Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://hdl.handle.net/123456789/1846
Назва: Особливості психологічної ресурсності осіб зрілого віку
Інші назви: Peculiarities of psychological resourcefulness of persons of mature age
Автори: Кірчева, Лілія Георгієвна
Kircheva, L.
Ключові слова: ресурси
ресурсність
життєстійкість
особистісний потенціал
resources
resourcefulness
sustainability
personal potential
Дата публікації: 23-січ-2023
Бібліографічний опис: Кірчева Л. Г. Особливості психологічної ресурсності осіб зрілого віку : Кваліфікаційна робота здобувача освітнього ступеня магістр спеціальності: 053 Психологія, освітньої програми : Психологія / Кер. : канд. псих. наук, доц. Макарчук Л. О. – Ізмаїл, 2023. – 80 с.
Короткий огляд (реферат): Кваліфікаційна робота вміщує такі етапи дослідження: 1. Виявлена актуальність та проблеми дослідження. Проблема перебування людини у складних життєвих ситуаціях є надзвичайно актуальною в нашому суспільстві у ситуації військового стану країни. Тому в умовах підвищеного стресу наявність ресурсних можливостей набуває нового значення для людини. Інтерес науковців до феномена ресурсності особистості зумовлюється важливою роллю психологічних ресурсів у забезпеченні життєдіяльності людини як у кризових та екстремальних життєвих ситуаціях, так і в ситуаціях професійної діяльності на всіх етапах її життєвого шляху. 2. Проаналізована наукова література щодо психологічної ресурсності особистості. Проблемі вивчення ресурсів особистості, що допомагають конструктивно пережити і здолати кризу, присвячено праці вітчизняних і зарубіжних авторів (А. Г. Амбрумова, Р. А. Ахмеров, А. О. Баканова, В. О. Бодров, С. Л. Братченко, О. А. Бреусенко, І. В. Бринза, В. М. Буганова, Г. О. Вайзер, О. А. Донченко, Л. Г. Дика, В. П. Казміренко, Н. Ф. Каліна, В. В. Козлов, Д. О. Леонтьєв, С. Д. Максименко, О. С. Моховіков, К. А. Муздибаєв, Н. Г. Осухова, О. І. Рассказова, В. А. Роменєць, Г. В. Старшенбаум, T. М. Титаренко, В. О. Татенко, А. А. Фурман, А. В. Фурман, Б. Г. Херсонський, Н. В. Чепелєва, В. Є. Чудновський, В. М. Ямницький). 3. Уточнено поняття «ресурси», «психологічні ресурси». Вивчення теоретико-методологічної літератури показало, що під «ресурсами» розуміється певна пропозиція життєвих можливостей, які суб’єкт може використати як джерело особистісного розвитку, самореалізації та реалізації в діяльності, вибору життєвих стратегій, життєвих можливостей. Психологічним ресурсом є будь-яке заняття чи дія, яка приносить психологічне задоволення і водночас є джерелом сили, енергії, сприяє мотивації задля досягнення цілей, виконання професійних і життєвих завдань, у стресових, кризових ситуаціях, ситуаціях адаптації. Ресурсність особистості характеризуються як здатність людини актуалізувати власні психологічні ресурси з метою саморозвитку, саморозкриття у стосунках і надання підтримки іншим. 4. У психологічній літературі з питання ресурсності особистості даються різні класифікації видів ресурсів: матеріальні об'єкти та нематеріальні (бажання, цілі); зовнішні (соціальна підтримка, родина, друзі, робота, соціальний статус) і внутрішні (впевненість у собі, професійні навички, оптимізм, самоконтроль, життєві цінності, система переконань); фізіологічні (здоров'я, відсутність фізичних вад, фізична витривалість тощо); психологічні (самооцінка, впевненість у собі, почуття контролю, здатність до саморозкриття); когнітивні (здатність до навчання, переконання, здатність структурувати інформацію); екзистенційні; інформаційно-інструментальні; копінг – ресурси. В роботі розглянуті наступні функції ресурсів: інтерпретативна (людина усвідомлює трансформацію, що вона її переживає, приймаючи особистий внесок) й перетворювальна (особистість розпоряджається власними ресурсами, тобто їх знає, використовує та оновлює). Аналіз психологічної літератури виявив, що серед психологічних ресурсів особистості вчені виокремлюють такі поняття, як «життєстійкість» та «особистісний потенціал». Під «життєстійкістю» розуміється особлива структура установок і навичок, яка дозволяє трансформувати зміни в можливості, відображає психологічну живучість і ефективність людини, пов’язану з її мотивацією до подолання стресових життєвих ситуацій. Це енергозберігаючий механізм виживання під час життєвих труднощів і соціальних змін, який дозволяє індивіду зберегти свій особистісний потенціал для досягнення мети та завдань. «Особистісний потенціал» – це інтегральна системна характеристика індивідуально-психологічних особливостей особистості, яка є основою здатності особистості виходити у своїй життєдіяльності зі стійких внутрішніх критеріїв і орієнтирів і зберігати стабільність смислових орієнтацій на фоні тиску та зміни зовнішніх умов. 5. Проведено кількісний та якісний аналіз результатів експериментального дослідження щодо вивчення особливостей психологічної ресурсності осіб зрілого віку, за результатами якого зроблено наступні висновки: більшість досліджуваних осіб зрілого віку мають ресурсність на середньому та низькому рівні, тобто вони в важкі періоди переживають негативні емоції, думки, зв’язані з емоційним, психічним та фізичним виснаженням, недостатній потенціал психологічних ресурсів, деякі не відчувають здатності бути компетентними у життєвих і професійних питаннях, у них немає впевненості у прийнятті рішень, вони не завжди адекватно оцінюють себе та ситуації, схильні діяти не конструктивно. У більшості респондентів нормальний баланс між життєвими розчаруваннями і досягненнями, менша вразливість до стресу та нормальний адаптаційний потенціал, але деякі з них не здатні до попередження, усунення, зменшення стресу або відновлення первісного стану, тому що арсенал внутрішніх резервів не дозволяє повноцінно функціонувати у своєму житті, проявляти та реалізовувати свій особистісний потенціал. 6. Проаналізовано підходи та методики корекції психологічної ресурсності особистості. Серед сучасних напрямків консультування та психотерапії психологічних ресурсів особистості виокремлюють особистісноорієнтований підхід. Було проаналізовано ефективні техніки актуалізації психологічної ресурсності особистості.
Опис: Qualification work includes the following stages of research: 1. The relevance and problems of the research are revealed. The problem of a person's stay in difficult life situations is extremely relevant in our society in the situation of the country's martial law. Therefore, in conditions of increased stress, the availability of resources acquires a new meaning for a person. The interest of scientists in the phenomenon of individual resourcefulness is determined by the important role of psychological resources in ensuring the vital activity of a person both in crisis and extreme life situations, and in situations of professional activity at all stages of his life path. 2. The scientific literature on the psychological resourcefulness of the individual is analyzed. The work of domestic and foreign authors (A. G. Ambrumova, R. A. Akhmerov, A. O. Bakanova, V. O. Bodrov, S. L. Bratchenko, O. A. Breusenko, I. V. Brynza, V. M. Buganova, G. O. Weiser, O. A. Donchenko, L. G. Dyka, V. P. Kazmirenko, N. F. Kalina, V. V. Kozlov, D. O. Leontiev, S. D. Maksimenko, O. S. Mokhovikov, K. A. Muzdybaev, N. G. Osukhova, O. I. Rasskazova, V. A. Romenets, G. V. Starshenbaum, T. M. Tytarenko, V. O. Tatenko, A. A. Furman, A. V. Furman, B. G. Khersonskyi, N. V. Chepeleva, V. E. Chudnovskyi, V. M. Yamnytskyi) . 3. The concepts of "resources" and "psychological resources" have been clarified. The study of theoretical and methodological literature showed that "resources" means a certain offer of life opportunities that the subject can use as a source of personal development, self-realization and realization in activities, the choice of life strategies, life opportunities. A psychological resource is any occupation or action that brings psychological satisfaction and at the same time is a source of strength, energy, promotes motivation to achieve goals, perform professional and life tasks, in stressful, crisis situations, adaptation situations. Personal resourcefulness is characterized as a person's ability to actualize their own psychological resources for the purpose of self-development, self-disclosure in relationships, and providing support to others. 4. In the psychological literature on the resourcefulness of an individual, various classifications of types of resources are given: material objects and immaterial (desires, goals); external (social support, family, friends, work, social status) and internal (self-confidence, professional skills, optimism, self-control, life values, belief system); physiological (health, absence of physical disabilities, physical endurance, etc.); psychological (self-esteem, self-confidence, sense of control, ability to self-disclose); cognitive (ability to learn, beliefs, ability to structure information); existential; informational and instrumental; coping - resources. The following functions of resources are considered in the work: interpretive (a person is aware of the transformation, that he is experiencing it, accepting a personal contribution) and transformative (the individual disposes of his own resources, that is, he knows, uses and updates them). The analysis of psychological literature revealed that among the psychological resources of an individual, scientists distinguish such concepts as "sustainability" and "personal potential". "Resilience" refers to a special structure of attitudes and skills that allows you to transform changes into opportunities, reflects a person's psychological vitality and effectiveness, related to his motivation to overcome stressful life situations. It is an energy-saving survival mechanism during life's difficulties and social changes, which allows an individual to preserve his personal potential for achieving goals and objectives. "Personal potential" is an integral system characteristic of individual psychological characteristics of a person, which is the basis of a person's ability to proceed from stable internal criteria and landmarks in his life and to maintain the stability of meaningful orientations against the background of pressure and changes in external conditions. 5. A quantitative and qualitative analysis of the results of an experimental study on the study of the features of the psychological resourcefulness of mature-age persons was carried out, based on the results of which the following conclusions were drawn: the majority of the studied mature-aged persons have resourcefulness at an average and low level, that is, they experience negative emotions, thoughts, associated with emotional, mental and physical exhaustion, insufficient potential of psychological resources, some do not feel the ability to be competent in life and professional matters, they lack confidence in making decisions, they do not always adequately assess themselves and situations, tend to act unconstructively. The majority of respondents have a normal balance between life disappointments and achievements, less vulnerability to stress and normal adaptation potential, but some of them are not able to prevent, eliminate, reduce stress or restore the original state, because the arsenal of internal reserves does not allow them to fully function in their lives , to show and realize their personal potential. 6. The approaches and methods of correction of the psychological resourcefulness of the individual are analyzed. Among the modern directions of counseling and psychotherapy of the psychological resources of individuals, a person-oriented approach stands out. Effective techniques for actualizing the psychological resourcefulness of an individual were analyzed.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://hdl.handle.net/123456789/1846
Розташовується у зібраннях:053 Психологія

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Кірчева Л.Г. -61ФЗ.pdfОсобливості психологічної ресурсності осіб зрілого віку975.23 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.