Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://hdl.handle.net/123456789/1705
Назва: Лідерство в студентському середовищі як психологічний феномен
Інші назви: Leadership in the student environment as a psychological phenomenon
Автори: Чимбер, Оксана Олександрівна
Chymber, Oksana
Ключові слова: Обґрунтування психологічних умов формування лідерських якостей у студентів
substantiation of psychological conditions of formation of leadership qualities in students
лідерство як соціально-психологічний феномен
leadership as a socio-psychological phenomenon
теоретико-методологічне вивчення лідерства
theoretical and methodological study of leadership
критерії та показники сформованості лідерських якостей
criteria and indicators of leadership development
психологічні умови формування лідерських якостей
psychological conditions for the formation of leadership qualities
розроблена та впроваджена тренінгова програма «Я - лідер
developed and implemented training program "I am a leader"
Дата публікації: 2022
Бібліографічний опис: Чимбер О.О. Лідерство в студентському середовищі як психологічний феномен : Кваліфікаційна робота здобувача освітнього ступеня магістр спеціальності 053 Психологія / Кер.: д-р.психол.наук, проф. Макарчук Н.О. - Ізмаїл, 2022. - 93 с.
Короткий огляд (реферат): Кваліфікаційна робота вміщує такі етапи дослідження: 1. Виявлена актуальність та проблеми дослідження. Інноваційні процеси в Україні пов'язані з наполегливими зусиллями громадськості щодо оновлення суспільного життя, стабілізації соціально-економічної ситуації, модернізації освіти, висуває суттєво нові вимоги до особистості молодого спеціаліста. Глобальні соціальні зміни сучасного світу вимагають від молоді вміння адаптуватися до нових умов і, що ще важливіше, здатності інтегруватися в життя на рівні суб’єкта соціальних змін. Ми помічаємо необхідність виховання професійно компетентного, мобільного, конкурентоспроможного молодого спеціаліста. Потрібні нові гуманістично орієнтовані молоді лідери, здатні до продуктивної співпраці, вироблення виняткових ідей, готових приймати рішення та передавати відповідальність перед собою і своєю діяльністю. Отже, важливість розвитку лідерських якостей студентської молоді в наш час безперечна. 2. Проаналізована наукова психологічна література щодо лідерства в студентському середовищі. Проблему лідерства вивчали як вітчизняні (Д. Алфімов, С. Гармаш, В. Веснін, Д. Виханський, М. Гаврилюк, А. Лутошкін, Н. Мараховська, О. Нестуля, С. Нестуля, Т. Полковенко, Л. Уманський, О. Уманський, О. Чернишов та ін.), так і зарубіжні вчені (О. П. Балашов, K. Blanchard (К Бланшар), Е. Bogardus (Е. Богардус), M. Weber (М. Вебер), О. В. Євтіхов, Л. Картер (L. Carter), М. В. Кітаєва, Р. Л. Кричевський, F. Massaric (Ф. Массарик), Б. Д. Паригін, В. О. Татенко, F. Fiedler (Ф. Фідлер) та ін.). 3. На основі аналізу та узагальнення концептуальних засад дослідницької проблеми термін «лідер» пояснюється як найбільш авторитетна особа в групі, яка за своїми особистісними особливостями відіграє важливу роль у різноманітних моральних, соціальних та інших ситуаціях, спільних діяльності членів групи і несе за них відповідальність. Лідерство, навпаки, передбачає використання різноманітних методів впливу лідером (за його якостями та здібностями) на інших учасників групи з метою планування, координації та контролю їх спільної діяльності. Лідерські риси визначаються як певні риси особистості, які необхідні для ефективного впливу на інших людей для досягнення своїх цілей. Поняття «лідерські якості студентів» розкривається як динамічна професійно-особистісна освіта, що формується в процесі професійної підготовки у ЗВО. 4. Виявлено та обґрунтовано критерії та показники сформованості лідерських якостей студентів закладу вищої освіти: особистість (ерудиція, активність, цілеспрямованість, впевненість у собі); професійне лідерство (наполегливість, ініціативність, працьовитість, самостійність, організованість, творчість); командно-лідерські (комунікабельність, вміння переконувати, емоційна привабливість, наочність, самовладання, вміння створювати позитивну атмосферу в колективі). Вказано рівні сформованості досліджуваної якості (достатній, середній, низький). 5. За результатами констатуючої фази експерименту встановлено, що: 1) відсоток студентів контрольної та експериментальної груп з достатнім, середнім та низьким рівнем лідерських якостей істотно не відрізняється; 2) невеликий відсоток студентів обох груп виявив високий рівень лідерських якостей; 3) більшість студентів володіють широкими знаннями лише з окремих наук, вибірково активно беруть участь у житті колективу, іноді реагують на ситуацію та приймають рішення повільно, не завжди впевнено; 4) більшості студентів властива нечітка мотивація успіху у професійній діяльності та прагнення до самовдосконалення; відсутність бажання брати відповідальність за командні рішення та дії та навичок встановлення професійних стосунків у колективі; 4) більшість студентів цікавляться професійною діяльністю та розвитком лідерських якостей, виявляють неповне розуміння їх сутності, усвідомлення процесу досягнення бажаної мети, вміння розв’язувати проблеми та творчий підхід до завдань. 6. Психологічні умови формування лідерських якостей студентів визначаються як характеристики навчального процесу у вищих навчальних закладах, покликані забезпечити накопичення ними нових знань про сутність лідерства, структурування лідерського світогляду, набуття досвіду лідерської взаємодії веде до успішного лідерства в майбутньому. 7. Психологічні умови формування лідерських якостей у студентів закладу вищої освіти обґрунтовані та експериментально перевірені. До них належать створення розвиваючого особистісно орієнтованого виховання, що враховує індивідуальні вимоги студентів та специфіку професійної діяльності майбутнього спеціаліста; забезпечення цілеспрямованого розвитку лідерських здібностей учнів шляхом використання інтерактивних форм і методів навчально-виховної та позакласної співпраці; впровадження парадигми лідерства Школи лідерів на основі програми навчання. 8. Експериментально підтверджено, що ефективність та результативність формування лідерських якостей у студентів ЗВО забезпечується запровадженням розумних психологічних умов. Під час аналізу динаміки формування лідерських якостей студентів експериментальної групи виявлено позитивні зміни за всіма критеріями від початку становлення дослідно-експериментальної роботи до її завершення.
Опис: On the topic: "Leadership in the student environment as a psychological phenomenon" Qualification work includes the following stages of research: 1. Identified the relevance and problems of the study. Innovation processes in Ukraine are associated with persistent efforts of the public to renew public life, stabilize the socio-economic situation, modernize education, puts forward significantly new requirements for the personality of the young specialist. The global social changes of the modern world require young people to be able to adapt to new conditions and, more importantly, to be able to integrate into life at the level of the subject of social change. We notice the need to educate a professionally competent, mobile, competitive young specialist. We need new humanistically oriented young leaders, capable of productive cooperation, development of exceptional ideas, ready to make decisions and transfer responsibility to themselves and their activities. Thus, the importance of developing the leadership qualities of student youth in our time is indisputable. 2. Analyzed scientific psychological literature on leadership in the student environment. The problem of leadership was studied as domestic (D. Alfimov, S. Garmash, V. Vesnin, D. Vykhansky, M. Gavrilyuk, A. Lutoshkin, N. Marakhovskaya, O. Nestulya, S. Nestulya, T. Polkovenko, L. Umansky, O. Umansky, O. Chernyshov, etc.), and foreign scientists (OP Balashov, K. Blanchard (K. Blanchard), E. Bogardus (E. Bogardus), M. Weber (M. Weber), O. V. Evtikhov, L. Carter, MV Kitaeva, RL Krichevsky, F. Massaric, BD Parigin, VO Tatenko, F. Fiedler (F. Fiedler) and others). 3. Based on the analysis and generalization of the conceptual foundations of the research problem, the term "leader" is explained as the most authoritative person in the group, who by his personal characteristics plays an important role in various moral, social and other situations, joint activities of group members. Leadership, on the other hand, involves the use of various methods of influencing the leader (according to his qualities and abilities) on other members of the group in order to plan, coordinate and control their joint activities. Leadership traits are defined as certain personality traits that are necessary to effectively influence other people to achieve their goals. The concept of "leadership qualities of students" is revealed as a dynamic professional and personal education, which is formed in the process of professional training in freelance education. 4. Criteria and indicators of formation of leadership qualities of students of higher education institution are identified and substantiated: personality (erudition, activity, purposefulness, self-confidence); professional leadership (persistence, initiative, diligence, independence, organization, creativity); team-leadership (sociability, ability to persuade, emotional attractiveness, clarity, self-control, ability to create a positive atmosphere in the team). The levels of formation of the studied quality (sufficient, medium, low) are indicated. 5. According to the results of the ascertaining phase of the experiment, it is established that: 1) the percentage of students of control and experimental groups with sufficient, medium and low level of leadership qualities does not differ significantly; 2) a small percentage of students in both groups showed a high level of leadership qualities; 3) most students have extensive knowledge only of certain sciences, selectively actively participate in the life of the team, sometimes react to the situation and make decisions slowly, not always confidently; 4) most students have a vague motivation to succeed in professional activities and the desire for self-improvement; lack of desire to take responsibility for team decisions and actions and skills of establishing professional relations in the team; 4) most students are interested in professional activities and the development of leadership skills, show incomplete understanding of their essence, awareness of the process of achieving the desired goal, the ability to solve problems and a creative approach to tasks. 6. Psychological conditions for the formation of leadership qualities of students are defined as characteristics of the educational process in higher education, designed to ensure their accumulation of new knowledge about the essence of leadership, structuring leadership worldview, gaining experience of leadership interaction leads to successful leadership in the future. 7. Psychological conditions for the formation of leadership qualities in students of higher education are justified and experimentally tested. These include the creation of developmental personality-oriented education that takes into account the individual requirements of students and the specifics of the professional activities of future specialists; ensuring the purposeful development of students' leadership skills through the use of interactive forms and methods of educational and extracurricular cooperation; implementation of the leadership paradigm of the School of Leaders based on the curriculum. 8. It has been experimentally confirmed that the efficiency and effectiveness of the formation of leadership qualities in students of free economic education is ensured by the introduction of reasonable psychological conditions. During the analysis of the dynamics of the formation of leadership qualities of students of the experimental group revealed positive changes in all criteria from the beginning of the formation of research and experimental work to its completion.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://hdl.handle.net/123456789/1705
Розташовується у зібраннях:053 Психологія

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Кваліф.робота_Чимбер_О.О._Магістр_2022_(053_Психологія).pdfЛідерство в студентському середовищі як психологічний феномен1.21 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.