Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://hdl.handle.net/123456789/1830
Назва: Теоретико-методичні засади успішної соціалізації дитини з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі закладу дошкільної освіти
Інші назви: Theoretical and methodological principles of successful socialization of a child with special educational needs in an inclusive environment of a preschool education institution
Автори: Клашевич, Н.І.
Klashevych, N.
Ключові слова: соціалізація
інклюзія
інклюзивне навчання
діти з особливими освітніми потребами
інклюзивне освітнє середовище
socialization
inclusion
inclusive education
children with special educational needs
inclusive educational environment
Дата публікації: 17-січ-2023
Бібліографічний опис: Клашевич Н.І Теоретико-методичні засади успішної соціалізації дитини з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі закладу дошкільної освіти : Кваліфікаційна робота здобувача освітнього ступеня магістр спеціальності: 012 Дошкільна освіта. Освітньої програми: Дошкільна освіта. Інклюзивна освіта. / Кер.: : доктор філософії Сараєва І.В. - Ізмаїл, 2023. - 85 с.
Короткий огляд (реферат): У роботі подано теоретичне узагальнення та практичне вирішення проблеми, що виявляється у розробленні, науковому обґрунтуванні й апробації ефективності організації інклюзивного освітнього середовища закладу дошкільної освіти на успішну соціалізацію дітей з особливими освітніми потребами. Мета дослідження: науково обґрунтувати й експериментально перевірити ефективність організації інклюзивного освітнього середовища закладу дошкільної освіти та його вплив на успішну соціалізацію дітей з особливими освітніми потребами. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що визначено сутність феноменів «соціалізації дітей з особливими освітніми потребами»; науково обґрунтовано ефективність організації інклюзивного освітнього середовища закладу дошкільної освіти на успішну соціалізацію дітей з особливими освітніми потребами (вплив освітнього середовища у процесі формування соціалізації дітей з особливими освітнім потребами); схарактеризовано рівні соціалізації дітей дошкільного віку в умовах інклюзивного середовища (високий, достатній, задовільний, низький); розроблено заходи для успішної соціалізації дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі в різних видах діяльності; уточнено поняття «соціалізація», «інклюзія», «інклюзивне навчання». Практичне значення очікуваних наукових результатів полягає в розробленні й упровадженні в освітній процес закладу дошкільної освіти заходів для формування успішної соціалізації дітей дошкільного віку в умовах інклюзивного середовища (ігри, сюжетно-рольові ігри, моделювання життєвих ситуацій, спільний перегляд ілюстрацій). Матеріали дослідження можуть використовуватись вихователями, асистентами вихователя, психологами закладів дошкільної освіти, у системі післядипломної освіти та студентами ЗВО. У вступі обґрунтовано актуальність проблеми дослідження, визначено його мету, завдання, об’єкт, предмет; розкрито наукову новизну здобутих результатів. У першому розділі «Науково-теоретичні основи соціалізації дітей з освітніми особливими потребами» проаналізовано науковий фонд із досліджуваної проблеми; визначено сутність понять «соціалізація», «інклюзія», «інклюзивне навчання»; «діти з особливими освітніми потребами»; визначено нормативно-правове забезпечення соціалізації дітей з особливими освітніми потребами в закладі дошкільної освіти; доведено умови співпраці педагогів і батьків в успішній соціалізації дітей з особливими потребами. Аналіз наукових видань дозволив визначити термін «соціалізація» як двосторонній процес, який відбувається завдяки збагачення особистості соціальним досвідом та реалізації людиною соціальних зв’язків. Соціальній інклюзії в освіті було приділено чимало уваги з боку вітчизняних учених: Н. Софій, А. Колупаєвої, Ю. Найди. Cоціально-педагогічні аспекти соціалізації дітей дошкільного віку досліджували такі відомі науковці, як Л. Артемова, Г. Бєлєнька, А. Богуш, Н. Гавриш, Н. Кирста, О. Кононко, В. Кузь, Н. Лисенко, Ю. Приходько, І. Сіданіч, П. Щербань та інші. Погляди науковців І. Беха, Б. Братуся,Т. Кравченко, Л. Куликової, М. Лукашевича, І. Печенко були спрямовані на дослідження соціалізації індивіда та вплив соціального середовища на її перебіг. Розкрито зміст нормативно-правового забезпечення дітей з особливими освітніми потребами, зокрема у «Всесвітній декларації про освіту для всіх» головними аспектами якої було окреслено загальний доступ до навчання, сприяння забезпеченню рівності, покращення умов освіти та зміцнення партнерських зв’язків. Представлено умови успішної співпраці батьків і педагогів у формуванні успішної соціалізації дітей з особливими освітніми потребами на основі теоретичного обґрунтування праць Л. Загик, В. Іванової, В. Котирло, Н. Кот, С. Ладивір, Т. Маркової, Л. Островської, Т. Пагути. Дійшли висновку, що співпраця батьків і педагогів є головним аспектом у формуванні соціалізації дітей з особливими потребами. У другому розділі «Інклюзивне освітнє середовище в ЗДО – важлива складова успішної соціалізації дітей з особливими потребами» Представлено основні принципи створення інклюзивного освітнього середовища яке зумовлює необхідність забезпечення умов, способів і засобів, зокрема і соціальних, їхньої реалізації для спільного навчання, виховання та розвитку здобувачів освіти з урахуванням їхніх потреб та можливостей. Визначено зміст поняття «інклюзивне освітнє середовище» — це середовище, в якому всі учасники освітньо-виховного процесу, незалежно від своїх освітніх потреб здатні навчатися ефективніше, підвищувати свою соціальну компетентність, вдосконалювати комунікативні навички, а також відчувати себе частиною спільноти. Розкрито зміст осередків діяльності ті їх вплив на формування успішної соціалізації дітей з особливими потребами. Дійшли висновку, що осередки діяльності стимулюють і заохочують дітей до використання різних відчуттів. Представлено результати пошуково-розвідувального етапу експерименту, схарактеризовано рівні формування успішної соціалізації дітей з особливими потребами. Проведено опитування педагогів, результати якого засвідчили, що діти з особливими освітніми потребами дійсно мають дружні стосунки з однолітками, мають спільні інтереси, але не достатньо приділяється уваги дітям, які мають проблеми у відносинах з однолітками, про що засвідчують результати спостережень за взаємовідносинами між дітьми у колективі. На констатувальному етапі експерименту було схарактеризовано рівні соціалізації дітей з особливими потребами; визначено й науково обґрунтовано ефективність організації інклюзивного освітнього середовища закладу дошкільної освіти та його вплив на успішну соціалізацію дітей з особливими освітніми потребами. На формувальному етапі було розроблено й упроваджено план дій, який містить освітні, психологічні, психотерапевтичні, соціальні заходи спрямовані на розвиток загальної та дрібної моторики, мови та мовлення дитини, розумових здібностей, навичок самообслуговування та спілкування які впливають на формування успішної соціалізації дітей з особливими освітніми потребами. Залучали дітей з особливими потребами до активної взаємодії з іншими дітьми та педагогами в різних видах ігор та діяльності. Порівняльний аналіз рівнів сформованості соціалізації дітей з особливими потребами в інклюзивному середовищі на прикінцевому етапі засвідчив ефективність розроблених заходів, які були впроваджені в освітньо-виховну та індивідуальну роботу в інклюзивній групі закладу дошкільної освіти.
Опис: The work presents a theoretical generalization and a practical solution to the problem that is manifested in the development, scientific substantiation and approbation of the effectiveness of the organization of an inclusive educational environment of a preschool education institution for the successful socialization of children with special educational needs. The purpose of the study: to scientifically substantiate and experimentally verify the effectiveness of the organization of an inclusive educational environment of a preschool education institution and its impact on the successful socialization of children with special educational needs. The scientific novelty of the study is that the essence of the phenomena of "socialization of children with special educational needs" has been determined; the effectiveness of the organization of an inclusive educational environment of a preschool education institution on the successful socialization of children with special educational needs is scientifically substantiated (the influence of the educational environment in the process of forming the socialization of children with special educational needs); the levels of socialization of preschool children in an inclusive environment are characterized (high, sufficient, satisfactory, low); measures have been developed for the successful socialization of children with special educational needs in an inclusive environment in various activities; the concepts of "socialization", "inclusion", "inclusive education" have been specified. The practical significance of the expected scientific results lies in the development and implementation in the educational process of the preschool institution of measures for the formation of successful socialization of preschool children in the conditions of an inclusive environment (games, story role-playing games, modeling of life situations, joint viewing of illustrations). Research materials can be used by teachers, teacher assistants, psychologists of preschool education institutions, in the post-graduate education system, and students of higher education institutions. The introduction substantiates the relevance of the research problem, defines its purpose, task, object, subject; the scientific novelty of the obtained results is disclosed. In the first chapter "Scientific-theoretical foundations of socialization of children with special educational needs" the scientific foundation of the researched problem is analyzed; the essence of the concepts "socialization", "inclusion", "inclusive education" is determined; "children with special educational needs"; normative and legal support for the socialization of children with special educational needs in preschool education institutions is defined; the conditions of cooperation of teachers and parents in the successful socialization of children with special needs have been proved. The analysis of scientific publications made it possible to define the term "socialization" as a two-way process that occurs due to the enrichment of the individual with social experience and the realization of social connections by a person. Much attention was paid to social inclusion in education by domestic scientists: N. Sofii, A. Kolupaeva, Yu. Naida. Socio-pedagogical aspects of the socialization of preschool children were studied by such well-known scientists as L. Artemova, H. Belenka, A. Bogush, N. Gavrish, N. Kirsta, O. Kononko, V. Kuz, N. Lysenko, Yu. Prykhodko, I. Sidanich, P. Shcherban and others. Views of scientists I. Bekh, B. Bratusya, T. Kravchenko, L. Kulikova, M. Lukashevych, I. Pechenko were aimed at researching the socialization of an individual and the influence of the social environment on its course. The content of the normative and legal provision of children with special educational needs is revealed, in particular, in the "World Declaration on Education for All", the main aspects of which were outlined general access to education, promotion of equality, improvement of educational conditions and strengthening of partnership ties. The conditions of successful cooperation of parents and teachers in the formation of successful socialization of children with special educational needs are presented on the basis of the theoretical justification of the works of L. Zahyk, V. Ivanova, V. Kotyrlo, N. Kot, S. Ladyvir, T. Markova, L. Ostrovskaya, T Paguty. It was concluded that the cooperation of parents and teachers is the main aspect in shaping the socialization of children with special needs. In the second chapter, "Inclusive educational environment in special education is an important component of successful socialization of children with special needs" The main principles of creating an inclusive educational environment are presented, which necessitates the provision of conditions, methods and means, in particular social ones, of their implementation for joint learning, upbringing and development of students, taking into account their needs and capabilities. The meaning of the concept of "inclusive educational environment" is determined - it is an environment in which all participants of the educational process, regardless of their educational needs, are able to learn more effectively, improve their social competence, improve communication skills, and also feel part of the community. The contents of activity centers and their influence on the formation of successful socialization of children with special needs are disclosed. It was concluded that activity centers stimulate and encourage children to use different sensations. The results of the exploratory stage of the experiment are presented, the levels of formation of successful socialization of children with special needs are characterized. A survey of teachers was conducted, the results of which proved that children with special educational needs do have friendly relations with their peers, have common interests, but not enough attention is paid to children who have problems in relations with their peers, as evidenced by the results of observing the relationships between children in team. At the ascertainment stage of the experiment, the levels of socialization of children with special needs were characterized; the effectiveness of the organization of the inclusive educational environment of the preschool education institution and its influence on the successful socialization of children with special educational needs are determined and scientifically substantiated. At the formative stage, an action plan was developed and implemented, which includes educational, psychological, psychotherapeutic, social measures aimed at the development of general and fine motor skills, language and speech of the child, mental abilities, self-care and communication skills that affect the formation of successful socialization of children with special educational needs needs Children with special needs were involved in active interaction with other children and teachers in various types of games and activities. A comparative analysis of the levels of formation of socialization of children with special needs in an inclusive environment at the final stage proved the effectiveness of the developed measures, which were implemented in educational and individual work in the inclusive group of the preschool education institution.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://hdl.handle.net/123456789/1830
Розташовується у зібраннях:012 Дошкільна освіта

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Клашевич.pdfТеоретико-методичні засади успішної соціалізації дитини з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі закладу дошкільної освіти2.47 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.