Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://hdl.handle.net/123456789/1665
Назва: Розвиток дослідницьких умінь молодших школярів у навчальній діяльності
Інші назви: Development of research skills of primary school students in educational activities
Автори: Михай, Міхаела Георгіївна
Mykhai, Mykhaela
Ключові слова: молодший школяр
дослідницька діяльність
дослідницькі вміння
дослідницький підхід
метод досліджень
junior high school student
research activity
research skills
research approach
research abilities
research method
дослідницькі здібності
Дата публікації: 2-лют-2022
Бібліографічний опис: Михай М.Г. Розвиток дослідницьких умінь молодших школярів у навчальній діяльності : Кваліфікаційна робота здобувача освітнього ступеня магістр спеціальності 013 Початкова освіта. Позашкільна освіта / Кер.: канд.пед.наук, доц. Звєкова В.К. - Ізмаїл, 2022. - 88 с.
Короткий огляд (реферат): Дослідницьке ставлення до дійсності є одним з найбільш значущих якостей особистості. Виховання у молодших школярів дослідницьких умінь і навичок, внутрішньої установки на пошукове ставлення до різних сфер життя є найважливішим завданням сучасної школи. Актуальність даного дослідження полягає в тому, що одним з головних завдань сучасної початкової загальної освіти є не просто оволодіння знаннями, а отримання учнями різнобічного досвіду діяльності, розвиток умінь самостійно ставити навчальні цілі, проектувати шляхи їх реалізації, контролювати і оцінювати свої досягнення. Це вимагає створення в освітній практиці певних умов для включення учнів в активну пізнавальну діяльність, зокрема, дослідницьку. В кваліфікаційній роботі розглянутий розвиток дослідницьких умінь як важливе завдання освіти в сучасному інформаційному суспільстві. Описані основні принципи і мета навчання в загальноосвітніх школах України. Розглянутий дослідницький підхід і дослідницький метод навчання як основні ланки психолого-педагогічного супроводу процесу формування дослідницьких потреб і здібностей молодших школярів; процес психолого-педагогічного супроводу формування дослідницьких потреб і здібностей учнів. Сформульовані цілі діяльності педагога при організації системних навчальних досліджень; завдання, які вирішуються школярами в ході виконання навчальних досліджень. Наданий перелік педагогічних умов, при дотриманні яких процес формування дослідницьких умінь молодших школярів буде ефективним. Охарактеризовані особливість організації дослідницької діяльності в школі та мета вчителя в даному напрямку.
Опис: Research attitude to reality is one of the most important qualities of personality. Educating junior high school students in research skills and abilities, an inner attitude to the search for different spheres of life is the most important task of a modern school. The relevance of this study is that one of the main tasks of modern primary education is not just the acquisition of knowledge, but students gain diverse experience, development of skills to set learning goals, design ways to implement them, monitor and evaluate their achievements. This requires the creation of certain conditions in educational practice for the inclusion of students in active cognitive activities, in particular, research. The qualification work considers the development of research skills as an important task of education in the modern information society. The basic principles and purpose of education in secondary schools of Ukraine are described. The research approach and the research method of teaching as the basic links of psychological and pedagogical support of the process of formation of research needs and abilities of younger students are considered; the process of psychological and pedagogical support for the formation of students' research needs and abilities. The goals of the teacher's activity in organization of systematic educational researches are formulated; tasks that are solved by the students in the course of the study studies. A list of pedagogical conditions is provided, under which the process of formation of research skills of younger students will be effective. The peculiarities of the organization of research activities at school and the purpose of the teacher in this direction are characterized. The article highlights the features of alternative schools in Ukraine, such as: in the form of organization of mainly boarding type; adhere to joint training and education from the first to the last year; physical education is widely practiced; education invariably comes from the needs of the child; to carry out constant studying of interests and needs of pupils; the desire for comprehensive development of the child's personality; the main goal is the formation of a healthy child with developed feelings and will, skills and life skills in society; the main method of knowledge acquisition is the research method; the most important feature is the individualization of learning; individual work of students is to obtain any factual material and through personal observations, experiments; in addition to compulsory lessons, space is given to the free choice of teaching and information, which develops the taste of younger students and awakens in them a spirit of ingenuity and creativity; moral education, like mental education, occurs not through external authority, but through experience and the gradual use in practice of critical intelligence and freedom; public responsibilities are based on the principle of effective mutual assistance.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://hdl.handle.net/123456789/1665
Розташовується у зібраннях:013 Початкова освіта. Позашкільна освіта

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Кваліф.робота_магістр_Міхай_М._2022.pdfРозвиток дослідницьких умінь молодших школярів у навчальній діяльності2 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.