Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://hdl.handle.net/123456789/1885
Назва: Вплив психологічного благополуччя на процес атрибуції у дорослих
Інші назви: The influence of psychological well-being on the attribution process in adults
Автори: Гєцой, Тетяна Валеріївна
Getsoi, Tatiana
Ключові слова: благополуччя
психологічне благополуччя
атрибуції
well-being
psychological well-being
the attribution
Дата публікації: 23-січ-2023
Бібліографічний опис: Гєцой Т. В. Вплив психологічного благополуччя на процес атрибуції у дорослих : Кваліфікаційна робота здобувача освітнього ступеня магістр спеціальності 053 Психологія. Освітньої програми : Психологія / Кер.: д. психол. н., проф. Велитченко Л.К. – Ізмаїл, 2023. – 80 с.
Короткий огляд (реферат): Кваліфікаційна робота вміщує такі етапи дослідження: 1. Виявлена актуальність та проблеми дослідження. Нестабільність економічних інститутів, фінансова напруга, зниження рівня та якості життя населення викликали в останні десятиліття великий науковий інтерес до проблеми психологічного благополуччя особистості як необхідної умови її психологічної безпеки. Феномен психологічного благополуччя не випадково став предметом дослідницької уваги психологів, які наголошують на необхідності виявлення механізмів і факторів розвитку внутрішньої рівноваги особистості, психічного здоров’я та його складових, визнаючи емоційно-оцінний зв’язок що лежить у його основі і регулює моделі поведінки індивіда в пошуках зони комфорту та відчуття щастя. 2. Проаналізована наукова література щодо психологічного благополуччя та атрибуції особистості. Категорія психологічного благополуччя особистості тісно пов’язана з уявленнями про гармонійне та повноцінне існування людини, з ключовими положеннями щодо розуміння особистості та її розвитку в різних філософсько-психологічних концепціях: у психодинамічному підході (А.Адлер, Дж. Боулбі, З. Фрейд, Е. Фромм, К. Хорні, Е. Еріксон, К. Р. Юнг), екзистенціально-гуманістичному напряму в психології (Дж. Бьюдженталь, А. Лэнгле, А. Маслоу, Р. Мей, К. Роджерс, В. Франкл), у сучасній позитивній психології (В. Бонивелл, П. Вонг, М. Селигман). Українські науковці сьогодні вивчають психологічне благополуччя у контексті: посттравматичного життєтворення (Т. М. Титаренко); аксіологічного виміру крізь призму якості життя (Ж. П. Вірна); його специфіки у учасників антитерористичної операції (І. В. Ващенко, А. Б. Коваленко); соціальних потреб (Т. В. Данильченко) тощо. Проблема атрибуції, яка на сьогодні представлена досить великим переліком досліджень, пов’язаних із розглядом таких феноменів, як відповідальність за успіх чи невдачу (В.С. Агєєв, О.О. Гулевич, О.І.Погорєлова), міжособистісне сприйняття (Г.М. Андрєєва), стиль атрибуції (М.О. Батурін, Д.О. Цирінг), мотивація діяльності (М.М. Далгатов, Х. Хекхаузен; і поведінки (Р. Франкін), особистісні якості (В.О. Дмитрієва), локус контролю (О.П. Бєлінська, О.О. Тихомандрицька). 3. Уточнено поняття «благополуччя», «психологічне благополуччя», «атрибуція». Під благополуччям розуміємо переживання задоволеності собою, навколишнім середовищем в цілому та його окремими сферами, пов’язаними з цінностями та потребами, яке оцінюється на основі соціального порівняння та розкриває повноту самореалізації особистості в конкретних життєвих умовах та обставинах. Психологічне благополуччя особистості – це складне психологічне утворення, що включає емоційний, когнітивний і конативний компоненти, яке формується в процесі соціально-психологічної діяльності, в системі реальних відносин особистості до об’єктів навколишньої дійсності на основі їх соціально-психологічних установок, цінностей, стратегій поведінки. «Атрибуція» розглядається як приписування соціальному об’єкту, що сприймається та оцінюється, властивостей, якостей, які при безпосередньому сприйнятті не представлені в поточній ситуації взаємодії та не виявилися в достатній мірі у попередніх випадках контакту. Атрибуції визначаються як причинно-наслідкові (каузальні) пояснення певних подій, процесів або фактів, тоді як стилі атрибуції розглядаються як індивідуальні тенденції робити подібні атрибуції в різний час, у різних місцях і ситуаціях. Представлено узагальнення щодо оптимістичного (егоїстичного), песимістичного та ворожого атрибутивних стилів. 4. У психологічній літературі з питання з проблеми благополуччя наводяться різні класифікації його факторів, серед яких виділяють: об’єктивні (соціальні, матеріальні, фізичні, трудові, життєві) та суб’єктивні (екстраверсія, невротизм, відкритість до досвіду, впевненість у собі). 5. Проведено кількісний та якісний аналіз результатів експериментального дослідження щодо вивчення особливостей психологічного благополуччя дорослих осіб, за результатами якого зроблено наступні висновки: більшість досліджуваних мають середній рівень психологічного благополуччя, вони визначають себе психологічно благополучними у особистісному зростанні та самосприйнятті, мають позитивні відносини з оточенням, виявляють автономію, управляють середовищем та мають цілі у житті. Дорослі люди визнають себе найменш психологічно благополучними тоді, коли потрібно справлятися з повсякденними справами та управляти навколишнім світом. При цьому були виявлені досліджувані дорослого віку з низьким рівнем психологічного благополуччя як інтегрального показника повноцінного функціонування особистості. Аналіз результатів дослідження показав, що за шкалою «час невдач» достатньо велика кількість досліджуваних характеризуються оптимістичним атрибутивним стилем, тобто впевнені в постійності позитивних подій та стабільності їх причин, і навпаки – в непостійності негативних й тимчасовості подій. При цьому були виявлені особи з песимістичним атрибутивним стилем, що характеризується високою персоналізацією негативних подій, приписуванні причин невдач самому собі і низькою персоналізацією позитивних подій, пов’язаною з приписуванням причин зовнішнім, незалежним від людини обставинам. 6. Проаналізовано підходи та методики корекції психологічного благополуччя особистості, створення програми оптимізації особистісного благополуччя. Було надано програму тренінгів покращення, підвищення та збереження благополуччя особистості.
Опис: Qualification work includes the following stages of research: 1. The relevance and problems of the research are revealed. Instability of economic institutions, financial stress, decrease in the level and quality of life of the population caused in recent decades a great scientific interest in the problem of psychological well-being of the individual as a necessary condition for his psychological safety. It is not by chance that the phenomenon of psychological well-being has become the subject of research attention of psychologists, who emphasize the need to identify mechanisms and factors for the development of the internal balance of the individual, mental health and its components, recognizing the emotional-evaluative connection that lies at its foundation and regulates the behavior patterns of the individual in in search of a comfort zone and a sense of happiness. 2. Analyzed scientific literature on psychological well-being and attribution. The category of psychological well-being of the individual is closely related to ideas about the harmonious and full existence of a person, with key provisions regarding the understanding of the individual and its development in various philosophical and psychological concepts: in the psychodynamic approach (A. Adler, J. Bowlby, Z. Freud, E . Fromm, K. Horney, E. Erikson, K. R. Jung), existential-humanistic direction in psychology (J. Bujenthal, A. Langle, A. Maslow, R. May, K. Rogers, V. Frankl), in modern positive psychology (V. Bonnywell, P. Wong, M. Seligman). Today, Ukrainian scientists study psychological well-being in the context of: post-traumatic life creation (T. M. Tytarenko); axiological dimension through the prism of quality of life (Zh. P. Virna); its specifics in the participants of the anti-terrorist operation (I. V. Vashchenko, A. B. Kovalenko); social needs (T.V. Danylchenko), etc. The problem of attribution, which today is represented by a fairly large list of studies related to the consideration of such phenomena as responsibility for success or failure (V.S. Ageev, O.O. Gulevich, O.I. Pogorelova), interpersonal perception (H .M. Andreeva), attribution style (M.O. Baturin, D.O. Tsiring), motivation of activity (M.M. Dalgatov, H. Heckhausen; and behavior (R. Frankin), personal qualities (V.O. Dmytrieva), locus of control (O.P. Belinska, O.O. Tikhomandrytska). 3. The concepts of "well-being", "psychological well-being", "attribution" have been clarified. By well-being we mean the experience of satisfaction with oneself, the environment as a whole and its individual spheres related to values and needs, which is evaluated on the basis of social comparison and reveals the fullness of the individual's self-realization in specific life conditions and circumstances. The psychological well-being of an individual is a complex psychological formation that includes emotional, cognitive and conative components, which is formed in the process of socio-psychological activity, in the system of real relations of the individual to the objects of the surrounding reality on the basis of their socio-psychological attitudes, values, strategies of behavior . "Attribution" is considered as the attribution to a perceived and evaluated social object of properties, qualities that, when directly perceived, are not presented in the current situation of interaction and did not appear sufficiently in previous cases of contact. Attributions are defined as causal explanations of certain events, processes, or facts, while attribution styles are viewed as individual tendencies to make similar attributions at different times, places, and situations. A generalization about optimistic (selfish), pessimistic and hostile attributive styles is presented. 4. In the psychological literature on the issue of the problem of well-being, various classifications of its factors are given, among which the following are distinguished: objective (social, material, physical, labor, life) and subjective (extroversion, neuroticism, openness to experience, self-confidence , internal locus of control, high self-esteem, inclination to leadership, etc.). 5. A quantitative and qualitative analysis of the results of an experimental study on the characteristics of the psychological well-being of adults was conducted, based on the results of which the following conclusions were drawn: most of the subjects have an average level of psychological well-being, they define themselves as psychologically well-being in terms of personal growth and self-perception, they have positive relationships with the environment, show autonomy, control the environment and have goals in life. Adults consider themselves to be the least psychologically well-off when it comes to coping with everyday tasks and managing the world around them. At the same time, adult subjects with a low level of psychological well-being as an integral indicator of the full functioning of the individual were identified. The analysis of the research results showed that according to the "failure time" scale, a sufficiently large number of subjects are characterized by an optimistic attributive style, that is, they are confident in the permanence of positive events and the stability of their causes, and vice versa - in the impermanence and temporary nature of negative events. At the same time, individuals with a pessimistic attributional style were identified, characterized by high personalization of negative events, attributing the causes of failures to oneself, and low personalization of positive events associated with attributing the causes to external, independent circumstances. 6. The approaches and methods of correction of the psychological well-being of the individual, the creation of a program for the optimization of personal well-being are analyzed. A training program was provided to improve, increase and maintain the well-being of the individual.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://hdl.handle.net/123456789/1885
Розташовується у зібраннях:053 Психологія

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Гєцой Т.В.pdfВплив психологічного благополуччя на процес атрибуції у дорослих1.25 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.