Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://hdl.handle.net/123456789/1388
Назва: Удосконалення механізму управління конкурентоспроможністю підприємства (на прикладі ПАТ «Одеський консервний завод дитячого харчування»)
Інші назви: Improvement of the mechanism of enterprise competitiveness management (on the example of PJSC «Odessa cannery of baby food»)
Автори: Волкова, Анастасія Сергіївна
Volkova, A.
Ключові слова: підприємство
механізм
конкуренція
конкурентоспроможність
конкурентні переваги
механізм управління конкурентоспроможністю
enterprise
mechanism
competition
competitiveness
competitive advantages
competitiveness management mechanism
Дата публікації: 4-лют-2021
Бібліографічний опис: Волкова А.С. Удосконалення механізму управління конкурентоспроможністю підприємства (на прикладі ПАТ «Одеський консервний завод дитячого харчування»)
Короткий огляд (реферат): Актуальність теми. На сьогоднішній день забезпечення сталого розвитку та нарощування прибутковості вимагає від управлінців будь-якого підприємства розробки ефективного механізму управління конкурентоспроможністю. Для того, щоб встояти в жорстокій конкурентній боротьбі потрібно визначити поточний рівень конкурентоспроможності власного підприємства та підприємств-конкурентів, в цьому проявляється порівняльний характер показника конкурентоспроможності. Високий рівень конкурентоздатності сьогодні майже нічого не гарантує власникам та акціонерам, адже при відсутності дій щодо підтримки та укріплення конкурентних позицій розглянутий показник стрімко скорочуватиметься, цим підтверджується динамічний характер індикатора конкурентоспроможності. Як правило, розробка механізму управління конкурентоспроможності передбачає попереднє здійснення повної фінансово-економічної діагностики стану підприємства, ринку на якому воно функціонує, аналіз діяльності основних конкурентів. В ході діагностики прибутковості господарювання переглядаються основні індикатори ефективності використання основних видів ресурсів: фінансових, трудових, матеріальних тощо. Таким чином, виявляються слабкі місця та прогалини у діяльності компанії. З урахуванням стратегічних планів на майбутнє, стану зовнішньої кон’юнктури та за участі керівників департаментів проводиться розробка механізму управління конкурентоспроможністю. Однак сьогодні у власників більшості вітчизняних підприємств відсутнє розуміння доцільності зазначених заходів та витрат на їх реалізацію, спостерігається нестача теоретичних знань та практичного досвіду з боку персоналу для розробки та реалізації механізму управління конкурентоспроможністю. На багатьох підприємствах, де здійснюється управління конкурентоспроможністю даний процес позбавлений системності, не має стратегічного характеру, не враховує зміни зовнішнього середовища, а тому є не ефективним і не виправдовує здійснених витрат. Розглянуті вище факти доводять актуальність обраної теми. Метою кваліфікаційної роботи є розробка заходів, спрямованих на удосконалення існуючого механізму управління конкурентоспроможністю на акціонерному товаристві «Одеський завод дитячого харчування» (далі за текстом – АТ «ОКЗДХ»). Відповідно до сформульованої мети передбачається вирішення наступних завдань: ‒ дослідити існуючі підходи до визначення сутності дефініцій понять «конкурентоспроможність» та «управління конкурентоспроможністю»; ‒ визначити фактори та методики оцінки конкурентоспроможності підприємства; ‒ ознайомитись із діяльністю АТ «ОКЗДХ» та його ринками збуту; ‒ проаналізувати динаміку розвитку ринку соків, напоїв та нектарів в Україні за 2015-2019 рр.; ‒ продіагностувати основні фінансово-економічні показники, які свідчать про рівень ефективності господарювання АТ «ОКЗДХ» за 2015-2019 рр.; ‒ визначити поточний рівень конкурентоздатності та ефективність діючого механізму управління конкурентоспроможністю на підприємстві; ‒ розробити рекомендації щодо вдосконалення діючого механізму управління конкурентоспроможністю на основі виявлення слабких місць в діяльності АТ «ОКЗДХ»; ‒ здійснити розрахунок ефективності запропонованих витрат на оновлення механізму управління конкурентоспроможністю. Об’єктом дослідження є процес управління конкурентоспроможністю підприємства. Предметом дослідження визначено шляхи удосконалення механізму управління конкурентоспроможністю на АТ «ОКЗДХ». Наукова новизна та практичне значення даного дослідження полягають у тому, що на основі діагностики фінансово-економічних критеріїв ефективності господарювання, з урахуванням стратегічних цілей та виявлених прогалин у діяльності АТ «ОКЗДХ» розроблено комплекс заходів, спрямований на удосконалення механізму управління конкурентоспроможністю та розраховано економічний ефект від його реалізації. Методи дослідження. Для реалізації поставленої мети і виконання зазначених завдань було використано загальнонаукові та спеціальні методи дослідження. Використання методів статистичного аналізу дозволило здійснити комплексний аналіз фінансово-економічних показників АТ «ОКЗДХ». Згрупування сильних і слабких сторін, можливостей та загроз у матриці SWOT дозволило розробити стратегічні пари. Діагностика товарного портфелю із застосуванням матриці БКГ дозволила розподілити усі товари за групами в залежності від рівня прибутковості та перспективності ринкового сегменту. Визначення ефективності витрат на реалізацію заходів щодо удосконалення механізму конкурентоспроможності проводилось із використанням методу дисконтування грошових потоків. Інформаційною базою визначено матеріали підручників, монографій, статей і тез провідних вітчизняних і зарубіжних вчених, публікації у друкованих та електронних економічних виданнях, Закони України та нормативно-правові акти, якими регулюється діяльність вітчизняних підприємств з питань конкурентоспроможності. Теоретичні та методичні основи визначення сутності, принципів та ознак конкурентоспроможності підприємств стали предметом дослідження багатьох вітчизняних і зарубіжних науковців, таких, як: Портер М., Стіглер Дж., Балабанова Л.В., Мочерний С.В., , Фатхутдінов Р.А., Саєнко М.Г., Тищенко А.Н., Райнін І.Л., Агєєва І.М., Янковий О.Г., Жовновач Р.І., Савченко А.С. та інші. Апробація результатів дослідження. Окремі результати дослідження доповідались та обговорювались на 3 Всеукраїнських науково-практичних конференціях, а саме: ‒ V Всеукраїнській науково-практичній конференції «Науковий пошук студентів ХХІ ст.: актуальні питання гуманітарних та соціально-економічних наук (м. Ізмаїл, 14 листопада 2019 р.) з доповіддю за темою «Сутність та види конкурентних стратегій»; ‒ ІV Всеукраїнської науково-практичної конференції «Пріоритети розвитку національної економіки в умовах євроінтеграції України», (м. Ізмаїл, 29 травня 2020 р.) з доповіддю за темою «Дослідження еволюції інноваційного розвитку і передумови цифровізації та цифрових трансформацій світової економіки»; ‒ V Всеукраїнської студентської науково-практичної конференції «Науковий пошук студентів ХХІ ст.: актуальні питання гуманітарних і соціально-економічних наук» (м. Ізмаїл, 18 листопада 2020 р.) з доповіддю за темою «Управління конкурентоспроможністю підприємства: сутність, елементи та принципи». Структура та обсяг роботи. Кваліфікаційна робота складається зі вступу, трьох розділів, висновків та пропозицій, списку використаних джерел із 70 позицій. Загальний обсяг кваліфікаційної роботи становить 106 сторінок, у т.ч. 95 сторінок основного тексту. Робота містить 40 таблиць, 14 рисунків та 5 формул. У розділі першому «Дослідження теоретичних та методичних засад управління конкурентоспроможністю підприємства» досліджено існуючі підходи до визначення сутності дефініцій понять «конкурентоспроможність» та «управління конкурентоспроможністю»; визначено фактори та методики оцінки конкурентоспроможності підприємства; ознайомлено із діяльністю АТ «ОКЗДХ» та його ринками збуту. У другому розділі – «Діагностика ефективності діючого механізму управління конкурентоспроможністю АТ «ОКЗДХ») проаналізовано динаміку розвитку ринку соків, напоїв та нектарів в Україні за 2015-2019 рр.; продіагностовано основні фінансово-економічні показники, які свідчать про рівень ефективності господарювання АТ «ОКЗДХ» за 2015-2019 рр.; визначено поточний рівень конкурентоздатності та ефективність діючого механізму управління конкурентоспроможністю на підприємстві. У третьому розділі – «Удосконалення механізму управління конкурентоспроможністю АТ «ОКЗДХ»» розроблено рекомендації щодо вдосконалення діючого механізму управління конкурентоспроможністю на основі виявлення слабких місць в діяльності АТ «ОКЗДХ»; здійснено розрахунок ефективності запропонованих витрат на оновлення механізму управління конкурентоспроможністю.
Опис: Actuality of theme. Today, ensuring sustainable development and increasing profitability requires managers of any enterprise to develop an effective mechanism for managing competitiveness. In order to withstand fierce competition, it is necessary to determine the current level of competitiveness of one's own enterprise and competing enterprises, this shows the comparative nature of the competitiveness indicator. Today, a high level of competitiveness guarantees almost nothing to owners and shareholders, because in the absence of actions to maintain and strengthen competitive positions, this indicator will decline rapidly, thus confirming the dynamic nature of the competitiveness indicator. As a rule, the development of a competitiveness management mechanism involves the preliminary implementation of a complete financial and economic diagnosis of the enterprise, the market in which it operates, analysis of the main competitors. In the course of diagnostics of profitability of managing the basic indicators of efficiency of use of the basic types of resources are revised: financial, labor, material, etc. Thus, weaknesses and gaps in the company's activities are identified. Taking into account the strategic plans for the future, the state of the external situation and with the participation of department heads, a mechanism for managing competitiveness is being developed. However, today the owners of most domestic enterprises do not understand the feasibility of these measures and the costs of their implementation, there is a lack of theoretical knowledge and practical experience of staff to develop and implement a mechanism for managing competitiveness. In many enterprises, where competitiveness is managed, this process is devoid of system, is not strategic, does not take into account changes in the external environment, and therefore is not effective and does not justify the costs incurred. The above facts prove the relevance of the chosen topic. The purpose of the qualification work is to develop measures aimed at improving the existing mechanism of competitiveness management at the joint-stock company «Odessa Baby Food Plant» (hereinafter - JSC «OKZDH»). In accordance with the stated goal, the following tasks will be solved: - to explore existing approaches to defining the essence of the definitions of «competitiveness» and «competitiveness management»; - to determine the factors and methods of assessing the competitiveness of the enterprise; - to get acquainted with the activities of JSC «OKZDH» and its markets; - to analyze the dynamics of the market of juices, beverages and nectars in Ukraine for 2015-2019; - to diagnose the main financial and economic indicators that indicate the level of efficiency of JSC «OKZDH» for 2015-2019; - to determine the current level of competitiveness and the effectiveness of the existing mechanism for managing competitiveness in the enterprise; - to develop recommendations for improving the existing mechanism of competitiveness management on the basis of identifying weaknesses in the activities of JSC «OKZDH»; - calculate the effectiveness of the proposed costs for updating the competitiveness management mechanism. The object of research is the process of managing the competitiveness of the enterprise. The subject of the research is the ways to improve the mechanism of competitiveness management at JSC «OKZDH». The scientific novelty and practical significance of this study is that based on the diagnosis of financial and economic criteria of economic efficiency, taking into account strategic goals and identified gaps in the activities of JSC «OKZDH» developed a set of measures to improve the mechanism of competitiveness management and calculated economic effect its implementation. Research methods. To achieve this goal and perform these tasks were used general and special research methods. The use of statistical analysis methods allowed to carry out a comprehensive analysis of financial and economic indicators of JSC «OKZDH». The grouping of strengths and weaknesses, opportunities and threats in the SWOT matrix allowed to develop strategic pairs. Diagnosis of the product portfolio using the BCG matrix allowed to distribute all products by groups depending on the level of profitability and prospects of the market segment. Determining the cost effectiveness of measures to improve the competitiveness mechanism was carried out using the method of discounting cash flows. The information base includes materials of textbooks, monographs, articles and theses of leading domestic and foreign scientists, publications in printed and electronic economic publications, laws of Ukraine and regulations governing the activities of domestic enterprises on competitiveness. Theoretical and methodical bases of definition of essence, principles and signs of competitiveness of the enterprises became a subject of research of many domestic and foreign scientists, such as: Porter M., Stigler J., Balabanova LV, Mocherny SV,, Fatkhutdinov RA, Saenko MG, Tishchenko AN, Rainin IL, Ageeva IM, Yankovy OG, Zhovnovach RI, Savchenko AS and other. Approbation of research results. Some results of the study were reported and discussed at 3 All-Ukrainian scientific-practical conferences, namely: - V All-Ukrainian scientific-practical conference «Scientific search for students of the XXI century: current issues of humanities and socio-economic sciences (Izmail, November 14, 2019) with a report on «The essence and types of competitive strategies»; - IV All-Ukrainian scientific-practical conference «Priorities for the development of the national economy in the context of Ukraine's European integration» (Izmail, May 29, 2020) with a report on «Study of the evolution of innovative development and prerequisites for digitalization and digital transformation of the world economy»; - V All-Ukrainian student scientific-practical conference «Scientific research of students of the XXI century: current issues of humanities and socio-economic sciences» (Izmail, November 18, 2020) with a report on «Management of enterprise competitiveness: essence, elements and principles». Structure and scope of work. Qualification work consists of an introduction, three sections, conclusions and suggestions, a list of sources used from 70 positions. The total volume of qualification work is 106 pages, incl. 95 pages of main text. The work contains 40 tables, 14 figures and 5 formulas. The first section «Study of theoretical and methodological principles of enterprise competitiveness management» explores existing approaches to defining the essence of the definitions of «competitiveness» and «competitiveness management»; factors and methods of assessing the competitiveness of the enterprise are identified; acquainted with the activities of JSC «OKZDH» and its markets. The second section – «Diagnosis of the effectiveness of the current mechanism for managing the competitiveness of JSC «OKZDH») analyzes the dynamics of the market of juices, beverages and nectars in Ukraine for 2015-2019; the main financial and economic indicators that indicate the level of efficiency of JSC «OKZDH» for 2015-2019 are diagnosed; the current level of competitiveness and efficiency of the current mechanism of competitiveness management at the enterprise are determined. In the third section – «Improvement of the competitiveness management mechanism of JSC «OKZDH» «recommendations are developed to improve the existing mechanism of competitiveness management based on the identification of weaknesses in the activities of JSC «OKZDH»; the calculation of the efficiency of the proposed costs for updating the competitiveness management mechanism is carried out.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://hdl.handle.net/123456789/1388
Розташовується у зібраннях:Кваліфікаційні роботи

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Кваліф. робота_Волкова_А._Магістр_2021.pdfУдосконалення механізму управління конкурентоспроможністю підприємства (на прикладі ПАТ «Одеський консервний завод дитячого харчування»)1.51 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.