Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://hdl.handle.net/123456789/1655
Назва: Напрямки удосконалення розробки інвестиційної політики (на прикладі ПрАТ «УДП»)
Інші назви: Directions for improving the development of investment policy (on the example of PJSC "Ukrainian Danube Shipping Company")
Автори: Єсіпова, Анна Василівна
Yesipova, Anna
Ключові слова: інвестиції
інвестиційна політика
інвестиційна діяльність
інвестиційна стратегія
етапи формування інвестиційної політики
алгоритм формування інвестиційної політики, модель реалізації ефективної інвестиційної політики
investments
investment policy
investment activity
investment strategy
stages of investment policy formation
algorithm of investment policy formation, model of realization of effective investment policy
Дата публікації: 1-лют-2022
Бібліографічний опис: Єсіпова А.В. Напрямки удосконалення розробки інвестиційної політики (на прикладі ПрАТ «УДП») : Кваліфікаційна робота здобувача освітнього ступеня магістр спеціальності 076 Підприємництво, торгівля та біржова діяльність / Кер.: канд.екон.наук, доц. Сорока Л.М. - Ізмаїл, 2022. - 80 с.
Короткий огляд (реферат): Актуальність теми дослідження пояснюється тим, що у економічному розвитку будь-якого суб’єкта господарювання як на макро, так і на мікрорівні інвестиції та процеси, що з ними пов’язані, займають центральне місце. Це пояснюється тим, що завдяки інвестуванню забезпечується сталий економічний розвиток і формуються конкурентні переваги суб’єктів підприємницької діяльності. Однією із складових ефективної інвестиційної діяльності є продумана інвестиційна політика. Не залежно від розмірів господарюючого суб’єкта, його організаційно-правового статусу, галузевої приналежності, продумана інвестиційна політика – це залог успіху його господарської діяльності. Інвестиційна діяльність, яка входить до складу інвестиційної політики підприємства, спрямована на реалізацію його кінцевої мети: отримання (збільшення) прибутку та як найповнішого використання його економічного потенціалу. Отже, ефективний розвиток сучасних бізнес-одиниць залежить від ефективної інвестиційної політики, яка має носити комплексний та стратегічний характер. Мета дослідження полягає в удосконаленні інвестиційної політики підприємств у сучасних умовах господарювання. Досягнення вказаної мети роботи потребує вирішення певних задач:  визначено сутність понять «інвестиції», «інвестиційна діяльність», «інвестиційна політика», «інвестиційна стратегія»;  досліджено процес формування ефективної інвестиційної політики і визначити її етапи;  надано комплексну характеристику господарської діяльності ПрАТ «УДП»;  проаналізовано інвестиційну політику і оцінити інвестиційну діяльність ПрАТ «УДП»;  запропоновано модель розробки і реалізації інвестиційної політики підприємства;  визначено напрямки удосконалення процесу розробки інвестиційної політики ПрАТ «УДП». Об’єктом дослідження виступає інвестиційна політика сучасних підприємств та процес її розробки. Предметом дослідження обрано напрями удосконалення процесу розробки інвестиційної політики ПрАТ «Українське Дунайське пароплавство». У кваліфікаційній роботі зроблено спробу запропонувати вирішення економічної наукової задачі, а саме удосконалити процес розробки інвестиційної політики ПрАТ «УДП». У результаті чого, нами виконано основні поставлені завдання. Визначено сутність понять «інвестиції», «інвестиційна діяльність», «інвестиційна політика», «інвестиційна стратегія». Під інвестиціями слід розуміти всі види матеріальних і нематеріальних вкладень, які направлені на отримання в майбутньому будь-якого виду ефекту: комерційного, бюджетного чи соціального. Інвестування відбувається у процесі інвестиційної діяльності. Згідно з Законом України «Про інвестиційну діяльність» під інвестиційною діяльністю розуміється «сукупність практичних дій громадян, юридичних осіб і держави щодо реалізації інвестицій». У той же час, необхідно відзначити, що інвестиційна діяльність входить до складу інвестиційної політики. Отже, інвестиційна політика – це складова частина економічної політики, що проводиться господарюючим суб’єктами, яка включає такі дії: визначення структури, джерел та обсягів інвестицій, напрямів їх використовування з урахуванням першочергових задач підприємств. З’ясували, що, інвестиційна політика входить до складу інвестиційної стратегії, яка в свою чергу, є складовою загальної стратегії організації. Інвестиційна стратегія – це набір довгострокових цілей інвестиційної діяльності господарюючого суб’єкту, які залежать від загальних завдань даної бізнес-одиниці, від його інвестиційної орієнтованості. З’ясовано, що ефективна інноваційна політика потребує ретельного підходу до її розробки та методики оцінки. Тому нами розглянуто інформацію, щодо етапів формування інвестиційної політики та методики її оцінки. Доведено, що розробка й впровадження інвестиційної політики – це комплексний процес, який потребує присутності на підприємстві кваліфікованих кадрів, що повинні мати як теоретичну базу, так і практичний досвід, які будуть спеціалізуватися суто на вирішення питань інвестиційної політики, а також наявності інвестиційних ресурсів. Наголошено на тому, що інвестиційна політика певного господарюючого суб’єкта повинна відповідати його специфіці та масштабу виробництва, має бути задокументована, постійно переглядатися та коректуватися, доступна всім зацікавленим особам (партнерам, інвесторам, банкам) все це дозволить підприємству ефективно реалізувати інвестиційну стратегію та зберегти конкурентоспроможність компанії. Надано комплексну характеристику ПрАТ «УДП». Підприємство було створено у 1944 році під назвою «Радянське Дунайське державне пароплавство», у 1994 році воно було реструктуризоване у відкрите акціонерне товариство (ВАТ «УДП»), а у 2011 році, у відповідності до Закону України «Про акціонерні товариства», – у приватне акціонерне товариство (ПрАТ «УДП»). За результатами дослідження нами з’ясовано, що ПрАТ «УДП» – це один із найбільших учасників судноплавного бізнесу не тільки в нашій країні, але й у Східній Європі, який за довгі роки своєї господарської діяльності засвідчив свій авторитет у якості надійного партнера і безумовного лідера в наданні послуг з перевезення вантажів і пасажирів як по морю, так і по річці, при цьому забезпечуючи високий рівень безпеки перевезень. Середньооблікова кількість штатних працівників у 2020 році сягла майже 1 429 осіб, що на 168 чоловік менш ніж у попередньому році. В середньому на балансі підприємства знаходяться біля 56 річкових буксирів, 19 самохідних суховантажних суден та 239 одиниць несамохідного суховантажного флоту та інші. Основними видами вантажів, що транспортуються річковим флотом ПрАТ «УДП», є в основному масові навалочні вантажі: руда, кам’яне вугілля, хімічні добрива, зернові культури тощо. Однак, у 2020 році у порівнянні з минулим 2019 роком, масштаб перевезень скоротився на 247,2 тис. тонн або на 15,6%. Ця тенденція пов’язана з обмеженням експортних вантажопотоків по р. Дунай та скороченням об’ємів вантажопотоку у порту м. Ізмаїл під дією пандемії COVID-19. За даними 2020 р. обсяг перевезень вантажів по р. Дунай склав 1 100 000 тонн, що у порівнянні із 2019 р. менше на 199 100 тонн або на 15,3%. За звітний 2020 р. загальний об’єм вантажообігу по морю склав 238,7 тис. тонн, що у порівнянні з аналогічними результатами 2019 р., менше на 48,1 тис. тонн (або на 16,8%). У той же час, якщо у 2019 році пароплавство звітувало про збиток у розмірі 8635 тис. грн., то за результатами 2020 року підприємство отримало прибуток у обсязі 30 677 тис. грн. це стало можливо завдяки тому, що об’єми перевезень вантажоперевезень між закордонними містами-портами за результатами 2020 року в 1,5 рази перевищили обсяги аналогічних перевезень за 2019 рік. Впроваджені у 2020 році нові організаційні заходи спряли тому, що на 5,2% зросла ефективність транспортної роботи в загалі. Наприклад, якщо у 2019 році на 1 тис. кілат транспортної роботи акціонерного товариства воно отримувало біля 6,14 доларів США доходу від перевезень, то у 2020 році цей показник сягнув рівня 6,46 доларів США. Прибуткова діяльність усіх структурних одиниць пароплавства (за виключенням, пасажирського флоту, який не експлуатувався у зв’язку з пандемією COVSD-19) дозволила отримати пароплавству найкращий фінансовий результат за останні 10 років. Однак, план за капітальними інвестиціями на 2020 рік був виконаний лише на 22%. Загальна сума витрачених коштів склала 6 218 тис. грн. Цей факт, пояснюється тим, що пароплавство отримало у 2019 році за його результатами збиток і тому коштів на інвестування у повному обсязі забракло. На капітальне будівництво витратили 673 тис. грн., а це 6,7% від планового обсягу. На придбання основних фондів 4701 тис. грн., що склало 41,6% від плану. На придбання нематеріальних активів витрачено 814 тис. грн., а це 20,4% від планових інвестицій. Модернізацію основних засобів взагалі не проводили, тому інвестиційні кошти на дану статтю витрат не витратили. Однак, не зважаючи на невдалий інвестиційний досвід 2020 року, підприємство склало оптимістичний план інвестування на 2021 рік. У поточному році на реалізацію програми капітального інвестування підприємство запланувало витратити 32 055 тис. Згідно «Стратегічному плану розвитку ПрАТ «УДП», який було прийнято у 2019 році, товариство має ще більш амбітні плани на 2022-2023 рр. Так у 2022 році планується виділити на інвестиційний процес 30305 тис. грн., а у 2023 році – 32035 тис. грн. З метою удосконалення інвестиційної політики підприємства ми запропонували алгоритм, який відображає етапи інвестиційної політики, які мають бути опрацьовані фахівцями господарюючого суб’єкту. Алгоритм складається із етапів та підетапів. Перший етап – аналітичний, другий – розробка інвестиційної політики, третій етап – практичний, а саме реалізація інвестиційної політики підприємства. Також нами сформовано модель формування й реалізації інвестиційної політики, яка враховує особливості розвитку пароплавства та специфіку його інвестиційної діяльності. Модель, яка нами представлена дозволяє згрупувати фактори, що здійснюють вплив на процес розробки та впровадження інвестиційної політики підприємства. На вході до моделі стоїть інформація про наявність і доступності економічних ресурсів, рівень попиту на послуги компанії, ступінь конкуренції та місце фірми у конкурентному середовищі. Виходом даної моделі є досягнута мета – підвищення ефективності інвестиційної політики компанії. Наголошено на тому, що у процесі розроблення інвестиційної політики, яка має стати ефективною за фактом, важливо враховувати наявні джерела інвестування та надати їм оцінку з метою вибору найдешевшого. Як результат успішної реалізації інвестиційної політики підприємства, здійснюється задоволення економічних інтересів всіх учасників інвестиційного процесу. Цими економічними інтересами зазвичай слугують: збільшення чистого прибутку компанії, підвищення заробітних плат, виплата премій персоналу, наявність дивідендів, і, як підсумок, забезпечується сталий розвиток підприємства, формуються та укріплюються конкурентні переваги. З метою удосконалення інвестиційної політики ПрАТ «УДП», проведено роботу по впровадженню деяких етапів, що входять до алгоритму формування ефективної інвестиційної політики. У процесі чого виявлено сильні й слабкі сторони підприємства, його можливості та загрози, а також сформовано перелік потенційних ризиків. Що дало можливість сформулювати наступні першочергові завдання для ПрАТ «УДП»: підвищення ефективності експлуатації флоту, що знаходиться на балансі товариства; оновлення технічної бази флоту; мінімізація зносу основних засобів; підвищення продуктивності праці персоналу товариства; збільшення фінансових показників діяльності підприємства та рентабельності тощо. З’ясовано, що одним з головних факторів, що унеможливлює виконання більшості завдань, що визначені нами вище як пріоритетні, є значний вік флоту, яким володіє ПрАТ «УДП». Отже, на базі попередньо виявлених результатів, ми отримали змогу запропонувати упровадження інвестиційних проєктів з модернізації флоту на ПрАТ «УДП» та обґрунтували їх доцільність.
Опис: The relevance of the research topic is explained by the fact that in the economic development of any business entity, both at the macro and micro levels, investments and related processes are central. This is due to the fact that investment ensures sustainable economic development and creates competitive advantages of business entities. One of the components of effective investment activity is a well-thought-out investment policy. Regardless of the size of the business entity, its organizational and legal status, industry affiliation, a well-thought-out investment policy is the key to the success of its business. Investment activity, which is part of the investment policy of the enterprise, is aimed at achieving its ultimate goal: obtaining (increasing) profits and as the fullest use of its economic potential. Thus, the effective development of modern business units depends on an effective investment policy, which should be comprehensive and strategic. Achieving this goal requires solving certain tasks:  the essence of the concepts "investment", "investment activity", "investment policy", "investment strategy" is defined;  the process of forming an effective investment policy and determine its stages is studied; the complex characteristic of economic activity of PJSC "Ukrainian Danube Shipping Company" is given;  the investment policy is analyzed and the investment activity of PJSC "Ukrainian Danube Shipping Company" is evaluated;  the model of development and realization of investment policy of the enterprise is offered;  identified areas for improving the investment policy development process of PJSC "Ukrainian Danube Shipping Company". The object of research is the investment policy of modern enterprises and the process of its development. The subject of the research is the directions of improving the process of investment policy development of PJSC "Ukrainian Danube Shipping Company". In the qualification work an attempt was made to propose a solution to the economic scientific problem, namely to improve the process of developing the investment policy of PJSC "Ukrainian Danube Shipping Company". As a result, we have fulfilled the main tasks. The essence of the concepts "investment", "investment activity", "investment policy", "investment strategy" is determined. Investments should be understood as all types of tangible and intangible investments that are aimed at obtaining in the future any kind of effect: commercial, budgetary or social. Investment takes place in the process of investment activity. According to the Law of Ukraine "On Investment Activity", investment activity means "a set of practical actions of citizens, legal entities and the state to implement investments." At the same time, it should be noted that investment activity is part of investment policy. Thus, investment policy is an integral part of economic policy pursued by economic entities, which includes the following actions: determining the structure, sources and amounts of investment, areas of their use, taking into account the priorities of enterprises. It was found that investment policy is part of the investment strategy, which in turn is part of the overall strategy of the organization. An investment strategy is a set of long-term goals of investment activity of an economic entity, which depend on the general objectives of the business unit, on its investment orientation. It was found that an effective innovation policy requires a careful approach to its development and evaluation methodology. Therefore, we have considered information on the stages of investment policy formation and methods of its evaluation. It is proved that the development and implementation of investment policy is a complex process that requires the presence of qualified personnel who must have both theoretical and practical experience, who will specialize in solving investment policy issues and the availability of investment resources. It is emphasized that the investment policy of a business entity must meet its specifics and scale of production, must be documented, constantly reviewed and adjusted, available to all stakeholders (partners, investors, banks), all this will allow the company to effectively implement investment strategy and maintain competitiveness of the company. The complex characteristic of PJSC "Ukrainian Danube Shipping Company" is given. The company was established in 1944 under the name "Soviet Danube State Shipping Company", in 1994 it was restructured into an open joint stock company (OJSC "UDP"), and in 2011, in accordance with the Law of Ukraine "On Joint Stock Companies" - in private joint stock company (PJSC "Ukrainian Danube Shipping Company"). According to the results of the study, we found that PJSC "Ukrainian Danube Shipping Company" is one of the largest participants in the shipping business not only in our country but also in Eastern Europe, which for many years of its economic activity has proven its authority as a reliable partner and undisputed leader. in the provision of services for the carriage of goods and passengers both by sea and by river, while ensuring a high level of transport safety. The average number of full-time employees in 2020 reached almost 1,429 people, which is 168 people less than in the previous year. On average, the company has about 56 river tugs, 19 self-propelled dry cargo vessels and 239 units of non-self-propelled dry cargo fleet and others. The main types of cargo transported by the river fleet of PJSC "Ukrainian Danube Shipping Company" are mainly bulk cargo: ore, coal, chemical fertilizers, cereals, etc. However, in 2020, compared to 2019, the scale of traffic decreased by 247,2 thousand tons or 15,6%. This trend is related to the restriction of export cargo flows along the Danube and the reduction of freight traffic in the port of Izmail due to the COVID-19 pandemic. According to 2020, the volume of cargo transportation on the Danube amounted to 1,100,000 tons, which compared to 2019 is less by 199,100 tons or 15,3%. In the reporting year 2020, the total volume of cargo turnover at sea amounted to 238,7 thousand tons, which is 48,1 thousand tons (or 16,8%) less than in 2019. At the same time, if in 2019 the shipping company reported a loss of 8635 thousand UAH, then in 2020 the company earned a profit of 30 677 thousand UAH. This was made possible by the fact that the volume of freight traffic between foreign port cities in 2020 was 1,5 times higher than the volume of similar traffic in 2019. The new organizational measures introduced in 2020 were aimed at increasing the efficiency of transport work in general by 5,2%. For example, if in 2019 for 1 thousand kilowatts of transport of the joint-stock company it received about 6.14 US dollars of income from transportation, in 2020 this figure reached the level of 6,46 US dollars. The profitable operation of all structural units of the shipping company (except for the passenger fleet, which was not operated in connection with the COVSD-19 pandemic) allowed the shipping company to get the best financial result for the last 10 years. However, the capital investment plan for 2020 was fulfilled by only 22%. The total amount of funds spent amounted to UAH 6,218,000. This fact is explained by the fact that the shipping company suffered a loss in 2019 as a result of its results and therefore the funds for investment were not enough in full. UAH 673 thousand was spent on capital construction, which is 6,7% of the planned volume. UAH 4,701 thousand for the purchase of fixed assets, which amounted to 41,6% of the plan. UAH 814 thousand was spent on the acquisition of intangible assets, which is 20,4% of the planned investments. Modernization of fixed assets was not carried out at all, so the investment funds for this item of expenditure were not spent. However, despite the unsuccessful investment experience in 2020, the company has drawn up an optimistic investment plan for 2021. This year, the company planned to spend 32,055,000 rubles on the implementation of the capital investment program. According to the Strategic Development Plan of PJSC "Ukrainian Danube Shipping Company", which was adopted in 2019, the company has even more ambitious plans for 2022-2023. Thus, in 2022 it is planned to allocate 30305 thousand UAH for the investment process, and in 2023 - 32035 thousand UAH. In order to improve the investment policy of the enterprise, we have proposed an algorithm that reflects the stages of investment policy to be developed by specialists of the business entity. The algorithm consists of stages and substages. The first stage is analytical, the second is the development of investment policy, the third stage is practical, namely the implementation of investment policy of the enterprise. We have also formed a model of formation and implementation of investment policy, which takes into account the peculiarities of the development of shipping and the specifics of its investment activities. The model presented by us allows us to group the factors that influence the process of development and implementation of investment policy of the enterprise. At the entrance to the model is information about the availability and availability of economic resources, the level of demand for the company's services, the degree of competition and the company's place in a competitive environment. The output of this model is the achieved goal - to increase the efficiency of the company's investment policy. It is emphasized that in the process of developing an investment policy that should become effective in fact, it is important to take into account the available sources of investment and provide them with an assessment in order to choose the cheapest. As a result of successful implementation of the investment policy of the enterprise, the satisfaction of economic interests of all participants in the investment process. These economic interests are usually: increase the company's net profit, increase wages, pay staff bonuses, dividends, and, as a result, ensure sustainable development of the enterprise, form and strengthen competitive advantages. In order to improve the investment policy of PJSC "Ukrainian Danube Shipping Company" work was carried out to implement some stages that are part of the algorithm for forming an effective investment policy. In the process, the strengths and weaknesses of the company, its capabilities and threats, as well as a list of potential risks. Which made it possible to formulate the following priorities for PJSC "UDP": improving the efficiency of the fleet, which is on the balance of the company; updating the technical base of the fleet; minimization of depreciation of fixed assets; increasing the productivity of the company's staff; increase of financial indicators of enterprise activity and profitability, etc. It was found that one of the main factors that makes it impossible to perform most of the tasks identified by us as a priority is the significant age of the fleet, which is owned by PJSC "Ukrainian Danube Shipping Company". Thus, based on the previously identified results, we were able to propose the implementation of investment projects to modernize the fleet at PJSC "Ukrainian Danube Shipping Company" and justified their feasibility.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://hdl.handle.net/123456789/1655
Розташовується у зібраннях:076 Підприємництво, торгівля та біржова діяльність

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Кваліф.робота_магістр_Єсіпова_А._2022.pdfНапрямки удосконалення розробки інвестиційної політики (на прикладі ПрАТ «УДП»)2.24 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.