Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://hdl.handle.net/123456789/1449
Назва: Психологічні умови підсилення мотивації до навчання в підлітковому віці
Інші назви: Psychological conditions for increasing motivation to learn in adolescence
Автори: Свищ, Леся Григорівна
Svyshch, lesia
Ключові слова: Мотивація
мотив
підлітковий вік
психологічні особливості
навчальна діяльність
motivation
motive
teenage years
psychological characteristics
learning activities
Дата публікації: 20-лют-2021
Бібліографічний опис: Свищ Л.Г. Психологічні умови підсилення мотивації до навчання в підлітковому віці : Кваліфікаційна робота здобувача освітнього ступеня магістр спеціальності 053 Психологія / Кер.: д. психол. наук, проф. Макарчук Н.О. - Ізмаїл, 2021. - 89 с.
Короткий огляд (реферат): Кваліфікаційна робота вміщує такі етапи дослідження: 1. Виявлена актуальність та проблеми дослідження. Сучасна соціокультурна ситуація призвела до того, що в суспільстві відбувається інтенсивний процес зміни соціальних орієнтирів. Цей процес отримав своє відображення в системі загальної середньої освіти. Сучасна школа знаходиться на стадії динамічного оновлення, постійно відбувається вдосконалення змісту, організаційних форм, а також інноваційних технологій навчання. Але не дивлячись на це вчителя стикаються з небажанням дитини вчитися. Разом з тим в даний час учні середньої загальноосвітньої школи повинні володіти не тільки певною сумою знань, умінь і навичок, а й мати багатий внутрішній потенціал, який сприяє самоактуалізації, самоосвіті в процесі навчальної діяльності. 2. Проаналізована наукова література щодо навчальної мотивації в підлітковому віці. Проблема підсилення мотивації навчальної діяльності є актуальною проблемою психології і педагогіки на цьому етапі розвитку сучасної школи. Ця проблема привертала і привертає не тільки провідних представників психологів та педагогіки, а й філософії, соціології. Діагностика і сутність мотивації навчальної діяльності отримала свій розвиток в працях В.Г.Асєєва, О.С. Арапова, Ю. К. Бабанського, Л. І. Божович, В.С. Болгариної, В. В. Давидова, І.В. Жадана, В.С.Ільїна, Г.С. Костюка, Н. В. Кузьміної, О.В. Левчука, О. М. Леонтьєва, А.К.Маркової, В. С. Мерліна, В.Ф Паламарчука, Л.М. Проколієнко, С. Л. Рубінштейна, М.В. Савчина, Н. Ф. Тализіної, Г. І. Щукіна, П.М.Якобсона та ін. В дослідженнях вчених показана структура мотивації навчальної діяльності, механізм виникнення навчальних мотивів, а також роль мотивації в здійсненні навчальної діяльності. 3. Встановлено, що в навчальній діяльності підлітків найбільш вираженими є такі мотиви як пізнавальні мотиви, мотиви досягнення, зовнішні мотиви (заохочення, покарання). При цьому в цілому рівень мотивації навчальної діяльності у дівчат вище, ніж у юнаків. Для дівчат також значимими є емоційні мотиви в навчанні. 4. Виявлено, що при виборі шкільних предметів для підлітків важливий особистий інтерес до цих предметів, легкість їх засвоєння, симпатія до вчителя і необхідність знань для майбутньої роботи і практично не важливі такі доводи, як думка батьків і друзів, почуття обов'язку, проста цікавість при вивченні предмета. При цьому спрямованість при виборі шкільних предметів у юнаків і дівчат різниться: юнаки частіше вибирають в якості улюбленого предмета фізкультуру, а дівчата літературу. 5. Основним зовнішнім пізнавальним утрудненням в процесі навчання респонденти відзначили відсутність свободи і самостійності. Це підтверджує те, що для підлітків важливо, щоб до нього ставилися як до дорослого, відчуття і усвідомлення себе в якійсь мірі дорослою людиною. Причому для юнаків це більш важливо, ніж для дівчат. Серед індивідуальних труднощів підлітки виділили нерозуміння нового матеріалу. Для подолання труднощів у навчанні підлітки хотіли б навчитися правильно організовувати свій робочий день. 6. Ступінь мотивації на придбання знань в цілому по всім респондентам нижче середнього рівня, що говорить про те, що підлітки не сильно зацікавлені в вчиненні дій, спрямованих на придбання знань, незважаючи на більш високий показник по пізнавальному мотиву в структурі мотивації. 7. Визначено три шляхи (умови) розвитку і підвищення мотивації навчання: створення на занятті ситуації успіху для учнів; застосування нетрадиційних методів і форм організації уроку; застосування моніторингу активності учнів на занятті. 8. Розвиток мотивів, пов'язаних з утриманням і процесом навчання, дозволяє підвищити результативність навчання по всіх загальноосвітніх предметах. 9. Використання в навчальній діяльності методів і прийомів сучасних педагогічних технологій формує позитивну мотивацію дітей, сприяє розвитку основних розумових операцій, комунікативної компетенції, творчої активної особистості. Отримані результати емпіричного дослідження мають практичну значимість і можуть лягти в основу розробки програми психолого-педагогічного супроводу підсилення мотивації навчальної діяльності та формування професійної спрямованості підлітків.
Опис: Qualification work includes the following stages of research: 1. Identified the relevance and problems of the study. The current socio-cultural situation has led to the fact that society is undergoing an intensive process of changing social orientations. This process is reflected in the system of general secondary education. The modern school is at the stage of dynamic renewal, there is a constant improvement of content, organizational forms, as well as innovative learning technologies. But despite this, teachers are faced with a child's reluctance to learn. However, at present, high school students must have not only a certain amount of knowledge, skills and abilities, but also have a rich internal potential that promotes self-actualization, self-education in the learning process. 2. Analyzed scientific literature on learning motivation in adolescence. The problem of strengthening the motivation of educational activities is an urgent problem of psychology and pedagogy at this stage of development of the modern school. This problem has attracted and continues to attract not only leading representatives of psychologists and pedagogy, but also philosophy and sociology. Diagnosis and the essence of motivation of educational activity was developed in the works of VGAseev, OS Arapova, Yu. K. Babansky, LI Bozhovich, VS Bolgarina, VV Davydova, IV Zhadana, VS Ilyina, GS Kostyuk, NV Kuzmina, OV Levchuk, OM Leontiev, AK Markova, VS Merlin, VF Palamarchuk, LM Prokolienko, SL Rubinstein, MV Savchina, NF Talyzina, GI Shchukin, PM Jacobson and others. The research of scientists shows the structure of motivation of educational activities, the mechanism of educational motives, as well as the role of motivation in the implementation of educational activities. 3. It is established that in the educational activities of adolescents the most pronounced are such motives as cognitive motives, achievement motives, external motives (encouragement, punishment). At the same time, in general, the level of motivation of educational activities in girls is higher than in boys. Emotional motives in learning are also important for girls. 4. It was found that when choosing school subjects for adolescents important personal interest in these subjects, ease of learning, sympathy for the teacher and the need for knowledge for future work and almost irrelevant arguments such as the opinion of parents and friends, a sense of duty, simple curiosity in studying the subject. Thus the orientation at a choice of school subjects at young men and girls differs: young men more often choose as a favorite subject physical culture, and girls the literature. 5. The main external cognitive difficulties in the learning process, respondents noted the lack of freedom and independence. This confirms the fact that it is important for adolescents to be treated as an adult, to feel and realize themselves to some extent as an adult. And for boys it is more important than for girls. Among the individual difficulties, adolescents identified a lack of understanding of the new material. To overcome learning difficulties, adolescents would like to learn how to organize their work day properly. 6. The degree of motivation to acquire knowledge in general for all respondents is below average, which indicates that adolescents are not very interested in taking actions aimed at acquiring knowledge, despite the higher rate of cognitive motive in the structure of motivation. 7. Three ways (conditions) of development and increase of motivation of training are defined: creation at a lesson of a situation of success for pupils; application of non-traditional methods and forms of lesson organization; application of monitoring student activity in the classroom. 8. The development of motives associated with the content and process of learning, can increase the effectiveness of learning in all general education subjects. 9. The use in educational activities of methods and techniques of modern pedagogical technologies forms a positive motivation of children, promotes the development of basic mental operations, communicative competence, creative active personality. The obtained results of empirical research have practical significance and can form the basis for the development of a program of psychological and pedagogical support to strengthen the motivation of educational activities and the formation of professional orientation of adolescents.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://hdl.handle.net/123456789/1449
Розташовується у зібраннях:Кваліфікаційні роботи

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Кваліф.робота_Свищ_Л.Г._Магістр_2021.pdf1.56 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.