Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://hdl.handle.net/123456789/1843
Назва: Використання сучасних напрямів психотерапії в роботі психолога
Інші назви: Usage of modern directions of psychotherapy in the psychologist’s work
Автори: Судник, Наталя Віталіївна
Sudnyk, Natalia
Ключові слова: психотерапевтична допомога
психотерапія
сучасні напрями
практичний психолог
psychotherapeutic help
psychotherapy
modern directions
practical psychologist
Дата публікації: 24-січ-2023
Бібліографічний опис: Судник Н. В. Використання сучасних напрямів психотерапії в роботі психолога : Кваліфікаційна робота здобувача освітнього ступеня магістр спеціальності: 053 Психологія, освітньої програми : Психологія / Кер. : канд. псих. наук, доц. Макарчук Л. О. – Ізмаїл, 2023. – 83 с.
Короткий огляд (реферат): Кваліфікаційна робота вміщує такі етапи дослідження: 1. Виявлена актуальність та проблеми дослідження. У сучасному культурному просторі відбуваються стрімкі зміни, пристосуватися до яких людина не встигає. Розвиток психотерапії чималою мірою стимулюється змінами в умовах життя людей, що відбулися за останні роки, трансформацією їх внутрішнього світу. XXI століття можна назвати епохою, що якнайбільше потребує психотерапії в широкому значенні цього слова — індивідуалізованої допомоги людині, позбавленій стабільних життєвих орієнтирів, співвіднесених з трансцендентним змістом. Проблема пізнання душі людини має неминучу актуальність. У психотерапії робиться спроба цілісного розуміння внутрішнього світу людини, внаслідок чого вона виходить за рамки лікарської спеціалізації. Вирішення проблем пізнання внутрішнього світу людини, її психіки неможливе без філософського осмислення культурного статусу психотерапії в сучасному світі. 2. Проаналізована наукова література щодо питання використання сучасних напрямів психотерапії у контексті роботи з сім’єю. Серед зарубіжних авторів питання використання сучасних напрямів психотерапії досліджували Ф. Дж. Бруно, А. Кеш, Д. Висвейд, К. Р. Роджерс, У. Джеймс, Ж. Піаже, Л. М. Термен та інші. На основі своїх досліджень, деякі з них зробили такі відкриття: теорія когнітивного розвитку (Ж. Піаже), IQ тест (Л. М. Термен), гуманістична та клієнто-орієнтована психотерапія (К.Р. Роджерс - один з со-основників) та інші. Представники фундаментальної психології та психологічної практики зверталися до теми сім’ї, котра перебувала в центрі уваги їх теорій, а саме, А. Адлер, Е. Берн, М. Боуен, К. Віттакер, Д. Віткін, Е. Еріксон, В. Сатір, А. Фрейд, З. Фрейд, К. Хорні, К. Юнг та ін.. Їх дослідження переконливо засвідчують залежність формування особистості дитини від стилю виховання в сім’ї, батьківського ставлення, способів сімейного спілкування та взаємодії тощо. 3. На підставі аналізу літератури було надано визначення таких понять: психотерапія - це процес, який відбувається в рамках професійних відносин, які характеризуються наявністю довготривалих зобов’язань між сторонами-учасниками, емпатією та довірливими стосунками. У ході цього процесу в центрі уваги експліцитно та імпліцитно cтають особистість клієнта, техніка психотерапії або те і інше. Результатом психотерапії виступають стійкі зміни у різноманітних сферах життя клієнта/пацієнта. Емоційний інтелект як фактор поліпшення адаптаційних можливостей людини, емоційного здоров'я особистості, міжособистісної взаємодії тощо, характеризується і визначає якісну своєрідність індивідуально-психологічних особливостей особистості. До них можна віднести: самоактуалізацію, тривожність (ситуативна, особистісна), сумлінність, відкритість нового досвіду, емоційну стійкість, позитивне ставлення до оточуючих, самоповагу, самоцікавість, самовпевненість, самопослідовність, саморозуміння і, як результат, відносно високий рівень емоційного означає емоційну поінформованість, уміння керувати своїм емоційним життям, ініціативну поведінку (самомотивацію), емпатичність. 4. Аналіз психологічної літератури виявив найбільш результативні напрями психотерапії такі, як: гуманістична терапія, орієнтована на результат короткострокова терапія (ОРКТ), психодинамічна терапія, психоаналіз, когнітивно-поведінкова терапія (КПТ), діалектично-поведінкова терапія, схема-терапія, арт-терапія. Було зроблено огляд кожного з цих напрямків психотерапії. 5. Емпіричне вивчення проблеми проводилось в три етапи: підготовчий, діагностичний і аналітико-інтерпретаційний. Була визначена логіка емпіричного дослідження, сформована репрезентативна вибірка дітей дошкільного віку та їх батьків, створений психодіагностичний комплекс методик на визначення емоційного інтелекту батьків, співвідношення рівню емоційного інтелекту батьків та їх відношення до дітей, та емоційного стану дитини. Нами були використані наступні методики: тест-опитувальник батьківського ставлення (ОБС) А. Я. Варги, В. В Століна; тест на визначення рівня емоційного інтелекту Ніколаса Холла; тест на визначення EQ Деніела Гоулмана; проективна методика “Малюнок сім’ї”. 6. Дані кругових діаграм, а також подальша обробка результатів анкетування батьків дозволяють зробити такі висновки: 1) Емоційний стан дітей старшого дошкільного віку практично повністю залежить від рівня розвитку емоційного інтелекту батьків; 2) Батьки старших дошкільнят відзначають розвиток емоційної сфери своїх дітей шляхом спостереження за взаємодією останніх за оточуючими; 3) Емоційний інтелект батьків відображається на їх стилі виховання, а останній - на емоційному стані дитини. 7. Можна підсумувати, що різні соціальні чинники, такі як стиль виховання, стереотипи поведінки, тощо, впливають на розвиток емоційного інтелекту дитини. Дитина копіює те, що бачить у сім’ї, тому показники середнього та високого рівня емоційного стану у дітей дошкільного віку та емоційного інтелекту їх батьків збігаються. На основі емпіричних даних було розроблено корекційно-розвивальну програму спрямовану на корекцію дитячо-батьківських відносин та емоційного розвитку дітей дошкільного віку.
Опис: The qualification work includes the following stages of the study: 1. There were revealed the relevance and problems of the research. The rapid changes are taking place in the modern cultural space, and human can’t to adapt to that so fast. The development of psychotherapy is stimulated to a considerable extent by the transformation of human’s inner world in recent years, . The 21st century can be called the era that is most in need of psychotherapy in the broadest sense of the word — individual assistance to a person who lacks stable life guidelines correlated with transcendent meaning. The problem of knowing the human soul has an inevitable relevance. Psychotherapy attempts to understand the inner world of human, as a result of which it goes beyond the limits of medical specialization. It’s impossible to solve the problems of knowledge of the human inner world and his psyche without philosophical comprehension of cultural status of psychotherapy in the modern world. 2. The scientific literature has been analyzed for modern directions of psychotherapy in the context of work with the family. The use of modern directions of psychotherapy was investigated by F. J. Bruno, A. Cash, D. Wiswede, K. R. Rodgers, U. James, J. Piaget, L. M. Termen and others. Some of them made the following discoveries which were based on their researches: the theory of cognitive development (J. Piaget), IQ test (L. M. Termen), humanistic and client-oriented psychotherapy (K. R. Rogers - one of the co-founders) and others. Representatives of fundamental psychology and psychological practice turned to the topic of the family, which was in the center of their theories: A. Adler, E. Berne, M. Bowen, K. Whittaker, D. Witkin, E. Erikson, V. Satir, A. Freud, Z. Freud, K. Horney, K. Jung etc. Their researches show the dependence of the formation of the child’s personality on the style of upbringing in the family, parental attitude, ways of family communication and interaction, etc. 3. Based on the analysis of the literature sources, the following concepts were defined: psychotherapy is a process that takes place within the framework of professional relationships, which are characterized by the presence of long-term obligations between the participating parties, empathy and trusting relationships. In the course of this process, the client's personality, the psychotherapy technique, or both are explicitly and implicitly in the center of attention. The result of psychotherapy is permanent changes in various areas of the client's/patient's life. Emotional Quotient (EQ), as a factor in improving a human's adaptive capabilities, emotional health of a person, interpersonal interaction, etc., is characterized and determines the qualitative uniqueness of individual psychological characteristics of a person. They can be attributed to: self-actualization, anxiety (situational, personal), conscientiousness, openness to the new experiences, emotional stability, positive attitude towards others, self-respect, self-interest, self-confidence, self-consistency, self-understanding and, as a result, a relatively high level of emotional means emotional awareness, the ability to manage one's emotional life, proactive behavior (self-motivation), empathy. 4. The analysis of psychological literature has shown the most effective directions of psychotherapy such as humanistic therapy, solution focused brief therapy (SFBT), psychedinamical therapy, psychoanalysis, cognitive-behavioral therapy (CBT), dialectic-behavioral therapy, scheme-therapy, art-therapy. The review of each of these directions of psychotherapy was made. 5. The empirical study of the problem was conducted in three stages: preparation, diagnostic and analytical-interpretive. The logic of the empirical research was defined, the representative selection of children of preschool age and their parents was formed, and the psycho-diagnostic complex of methods was created to determine of emotional quotient of parents, the correlation between the emotional intelligence of parents and their attitude to children, and emotional state of the child. The following methods were used: test-questionnaire of parental attitude by A. Varga, V. Stolin; test for determining the level of emotional quotient of Nicholas Hall; Daniel Goleman's EQ test; projective method "Family picture". 6. The data from the pie charts, as well as further processing of the results of the parent questionnaire allow us to make the following conclusions: 1) the emotional state of kids of preschool age practically fully depends on the level of development of emotional quotient; 2) parents of kids of preschool age note the development of the emotional sphere of their children by observing the interaction with others; 3) the emotional quotient of parents is reflected in their parenting style, and in the emotional state of the child. 7. It can be concluded that various social factors, such as parenting style, behavioral stereotypes, etc., influence the development of a child's emotional quotient. The child copies what he sees in the family, so indicators of the average and high level of emotional state in preschool children and the emotional quotient of their parents coincide. Based on the empirical data, a correction-development program was developed aimed at the correction of child-parent relations and the emotional development of preschool children.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://hdl.handle.net/123456789/1843
Розташовується у зібраннях:053 Психологія

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Судник Н.В.- 61 ФЗ.pdfВикористання сучасних напрямів психотерапії в роботі психолога1.33 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.