Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://hdl.handle.net/123456789/1512
Назва: Синергетична парадигма антиутопії Тетяни Толстої «Кись»
Інші назви: Synergetic Paradigm of Dystopia by Tatyana Tolstaya «Kys»
Автори: Шевчук, Т.
Карабецька, В.
Shevchuk, T.
Karabetska, V.
Ключові слова: антиутопія
синергетична парадигма
хаос
порядок
самоорганізація
dystopia
synergetic paradigm
chaos
order
self-organization
Дата публікації: 2020
Видавництво: Ізмаїл : РВВ ІДГУ
Бібліографічний опис: Шевчук Т. Синергетична парадигма антиутопії Тетяни Толстої «Кись» / Т. Шевчук, В. Карабецька // Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету : збірник наукових праць. Серія «Філологічні науки». – Ізмаїл : РВВ ІДГУ, 2020. – Вип. 47. – С. 119-125.
Серія/номер: Філологічні науки;47
Короткий огляд (реферат): некласичної синергетичної теорії розвитку світу обумовлена необхідністю її прочитання на засадах теорії закономірностей соціальної самоорганізації. Поза нею існують загальні принципи, що керують виникненням структур і функцій, які самоорганізуються у хаосі та безладді (Г. Хакен), становлять елементи, що конституюють еволюційні інтенції буття. Мета і завдання дослідження спрямовані на виявлення й аналіз внутрішньої рефлексії соціальних реалій, відбитих у творі як такі, що виникли внаслідок регресивного розвитку цивілізації з фантастичними елементами її деструкції. Аналіз етико-естетичних феноменів російської культури, втілених в антиутопії Т.Толстої, дозволило прояснити й систематизувати зміст та особливості пізнавальних, історіософських концепцій і дійти висновків щодо глибинної спільності «практики порядку та способу буття феноменів у кожній культурі» (М. Фуко). Синергетична модель, схожа з міфологічними уявленнями людства про закони світовпорядкування, в аналізованому творі відображена в архетипових елементах космогонічної моделі виникнення порядку з хаосу.
Опис: The authors comprehend the artistic issues of the fiction through the prism of the postclassical synergetic theory of world development. Its methodological basis makes it possible to interpret the problematic on the basis of the theory of patterns of social self-organization. According to the theory of synergy, there are certain patterns of structures and functions that self-organize in chaos and disorder, as well as constitute the elements that add up to the evolutionary intentions of existence. The purpose and objectives of the study are aimed at identifying and analyzing the internal reflection of social realities reflected in the fiction as those that arose as a result of the regressive development of civilization with fantastic elements of its destruction. The activity of a cultural hero (Nikita Ivanovich) as a holder of positive features of his mythological prototype (Prometheus), the functioning of a number of cultural values and archetypal positive images (fire, book), the motif of snake fighting represents self-organizing structures, contributing to order overcoming the crisis of internal and external circumstances. The authors interpret the artistic picture of the world of dystopia «Kys» as a variant of postmodern ideas about the chaotic episteme of society. The starting point of deconstructed history is the Explosion, which reflects the process of transformation of historical time into mythopoetic. The «space of cognition» of cultural consciousness is represented by an attempt to comprehend the nature of social dynamics, the desire to identify logical and illogical causal links between social facts. In contrast to the dominant opinion in literary studies about the deeply pessimistic, tragic pathos of Tolstaya's novel, we see in it an optimistic perspective on the vision of the future. In our opinion, the paradigm of historical development, presented as a variant of the meta-myth of modernity about eternal return, contains certain positive elements that form the basis for constituting a variant of renewed, improved development of the country, even from scratch. A hero named Teterya as the personification of anti-Semitism and aggressive, militant ignorance dies. The Red Tower, the location of the repressive authorities (Chief Orderly) and the repository of confiscated books, burns down. The idea of destroying the Library symbolizes, on the one hand, the loss for future generations of the spiritual heritage of the past, and on the other – the starting point for the formation of a new world and cultural development, birth and approval of a humanistic worldview and the farewell to the past. The destruction of material values is a great loss for mankind, but, according to the writer, the main thing is the immortality of the possessor of spiritual values. Despite the public execution, the representatives of the great Russian culture remain immortal, full of determination to restore spiritual and material values from the ruins. Analysis of ethical and aesthetic phenomena of the culture, embodied in the dystopia of Tolstaya, clarified and systematized the content and features of cognitive, historiosophical concepts and draw conclusions about the deep commonality of «the practice of order and mode of existence of phenomena in each culture» (P.-M. Foucault). The synergetic model, similar to the mythological ideas of mankind about the laws of world order, in the analyzed fiction is reflected in the archetypal elements of the cosmogonic model of the emergence of order from chaos.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://hdl.handle.net/123456789/1512
Розташовується у зібраннях:Науковий вісник ІДГУ

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Шевчук_Т_Карабецька_В_НВ_47.pdfСинергетична парадигма антиутопії Тетяни Толстої «Кись»383.81 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.