification paper was to analyze the structure of this novel using the key synergetic principles. In order to achieve this goal, the text of the novel was regarded as the complex system with certain characteristics. The specific component of this work was the identification of the harmonic center of each chapter and the novel as a whole. The application of the mathematical formula made it much easier to find the most important (culminating) components of the text. To understand the cause and effect relationships in the plot, the author tried to find bifurcation zones (moments of decisive choice) that predict the further development of the plot. The general theory of fractals allowed to identify the most significant (strong) and less important (weak) zones in the plot and to understand the causes of the plot collisions. The author concludes that the plot of this science-fiction novel can be presented in the form of fractals, and the fractal model “tree” can be considered as the most meaningful for understanding the dynamics of the plot and the internal structure of the text. This fractal model clearly demonstrates the reasons for the presence of several story lines in the novel and helps understand the connection between them. The practical value of the work lies in the ability to use generalizations, observations, and the developed fractal model of the text in the process of forming the reading competence of pupils of secondary education institutions, higher education applicants, and a wide range of readers. Also, the results of the study strongly demonstrate the possibility and necessity of applying a synergetic approach to the study of texts of different genres.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://hdl.handle.net/123456789/1096
Розташовується у зібраннях:Кваліфікаційні роботи

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Пашали_І_Кваліф.робота_Магістр.pdfФрактально-просторова організація художнього тексту2.24 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.