Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://hdl.handle.net/123456789/1384
Назва: Урахування полілінгвізму мовців під час викладання української мови в закладах середньої освіти
Інші назви: Taking into account polylingivism of speakers during the teaching of the Ukrainian language in Secondary Education Institutions
Автори: Кравченко, Надія Михайлівна
Kravchenko, Nadiia
Ключові слова: українська мова
мовна ситуація
полілінгвізм
процес навчання
межиріччя Дністра і Дунаю
the Ukrainian language
language situation
polylingualism
the process of teaching
area between the Dniester and Danube rivers
Дата публікації: 4-лют-2021
Бібліографічний опис: Кравченко Н.М. Урахування полілінгвізму мовців під час викладання української мови в закладах середньої освіти : Кваліфікаційна робота здобувача освітнього ступеня магістр спеціальності 014.01 Середня освіта (Українська мова і література) / Кер. канд.філол.наук, доц. Делюсто М.С. – Ізмаїл, 2021. – 86 с.
Короткий огляд (реферат): Кваліфікаційна робота студентки 64Ф групи факультету української філології та соціальних наук освітнього ступеня магістр спеціальності 014.01 Середня освіта (Українська мова і література). Ізмаїльський державний гуманітарний університет. (Ізмаїл, 2020). Кваліфікаційна робота складається зі вступу, двох розділів, висновків, списку використаних джерел, додатків. Основний зміст роботи викладений на 85 сторінках. Список використаних джерел налічує 63 позиції. Актуальність. Стан реалізації мовного законодавства у полілінгвальних регіонах не можна вважати задовільним, оскільки українська мова на цих теренах ще не виконує повною мірою функцій, передбачених статусом державної мови (зокрема ролі засобу міжетнічної комунікації), існує небезпека витіснення її іншими мовами у повсякденному спілкуванні мовців. Ареал межиріччя Дністра і Дунаю – типовий полілінгвальний континуум, де упродовж майже 200 років активно взаємодіють українська, болгарська, румунська, гагаузька, російська, албанська і циганська мови. Працюючи за таких умов, вчитель-словесник повинен сприяти розширенню використання української мови полімовними індивідами в різних сферах і комунікативних ситуаціях задля її збереження і розвитку, що можна зробити ефективно, лише враховуючи особливості рідних ідіомів учнів у процесі навчання державної. Мета роботи полягає в системному вивченні проблеми навчання української мови в полілінгвальному та полідіалектному ареалі межиріччя Дністра і Дунаю, що сприятиме удержавленню української мови як засобу міжнаціонального спілкування в ньому та може бути екстрапольоване на інші лінгвально неоднорідні регіони України. Реалізація поставленої мети передбачає розв’язання таких завдань: описати особливості типового полілінгвального ареалу межиріччя Дністра і Дунаю; схарактеризувати полілінгвізм як явище, що впливає на розвиток мов і діалектів регіону; проаналізувати основні проблеми викладання державної мови в полімовному середовищі межиріччя Дністра і Дунаю; розробити систему завдань з метою виявлення типових помилок у процесі навчання української мови учнів з різною рідною мовою/полімовних індивідів на різних мовних рівнях; провести експеримент щодо вияву типових помилок в опануванні української мови учнів з різною рідною мовою/полімовних індивідів у закладах загальної середньої освіти регіону; обґрунтувати необхідність розпрацювання методичних рекомендацій щодо викладання української мови в закладах загальної середньої освіти межиріччя Дністра і Дунаю з різним етномовним складом учнів. Об’єкт дослідження – українськомовна літературна компетентність учнів закладів загальної середньої освіти ареалу (українців, росіян, болгар, молдован, гагаузів). Предметом дослідження стали типи мовних помилок учнів закладів загальної середньої освіти ареалу у процесі вивчення української літературної мови. Джерела дослідження – власні спостереження над мовною поведінкою учнів з різною рідною мовою ареалу упродовж 2018–2020 рр., виконані учнями закладів загальної середньої освіти спеціально упорядковані завдання. У першому розділі «Лінгвальна феноменальність ареалу межиріччя Дністра і Дунаю» окреслено і прокоментовано функціонування мов та діалектів у межиріччі Дністра і Дунаю; питання збереження національних рис та зміну під вливом інших діалектів української мови в мультилінгвальному ареалі; діалектну мову і суржик; полілінгвізм з-поміж чинників розвитку мов і діалектів регіону. Другий розділ «Особливості навчання української мови в закладах загальної середньої освіти ареалу» присвячено проблемам викладання державної мови в полілінгвальному середовищі, діалектним текстам як навчальному джерелу на уроках української мови; визначено типові помилки учнів з різною рідною мовою у процесі вивчення державної та шляхи їх подолання; розглянуто мовну біографію мешканців межиріччя Дністра і Дунаю. У результаті проведеного дослідження зроблено висновки, що необхідно розпрацювати методичні рекомендації щодо викладання української мови у школах з різним етномовним складом учнів, що обов’язково повинно мати дві мети: популяризація української мови і робота над уникненням помилок, викликаних мовними контактами і впливом місцевих діалектів (залежно від складників локальної мовної ситуації).
Опис: Qualification work of the student of 64F group of the faculty of Ukrainian philology and social sciences of educational degree master's specialty 014.01 Secondary education (Ukrainian language and literature). Izmail State University for the Humanities. (Izmail, 2020). Qualification work consists of an introduction, two sections, conclusions, a list of sources used, appendices. The main content of the work is set out on 85 pages. The list of used sources has 63 positions. Topicality. The state of implementation of language legislation in polylingual regions cannot be considered satisfactory, as the Ukrainian language in these areas does not fully perform the functions provided by the state language status (including the role of interethnic communication), there is a danger of displacing it by other languages. The area between the Dniester and Danube interfluves is a typical polylingual continuum, where Ukrainian, Bulgarian, Romanian, Gagauz, Russian, Albanian and Gypsy languages have been actively interacting for almost 200 years. Working under such conditions, the teacher-vocabulary should promote the use of the Ukrainian language by multilingual individuals in various fields and communicative situations for its preservation and development, which can be done effectively only by taking into account the native idioms of students in the study of the state language. The aim of the work is to study systematically the problem of Ukrainian language learning in the polylingual and polydialectal areas of the Dniester and Danube interfluves, which will promote the Ukrainian language as a means of interethnic communication and can be extrapolated to other linguistically heterogeneous regions of Ukraine. Realization of the set purpose provides the decision of such tasks: to describe features of a typical polylingual area of the interfluve of the Dniester and Danube; to characterize polylingualism as a phenomenon influencing the development of languages and dialects of the region; to analyze the main problems of teaching the state language in the multilingual environment of the interfluve of the Dniester and the Danube; develop a system of tasks in order to identify common mistakes in the process of teaching Ukrainian to students with different native languages / multilingual individuals at different language levels; to conduct an experiment to identify typical mistakes in mastering the Ukrainian language of students with different native languages / multilingual individuals in general secondary education institutions of the region; to substantiate the need to develop methodological recommendations for teaching the Ukrainian language in general secondary education institutions between the Dniester and Danube rivers with different ethnolinguistic composition of students. The object of research is the Ukrainian-language literary competence of students of general secondary education institutions of the area (Ukrainians, Russians, Bulgarians, Moldovans, Gagauz). The subject of the study were the types of language errors of students of general secondary education in the area in the process of studying the Ukrainian literary language. The sources of the research are own observations on the language behavior of students with different native languages of the area during 2018–2019, specially arranged tasks performed by students of general secondary education institutions. The first section "Linguistic phenomenality of the area between the Dniester and Danube interfluves" outlines and comments on the languages of the Dniester and Danube interfluves and their dialects; preservation of national features and change under the influence of other dialects of the Ukrainian language in the multilingual area; dialect language and surzhik; polylingualism among the factors of development of languages and dialects of the region. The second section "Peculiarities of teaching the Ukrainian language in general secondary education institutions of the area" is devoted to the problems of teaching the state language in a polylingual environment, dialect texts as a learning source in Ukrainian language lessons; identified typical mistakes of students with different native languages in the process of studying the state language and ways to overcome them; the linguistic biography of the inhabitants of the interfluve of the Dniester and the Danube is considered. As a result of the study, it was concluded that it is necessary to develop guidelines for teaching Ukrainian in schools with different ethnolinguistic students, which must have two goals: popularization of the Ukrainian language and work to avoid mistakes caused by language contacts and the influence of local dialects (depending on the components of the local language situation).
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://hdl.handle.net/123456789/1384
Розташовується у зібраннях:Кваліфікаційні роботи

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Кваліф.робота_Кравченко_Н._Магістр_2021.pdfУрахування полілінгвізму мовців під час викладання української мови в закладах середньої освіти1.91 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.