Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://hdl.handle.net/123456789/1845
Назва: Збагачення копінг-ресурсів особистості юнацького віку засобами технік гештальт-терапії
Інші назви: Enrichment of the coping resources of a youthful personality by means of Gestalt therapy techniques
Автори: Жоха, Світлана Петрівна
ZHOKHA, SVITLANA
Ключові слова: копінг-поведінка
копінг-стратегії
копінг-ресурси
юнацький вік
техніки гештальт-терапії
coping behavior
coping strategies
coping resources
youth age
gestalt therapy techniques
Дата публікації: 23-січ-2023
Бібліографічний опис: Жоха С. П. Збагачення копінг-ресурсів особистості юнацького віку засобами технік гештальт-терапії : Кваліфікаційна робота здобувача освітнього ступеня магістр спеціальності: 053 Психологія, освітньої програми : Психологія / Кер. : д. психол. н., доц. Кічук А. В. – Ізмаїл, 2023. – 68 с.
Короткий огляд (реферат): Актуальність дослідження полягає в тому, що сучасна молодь входить у життя у дуже складних умовах соціокультурного розвитку суспільства. Зміни відбуваються у всіх сферах життя: соціальній, економічній, політичній, духовній. Юнацький вік за визначенням психологів розглядається як перехід від залежного дитинства до самостійної та відповідальної дорослості. Таке проміжне становище породжує в молоді тривогу і занепокоєння, несе у собі певну внутрішню кризовість, зміст якої пов'язано із становленням процесів самовизначення (як особистісного, так і професійного), рефлексії, способів самореалізації у соціальному просторі. Соціальну ситуацію розвитку цього віку можна визначити як ситуацію стресо-генну. Конструктивні методи подолання цієї ситуації багато в чому визначають рішення провідних завдань цього віку. Аналіз особливостей прояву копінг-поведінки у юнацькому віці дозволить виявити адекватні стратегії виходу із проблемних та критичних ситуацій, зменшити негативний вплив несприятливих обставин, труднощів на особистісний розвиток, сформувати програми психологічного супроводу молоді у цей період. Мета дослідження: вивчення копінгових ресурсів особистості юнацького віку. Завдання дослідження: 1)проаналізувати психологічні джерела з тематики дослідження; 2)здійснити психологічну діагностику копінгової поведінки юнаків із застосуванням стандартизованих, валідних методів; 3)провести кількісний та якісний аналіз отриманих емпіричних даних; 4) описати копінгові ресурси, які застосовуються особами юнацького віку в різних життєвих ситуаціях; 5)довести ефективність використання технік гештальт-терапії у збагаченні копінгових ресурсів особистості. Об'єктом дослідження є здобувачі загальної та вищої освіти юнацького віку. Предметом дослідження є психологічні механізми збагачення копінгових ресурсів особистості юнацького віку. Гіпотеза дослідження: використання технік гештальт-терапії дозволяє зменшити рівень агресій, використання неадаптивних самозахисних стратегій та неефективних копінг-стратегій, сприяє збагаченню копінгових ресурсів особистості. Теоретико-методологічною основою дослідження виступали роботи таких вчених, як Ф. Александер, Г. Вейлант, Р. Лазарус, Д. Механік, М. Селігман, Г. Сельє, Н. Скотч, М. Тейлор. У вітчизняній психології дослідження з питань подолання стресу здійснювали з позиції особистісно-орієнтованого підходу. Наступними вченими були виділені та вивчені внутрішні суб’єктивні умови, які впливають на стійкість людини до психічного стресу: значимість події для особистості (Л. Єрмолаєва, Н. Левітов), суб’єктивна оцінка особистістю ситуації (Н. Наєнко, М. Тішкова), індивідуально-типологічні особливості особистості (М. Д’яченко, Р. Моос, В. Пономаренко, В. Русалов). Особлива увага при аналізі механізмів подолання стресу приділялася ціннісно-смисловим орієнтаціям особистості (Ф. Василюк, В. Ніколаєва, В. Франкл та інші), а також ролі когнітивної оцінки у виникненні та розвитку стресової реакції (С. Білих, Р. Лазарус, X. Ремшмідт, Р. Янофф-Бульман). Копінг-стратегії відіграють значну роль у процесі розвитку особистості, вони постають певними механізмами регуляції стресу. Р. Лазарус і С. Фолкман розглядають їх з точки зору подолання життєвих труднощів і розуміють під ними такі стратегії, які постійно змінюють когнітивні та поведінкові зусилля індивіда з метою управління специфічними зовнішніми або внутрішніми вимогами, які оцінюються ним як такі, що піддають його випробуванню або перевищують його ресурси. Питанням копінгової поведінки, стратегіям та ресурсам присвячено і багато робіт сучасних українських дослідників, серед яких можна виокремити наступних: Д. Александров, А. Вдовиченко, І. Галян, С. Грабовська, С. Доценко, М. Дідух, Л. Карамушка, А. Коваленко, Н. Моргунова, О. Похлєстова, Т. Ткачук та багато інших. Дослідження тривало протягом півтора року і здійснювалось в два етапи. Констатуючий етап передбачав теоретичний аналіз наукового фонду з проблематики дослідження, вивчення наукової і методичної літератури. Формуючий етап експериментального дослідження мав на меті розробку й упровадження програми роботи з використання технік гештальт-терапії з метою збагачення копінгового ресурсу особистості юнацького віку. Експериментальну базу кваліфікаційної роботи становили приватні групи саморозвитку м. Ізмаїл: 24 особи віком від 16 до 18 років (діти) та 12 осіб віком від 39 до 52 років (дорослі, батьки дітей). До складу дитячих груп входили як старшокласники шкіл міста (учні 10-11 класів), так і студенти 1-2 курсу ІФКП та ІДГУ. Загальна кількість дівчат юнацького віку, які прийняли участь у емпіричному дослідженні склала 14 осіб, а хлопців юнацького віку – 10 осіб. Групу дорослих склали 8 матерей та 4 батька. Емпіричним дослідженням підтверджено гіпотезу дослідження.
Опис: The relevance of the research lies in the fact that modern youth enters life in very difficult conditions of socio-cultural development of society. Changes occur in all spheres of life: social, economic, political, spiritual. Adolescence, according to the definition of psychologists, is considered as a transition from dependent childhood to independent and responsible adulthood. Such an intermediate situation creates anxiety and worry in young people, carries a certain internal crisis, the content of which is connected with the formation of processes of self-determination (both personal and professional), reflection, ways of self-realization in the social space. The social development situation of this age can be defined as a stressful situation. Constructive methods of overcoming this situation largely determine the solutions to the leading tasks of this age. The analysis of the characteristics of the manifestation of coping behavior in youth will allow us to identify adequate strategies for getting out of problematic and critical situations, reduce the negative impact of adverse circumstances and difficulties on personal development, and create programs for the psychological support of young people in this period. The purpose of the study: to study the coping resources of the adolescent personality.Tasks of the research: 1) to analyze psychological sources from the subject of the research; 2) carry out a psychological diagnosis of the coping behavior of young people using standardized, valid methods; 3) conduct a quantitative and qualitative analysis of the received empirical data; 4) describe coping resources used by youth in various life situations; 5) to prove the effectiveness of using Gestalt therapy techniques in enriching coping resources of the individual. The object of the study is youth-age students of general and higher education. The subject of the research is the psychological mechanisms of enrichment of coping resources of the youth personality. Research hypothesis: the use of Gestalt therapy techniques allows to reduce the level of aggression, the use of maladaptive self-defense strategies and ineffective coping strategies, contributes to the enrichment of coping resources of the individual. The theoretical and methodological basis of the research was the work of such scientists as F. Alexander, G. Vaillant, R. Lazarus, D. Mechanic, M. Seligman, G. Selye, N. Scotch, M. Taylor. In domestic psychology, research on overcoming stress was carried out from the perspective of a person-oriented approach. The following scientists identified and studied the internal subjective conditions that affect a person's resistance to mental stress: the significance of the event for the individual (L. Yermolaeva, N. Levitov), the individual's subjective assessment of the situation (N. Nayenko, M. Tishkova) , individual typological features of personality (M. Dyachenko, R. Moos, V. Ponomarenko, V. Rusalov).Special attention was paid to the value-meaning orientations of the individual (F. Vasylyuk, V. Nikolayeva, V. Frankl and others) in the analysis of the mechanisms of overcoming stress, as well as the role of cognitive assessment in the emergence and development of the stress reaction (S. Bilykh, R. Lazarus, X. Remschmidt, R. Janoff-Bulman). Coping strategies play a significant role in the process of personality development, they appear as certain mechanisms of stress regulation. R. Lazarus and S. Folkman consider them from the point of view of overcoming life difficulties and understand by them such strategies that constantly change the cognitive and behavioral efforts of an individual in order to manage specific external or internal demands that are evaluated by him as those that put him to the test or exceed its resources. Many works of modern Ukrainian researchers are devoted to issues of coping behavior, strategies and resources, among which the following can be distinguished: D. Aleksandrov, A. Vdovichenko, I. Galyan, S. Grabovska, S. Dotsenko, M. Didukh, L. Karamushka, A. Kovalenko, N. Morgunova, O. Pokhlestova, T. Tkachuk and many others. The research lasted for a year and a half and was carried out in two stages. The ascertaining stage involved a theoretical analysis of the scientific fund on research issues, the study of scientific and methodical literature. The formative stage of the experimental research was aimed at the development and implementation of a program of work using Gestalt therapy techniques to enrich the coping resource of the adolescent personality. The experimental base of the qualification work was made up of private companies self-development groups in Izmail: 24 people aged 16 to 18 (children) and 12 people aged 39 to 52 (adults, parents of children). The children's groups included both high school students of the city's schools (students of grades 10-11), as well as students of the 1st-2nd year of IFKP and IDSU. The total number of adolescent girls who took part in the empirical study was 14, and adolescent boys – 10. The group of adults consisted of 8 mothers and 4 fathers. Empirical research confirmed the research hypothesis.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://hdl.handle.net/123456789/1845
Розташовується у зібраннях:053 Психологія

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Жоха С.П._61ФЗ.pdfЗбагачення копінг-ресурсів особистості юнацького віку засобами технік гештальт-терапії762.75 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.