Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://hdl.handle.net/123456789/1701
Назва: Психологічна корекція та профілактика професійного вигорання педагогів
Інші назви: Psychological correction and prevention of professional burning out of teachers
Автори: Стамбулова, Валентина Георгіївна
Stambulova, Valentyna
Ключові слова: професійна деструкція
професійне вигорання особистості
феномен професійного вигорання у педагогів,
психологічна корекція
корекційна програма
профілактика
professional burnout
professional burnout of the individual
the phenomenon of professional burnout in teachers
psychological correction
correctional program
prevention
Дата публікації: 2022
Бібліографічний опис: Стамбулова В.Г. Психологічна корекція та профілактика професійного вигорання педагогів : Кваліфікаційна робота здобувача освітнього ступеня магістр спеціальності 053 Психологія / Кер.: канд.філос.наук, доц. Запорожченко О.В. - Ізмаїл, 2022. - 108 с.
Короткий огляд (реферат): У роботі здійснений аналіз професійного вигорання у фахівців педагогічних спеціальностей та способи профілактики і корекції такого явища. Професійне вигорання як явище не є новим, проте в умовах зміни освітніх реалій закладів загальної освіти стало дедалі частіше турбувати представників педагогічних ситуацій. У більшості останніх досліджень із теми зазначається, що така проблема є комплексною, але інтенсифікація відбулася за рахунок різкої зміни умов організації праці вчителів – різкого переходу на дистанційне навчання, викликаного епідемією коронавірусної хвороби. При цьому всьому педагогічні працівники стають нещасними, залишають професію або починають неякісно виконувати службові обов’язки, що актуалізує необхідність вивчення професійного вигорання як явища та способів подолання наслідків цього явища. Метою пропонованої роботи є комплексний аналіз тих дій, які дозволять убезпечувати представників педагогічних спеціальностей від професійного вигорання, а, отже, і розуміння професійного вигорання як психологічного феномену. У роботі розв’язуються такі завдання: дослідити розуміння професійної деструкції; проаналізувати явище професійного вигорання як частину професійної деструкції; навести класифікацію видів професійного вигорання особистості; проаналізувати поняття професійного вигорання у працівників педагогічної сфери; реалізувати профілактику та корекцію професійного вигорання і оцінити її ефективність. Об’єктом дослідження є вивчення професійного вигорання у фахівців педагогічних спеціальностей. Предметом дослідження є аналіз способів профілактики та корекції професійного вигорання у працівників педагогічних спеціальностей. Гіпотеза дослідження будувалася на припущенні про те, що рівень професійного вигоряння педагогів школи зміниться, якщо проводити психологічну корекцію професійного вигоряння. У роботі застосовано такі методи дослідження: описовий, наукової класифікації, структурного аналізу, анкетування, моделювання. У першому «Професійне вигорання у системі професійної деструкції особистості», що має теоретичний характер, розглядається загальне розуміння професійного вигорання, аналізується його співвіднесення з професійною деструкцією та визначаються види професійного вигорання. Другий розділ «Теоретично - методологічний аналіз проблеми професійного вигорання педагогів», присвячений дослідженю професійного вигорання у контексті діяльності представників педагогічних спеціальностей: визначаються особливості вигорання у представників даної професії, зазначаються фактори, що зумовлюють професійне вигорання, класифікуються ознаки професійного вигорання. У ході роботи над третім розділом «Корекція та профілактика професійного вигорання представників педагогічних спеціальностей», було проведено дослідження з виявлення рівня професійного вигорання у педагогів та корекційні заняття щодо подолання професійного вигорання, а також профілактичні рекомендації. Експериментальною базою дослідження був Орлівський заклад загальної середньої освіти Ренійської міської ради. Вибірку дослідження склали 44 педагогів школи у віці від 22 до 67 років (40 жінок, 4 чоловіків). В якості діагностичного інструментарію для виявлення проявів феномену професійного вигорання у педагога використовувалися такі методики: діагностика рівня емоційного вигоряння В.В. Бойка, методика «Діагностика професійного вигорання (Х. Маслач , С. Джексон)» в адаптації Н.Є. Водоп'янової, анкета Е. Ховарда «Як сильно ти схильний до стресу»), математично-статистичний T-критерій Вілкоксона. Після проведення корекційних занять проводилася повторне дослідження. Результати діагностики «до» та «після» реалізації корекції показали такі результати: - низький рівень розвитку емоційного вигоряння «до» - 7% (3 особи), «після»-20% (9 осіб) - середній рівень розвитку емоційного вигоряння «до» - 61% (27 осіб), «після» - 52% (23 особи) - високий рівень розвитку «до» - 32% (14 осіб), «після» - 27% (12 осіб) Також було розроблено рекомендації щодо профілактики професійного вигоряння педагогів школи. Проведене дослідження дає підгрунтя для осмислення актуальності проблеми професійного вигорання як такої і можливість окреслити перспективи подальшої наукової і практичної роботи по вирішенню проблеми профілактики професійного вигорання педагогів.
Опис: The analysis of professional burnout of specialists in pedagogical specialties and methods of prevention and correction of this phenomenon are carried out in the work. Professional burnout as a phenomenon is not new, but in the context of changing educational realities of general education institutions, representatives of pedagogical situations have become increasingly disturbing. Most recent research on the subject states that this problem is complex, but the intensification was due to a sharp change in the organization of teachers' work - a sharp transition to distance learning caused by the epidemic of coronavirus disease. At the same time, teachers become unhappy, leave the profession or begin to perform poor duties, which highlights the need to study burnout as a phenomenon and ways to overcome the consequences of this phenomenon. The purpose of the proposed work is a comprehensive analysis of those actions that will protect representatives of pedagogical specialties from burnout, and, consequently, the understanding of burnout as a psychological phenomenon. The following tasks are solved in the work: to investigate the understanding of professional destruction; to analyze the phenomenon of professional burnout as part of professional destruction; provide a classification of types of professional burnout; to analyze the concept of professional burnout in pedagogical workers; implement prevention and correction of burnout and evaluate its effectiveness. The object of research is the study of burnout in pedagogical specialties. The subject of the study is the analysis of methods of prevention and correction of burnout in employees of pedagogical specialties. The hypothesis of the study was based on the assumption that the level of professional burnout of school teachers will change if the psychological correction of professional burnout. The following research methods are used in the work: descriptive, scientific classification, structural analysis, questionnaires, modeling. The first section "Professional burnout in the system of professional destruction of personality", which has a theoretical nature, considers the general understanding of professional burnout, analyzes its relationship with professional destruction and identifies types of professional burnout. The second section "Theoretical and methodological analysis of the problem of burnout of teachers" is devoted to the study of burnout in the context of the activities of representatives of pedagogical specialties: the peculiarities of burnout in the representatives of this profession are determined, the factors that cause professional burnout are indicated, the signs of professional burnout are classified. During the work on the third section "Correction and prevention of burnout of representatives of pedagogical specialties", a study was conducted to identify the level of burnout in teachers and correction classes to overcome burnout, as well as preventive recommendations. The experimental base of the study was the Orlivskiy institution of general secondary education of the Rhenish city council. The sample consisted of 44 school teachers aged 22 to 67 (40 women, 4 men). The following methods were used as diagnostic tools to identify the manifestations of the phenomenon of professional burnout in teachers: diagnosis of the level of emotional burnout V.V Boyko, method "Diagnosis of burnout (H. Maslach, S. Jackson)" in the adaptation of N.E Vodopyanova, E. Howard's questionnaire ("How much are you prone to stress"), mathematical and statistical T-test Wilcoxon. After the correctional classes, a repeat study was conducted. The results of the diagnosis "before" and "after" the implementation of the correction showed the following results: - low level of development of emotional burnout "before" - 7% (3 people), "after" -20% (9 people) - the average level of development of emotional burnout "before" - 61% (27 people), "after" - 52% (23 people) - high level of development "before" - 32% (14 people), "after" - 27% (12 people). Recommendations for the prevention of burnout of school teachers were also developed. The study provides a basis for understanding the relevance of the problem of burnout as such and the opportunity to outline the prospects for further scientific and practical work to address the problem of prevention of burnout of teachers.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://hdl.handle.net/123456789/1701
Розташовується у зібраннях:053 Психологія

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Кваліф.робота_Стамбулова_В.Г._Магістр_2022_(053_Психологія).pdfПсихологічна корекція та профілактика професійного вигорання педагогів941.01 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.