Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://hdl.handle.net/123456789/1446
Назва: Особливості потребової сфери особистості, що самореалізується
Інші назви: Features of the need sphere of self-realization
Автори: Канцир, Д.П.
Kantsyr, Daria
Ключові слова: потребова сфера
самореалізація особистості
самоактуалізація
потреби
мотивація
погребова сфера студентів та школярів
demand sphere
self-realization of personality
self-actualization
needs
motivation
cellar sphere of students and schoolchildren
Дата публікації: 19-лют-2021
Бібліографічний опис: Канцир Д.П. Особливості потребової сфери особистості, що самореалізується : Кваліфікаційна робота здобувача освітнього ступеня магістр спеціальності 053 Психологія / Кер.: канд. психол. наук, доц. Мазоха І.С. - Ізмаїл, 2021. - 94 с.
Короткий огляд (реферат): Кваліфікаційна робота вміщує такі етапи дослідження: 1. Виявлена актуальність та проблеми дослідження. Найважливішою умовою успішності в будь-який діяльності і в той же час яскравим показником потенційних можливостей професіонала є його соціально-психологічні якості і компетентність, тому формування саме цих психологічних складових особистості є однією з серйозних завдань, які вирішуються в процесі вузівської підготовки. Особлива увага в сучасних умовах повинна приділятися проблемі формування та розвитку ціннісного ядра особистості майбутнього фахівця, можливості самореалізації, а це, в свою чергу, вимагає нового підходу до його професійної підготовки. 2. Проаналізована наукова література щодо проблеми потребової сфери та самореалізації особистості. Українські та російські науковці (К. Абульханова-Славська, Л. Анциферова, Г. Батіщев, О. Бондаренко, Є. Головаха, Л. Коган, Г. Костюк, О. Кроник, О. Леонтьєв, П.Лушин, В. Муляр, В. Панок, В. Роменець, С. Рубінштейн, Л. Сохань, Т. Титаренко та ін.) розглядають самореалізацію як свідомий, цілеспрямований процес розкриття й опредметнення сутнісних сил особистості в її різноманітній практичній діяльності. Становлення суспільно активної та гармонійно розвиненої особистості великою мірою залежить від особистих зусиль самої людини, орієнтованих на самовдосконалення та самореалізацію як неодмінну умову досягнення успіху у житті (С. Максименко, М. Пірен, Т. Говорун, Л. Деміна). Процес формування самореалізації та самовизначення учнів у пізнавальній навчальній діяльності розглядали такі автори, як: Б.Г. Ананьєв, Л. І. Божович, М.Р. Гінзбург, С.А. Іванушкіна, Н. С. Пряжников та інші. 3. Уточнено поняття «самореалізація» та «самоактуалізація». Під самореалізацією розуміється вища стадія процесу формування людської особистості, результат її зростання і вдосконалення, продукт розвитку людського потенціалу, прагнення випробувати і виявити свої сили і здібності. Самоактуалізація розглядається як розкриття особистістю своїх потенцій і творчих здібностей, подолання негативних впливів середовища, які заважають її саморозвитку і самоствердженню. 4. Серед психологічних явищ, пов'язаних з самореалізацією, велика кількість дослідників розглядають мотиваційно-потребову сферу особистості. У зв’язку з тим, в роботі вивчаються такі психологічні феномени, як потреби та мотивація. Під потребами людини розуміється стан індивіда, створений випробовуваною їм нуждою в об'єктах, необхідних для його існування і розвитку, часто переживається як внутрішнє напруження і спонукає психічну активність. Мотивація - це внутрішня детермінація поведінки і діяльності, притаманна конкретному індивіду, тобто сукупність стійких мотивів, що відображають його устремління і формують, закріплюють основні напрямки його діяльності. 5. Проведено кількісний та якісний аналіз результатів експериментального дослідження щодо вивчення особливостей самоактуалізації й потребової сфери студентів та школярів., за результатами якого зроблено наступні висновки: 1) особи з високим рівнем самоактуалізаціїї особистості в основному вибирають такі соціально-психологічні настанови, як орієнтація на альтруїзм, орієнтація на гроші та орієнтація на свободу. Учні та студенти с низьким рівнем самоактуалізації особистості в більшій мірі вибирають орієнтацію на свободу, орієнтацію на працю, орієнтацію на гроші. У досліджуваних з високим рівнем самоактуалізації особистості за всіма показниками соціально-психологічних настанов більш високі бали, крім показника «орієнтація на егоїзм». Особливо вони розрізняються за показниками «орієнтація на процес», «орієнтація на альтруїзм» та «орієнтація на владу». У осіб з високим рівнем самоактуалізації найбільше виражено компоненти «комфорт», «загальна активність» та «життєзабезпечення». Досліджувані з низьким рівнем самоактуалізації мають більш виражені бали за показниками «комфорт», «загальна активність» та «спілкування». 2) студенти мають вище рівень самоактуалізації , ніж школяри, а саме за такими показниками, як: «орієнтація в часі», «цінності», «висока потреба в пізнанні», «прагнення до творчості», «контактність», «автономність», «саморозуміння», «гнучкість в спілкуванні. 3) студенти більше орієнтовані на альтруїстичні цінності, свободу, процесс роботи та гроші; а школяри - на результат, свободу та процес роботи. У студентів виявлено вище результати показників таких соціально-психологічних настанов, як орієнтація на «процес» і «альтруїзм», при цьому у учнів більш виражений показник «егоїзм». 4) Вивчення показників мотиваційної структури особистості у студентів та учнів встановило, що за багатьма показниками, а саме: «життєзабезпечення», «комфорт», «соціальний статус», «соціальна корисність» у студентів рівень вище. При цьому, у студентів домінують такі шкали показників мотиваційної структури особистості як: комфорт, загальна активність, життєзабезпечення. Серед старшокласників було виявлено такі показники, як загальна активність, комфорт, спілкування.
Опис: Qualification work includes the following stages of research: 1. Identified the relevance and problems of the study. The most important condition for success in any activity and at the same time a bright indicator of the potential of a professional is his socio-psychological qualities and competence, so the formation of these psychological components of personality is one of the serious tasks addressed in university training. Particular attention in modern conditions should be paid to the problem of formation and development of the value core of the future specialist, the possibility of self-realization, and this, in turn, requires a new approach to his training. 2. Analyzed scientific literature on the problem of the necessary sphere and self-realization of the individual. Ukrainian and Russian scientists (K. Abulkhanova-Slavska, L. Antsiferova, G. Batishchev, O. Bondarenko, E. Golovakha, L. Kogan, G. Kostyuk, O. Kronik, O. Leontiev, P. Lushin, V. Mulyar , V. Panok, V. Romenets, S. Rubinstein, L. Sokhan, T. Tytarenko) consider self-realization as a conscious, purposeful process of revealing and objectifying the essential forces of the individual in its various practical activities. The formation of a socially active and harmoniously developed personality largely depends on the personal efforts of the person himself, focused on self-improvement and self-realization as a prerequisite for success in life (S. Maksimenko, M. Piren, T. Govorun, L. Demina). The process of formation of self-realization and self-determination of students in cognitive learning activities was considered by such authors as: B.G. Ananiev, L.I. Bozhovich, M.R. Ginzburg, S.A. Ivanushkina, N.S. Pryazhnikov and others. 3. The concepts of "self-realization" and "self-actualization" are specified. Self-realization means the highest stage of the process of formation of human personality, the result of its growth and improvement, the product of human development, the desire to test and discover their strengths and abilities. Self-actualization is seen as the disclosure of a person's potential and creative abilities, overcoming the negative influences of the environment that interfere with its self-development and self-affirmation. 4. Among the psychological phenomena associated with self-realization, a large number of researchers consider the motivational-needs sphere of personality. Therefore, psychological phenomena such as needs and motivation are studied in the work. Under the needs of man is understood the state of the individual, created by his experienced need for objects necessary for its existence and development, often experienced as an internal stress and encourages mental activity. Motivation is an internal determination of behavior and activity inherent in a particular individual, ie a set of stable motives that reflect his aspirations and form, consolidate the main directions of his activities. 5. The quantitative and qualitative analysis of results of experimental research on studying of features of self-actualization and the necessary sphere of students and schoolboys is carried out. As a result of which the following conclusions are made: 1) persons with a high level of self-actualization of the individual mainly choose such socio-psychological guidelines as the focus on altruism, the focus on money and the focus on freedom. Pupils and students with a low level of self-actualization of the individual to a greater extent choose the orientation to freedom, orientation to work, orientation to money. In people with a high level of self-actualization, the components "comfort", "general activity" and "life support" are most pronounced. Subjects with a low level of self-actualization have more pronounced scores on the indicators of "comfort", "general activity" and "communication"; 2) students have a higher level of self-actualization than students, namely on such indicators as: "orientation in time", "values", "high need for knowledge", "desire for creativity", "contact", "autonomy", "Self-understanding", "flexibility in communication"; 3) students are more focused on altruistic values, freedom, work process and money; and students - on the result, freedom and work process. The students found higher results of such socio-psychological guidelines as the focus on "process" and "altruism", while students have a more pronounced indicator of "selfishness". 4) The study of indicators of motivational structure of personality in students and pupils found that many indicators, namely: "life support", "comfort", "social status", "social utility" in students is higher. At the same time, students are dominated by such scales of indicators of motivational structure of personality as: comfort, general activity, livelihood. Among high school students were identified such indicators as general activity, comfort, communication.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://hdl.handle.net/123456789/1446
Розташовується у зібраннях:Кваліфікаційні роботи

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Кваліф.робота_Канцир_Д._Магістр_2021.pdfОсобливості потребової сфери особистості, що самореалізується1.45 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.