Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
http://hdl.handle.net/123456789/1844
Назва: | Казкотерапія у психологічному консультуванні жінок |
Інші назви: | Fairy tale therapy in psychological counseling of women |
Автори: | Гусєва, Олена Олександрівна Gusyeva, Olena |
Ключові слова: | арт-терапія казкотерапія психологічне консультування жінок ініціація казка психологічна корекція art therapy fairy tale therapy psychological counseling of women initiation fairy tale psychological correction |
Дата публікації: | 23-січ-2023 |
Бібліографічний опис: | Гусєва О. О. Казкотерапія у психологічному консультуванні жінок : Кваліфікаційна робота здобувача освітнього ступеня магістр спеціальності: 053 Психологія, освітньої програми : Психологія / Кер. : к. психол. н., доц. Мазоха І.С. – Ізмаїл, 2023. – 78 с. |
Короткий огляд (реферат): | Кваліфікаційна робота вміщує такі етапи дослідження: 1. Виявлена актуальність та проблеми дослідження. Актуальність теми полягає в неймовірній затребуваності арт-методів для корекції психологічних станів і допомоги в розумінні внутрішніх почуттів. В останні роки українські психологи та психотерапевти отримали серйозні професійні виклики, яких не було в досвіді нашої країни: військові дії, внутрішньо переміщені особи. За таких обставин, з’явилась необхідність використання арт-терапії для психосоціального відновлення особистості після психотравмуючих подій. 2. Проаналізована наукова література щодо психологічної ресурсності особистості. Систематично описано використання арт-терапії як наукового напряму в працях О. Вознесенської, О. Скнар; ретельно досліджували окремі компоненти арт-терапевтичного процесу О. Бреусенко-Кузнєцова, О. Плетка (терапія казками), С. Львів (терапія ляльками), В. Любота (інтегрований театр), Л. Мова (рухова терапія), Г. Побережна (музикотерапія), та ін. 3. Уточнено поняття «арттерапія», «казкотерапія». На підставі аналізу психологічної літератури було надано визначення поняття «арттерапії», як терапевтичного напрямку, що використовує творчий процес для поліпшення фізичного, психічного та емоційного благополуччя людей засобами мистецтва та художньої діяльності. В роботі розглянуті наступні особливості арт-терапії як методу допомоги особистості у вирішенні психологічних проблем: як засіб самовираження (використовує мову візуальної, пластичної, слухової експресії); як гра (орієнтована не на результат, а на процес); як метод лікування (допомагає у вирішенні внутрішніх конфліктів особистості, використання творчих можливостей особистості та ресурсів); як метафоричність (виражає внутрішні переживання людини). Під казкотерапією розуміється метод, який використовує метафору для встановлення зв’язків між казковими подіями та поведінкою в реальному житті, завдяки якому відбувається усвідомлення внутрішньої сутності, розширення свідомості та покращення взаємодії с з навколишнім світом. Казкотерапія успішно долає високий рівень тривожності, різні страхи, агресивність, дозволяє особистості зрозуміти і проаналізувати свої проблеми, побачити шляхи їх вирішення. 4. У психологічній літературі з питання казкотерапії даються різні класифікації типів казок, а саме: художні (відносяться до народної та авторської творчості), народні (міфи), авторські народні (створюються або обираються психотерапевтом, щоб допомогти клієнту зрозуміти свої почуття), дидактичні (форма подачі навчальних завдань), психокорекційні казки та психотерапевтичні казки (авторські чи художні оповідання, що використовуються для корекції емоційного стану чи поведінки). 5. Проведено кількісний та якісний аналіз результатів експериментального дослідження щодо вивчення особливостей психологічного стану жінок, за результатами якого зроблено наступні висновки: більше половини досліджуваних мають пасивне відношення до життя, негативний образ себе, 35% мають занижені настрій та тонус, вони скуті та незадоволені життям в цілому. Результати дослідження показників за методикою «Особистісна шкала проявів тривоги» (Д. Тейлор, адаптація Т. А, Немчина) вказують на те, що майже всі учасники дослідження певною мірою переживають тривожні стани, а майже у більшості – завищений рівень тривожності. В результаті дослідження рівня самотності за допомогою методики «Діагностика рівня суб’єктивного відчуття самотності» (Д. Рассел, М. Фергюсон), виявилось, що переважна більшість учасників дослідження переживає суб’єктивне відчуття самотності. У результаті здійснення діагностики, з’ясовано, що більшість жінок мають занижені показники активності, бадьорості, життєвого тонусу, емоційного тону та задоволеності життям. Майже в усіх виявлено високі показники тривожності та суб’єктивного відчуття самотності, що потребує допомоги практичного психолога. 6. Проаналізовано підходи та методики корекції психологічного стану особистості. Аналіз психологічної літератури виявив, що в корекційній роботі з жінками при врегулюванні негативних емоційних проявів, знятті емоційної напруги, підвищенні самооцінки, трансформації негативних станів у позитивні ефективно використовуються такі методи та форми роботи, як групова арт-терапія, казкотерапія, ізотерапія, лялькотерапія, МАК та ініціація. |
Опис: | Qualification work includes the following stages of research: 1. The relevance and problems of the research are revealed. The relevance of the topic lies in the incredible demand for art methods for correcting psychological states and helping to understand inner feelings. In recent years, Ukrainian psychologists and psychotherapists have faced serious professional challenges that were not experienced in our country: military actions, internally displaced persons. Under such circumstances, there was a need to use art therapy for the psychosocial recovery of the individual after psychotraumatic events. 2. The scientific literature on the psychological resourcefulness of the individual is analyzed. The use of art therapy as a scientific direction is systematically described in the works of O. Voznesenska, O. Sknar; carefully researched individual components of the art therapy process by O. Breusenko-Kuznetsov, O. Pletka (fairy tale therapy), S. Lviv (puppet therapy), V. Lyubota (integrated theater), L. Mova (movement therapy), G. Poberezhna ( music therapy), etc. 3. The concepts of "art therapy" and "fairy tale therapy" have been clarified. Based on the analysis of psychological literature, the concept of "art therapy" was defined as a therapeutic direction that uses the creative process to improve the physical, mental and emotional well-being of people by means of art and artistic activity. The work examines the following features of art therapy as a method of helping an individual in solving psychological problems: as a means of self-expression (uses the language of visual, plastic, auditory expression); as a game (oriented not on the result, but on the process); as a method of treatment (helps in solving internal conflicts of the individual, use of creative possibilities of the individual and resources); as metaphorical (expresses the inner experiences of a person). Fairytale therapy is a method that uses metaphor to establish connections between fairy-tale events and behavior in real life, thanks to which there is an awareness of the inner essence, expansion of consciousness and improvement of interaction with the surrounding world. Fairytale therapy successfully overcomes a high level of anxiety, various fears, aggressiveness, allows the individual to understand and analyze their problems, to see ways to solve them. 4. In the psychological literature on the issue of fairy-tale therapy, various classifications of types of fairy tales are given, namely: artistic (belong to folk and author’s works), folk (myths), author’s folk (created or chosen by a psychotherapist to help the client understand his feelings), didactic ( the form of submitting educational tasks), psychocorrective fairy tales and psychotherapeutic fairy tales (author's or artistic stories used to correct an emotional state or behavior). 5. A quantitative and qualitative analysis of the results of an experimental study on the study of the characteristics of the psychological state of women was carried out, according to the results of which the following conclusions were drawn: more than half of the subjects have a passive attitude to life, a negative self-image, 35% have low mood and tone, they are restrained and dissatisfied with life in general. The results of the study of indicators using the "Personal Scale of Anxiety Manifestations" (D. Taylor, adaptation of T. A, Germany) indicate that almost all participants of the study experience anxiety states to some extent, and almost the majority have an exaggerated level of anxiety. As a result of the study of the level of loneliness using the method "Diagnostics of the level of subjective feeling of loneliness" (D. Russell, M. Ferguson), it turned out that the vast majority of research participants experience a subjective feeling of loneliness. As a result of diagnostics, it was found that most women have low indicators of activity, cheerfulness, vitality, emotional tone and life satisfaction. Almost all of them showed high levels of anxiety and a subjective feeling of loneliness, which requires the help of a practical psychologist. 6. The approaches and methods of correction of the psychological state of the individual are analyzed. The analysis of psychological literature revealed that in correctional work with women, when regulating negative emotional manifestations, removing emotional tension, increasing self-esteem, transforming negative states into positive ones, such methods and forms of work as group art therapy, fairy-tale therapy, isotherapy, puppet therapy, MAK are effectively used and initiation. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | http://hdl.handle.net/123456789/1844 |
Розташовується у зібраннях: | 053 Психологія |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
Гусєва О.О.-61ФЗ.pdf | Казкотерапія у психологічному консультуванні жінок | 919.35 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.