Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://hdl.handle.net/123456789/1888
Назва: Особливості розвитку емпатії у дітей молодшого шкільного віку
Інші назви: Peculiarities of the development of empathy in children of primary school age
Автори: Кудряшова, Олена В’ячеславівна
Kudriashova, Olena
Ключові слова: емпатія
інтроекція
соціальне навчання
молодший шкільний вік
сенситивний період
інтелект
соціальний інтелект
емпатичне слухання
емпатійне розуміння
перцептивна здатність
empathy
introjection
social learning
elementary school age
sensitive period
intelligence
social intelligence
empathic listening
empathic understanding
perceptive ability
Дата публікації: 24-січ-2023
Бібліографічний опис: Кудряшова О. В. Особливості розвитку емпатії у дітей молодшого шкільного віку : Кваліфікаційна робота здобувача освітнього ступеня магістр спеціальності 053 Практична психологія. Освітньої програми : Психологія / Кер.: канд. псих. н., Макарчук Л. О. – Ізмаїл, 2023. – 80 с.
Короткий огляд (реферат): У сучасній психолого-педагогічній науці проблему емоційного розвитку особистості дитини визначено як одну з пріоритетних. Відповідно до концепції НУШ, школа має підготувати зв’язану спільноту активних та відповідальних громадян. Стати частиною такої спільноти допоможе емоційний інтелект, яким дитина має навчитися користуватися ще у шкільні роки. Крім того, будь-яка ефективна взаємодія між людьми, вміння вести переговори та вирішувати конфлікти неможливі без добре розвиненої емпатії, яка є основою формування емоційного інтелекту, тому в більшості країн світу приділяється увага його розвитку. Наше суспільство гостро потребує людей, які вміють не словами, а діями ділитися своїм духовним багатством з оточуючими, проявляти свою душевну щедрість. Крім того, в сучасних умовах державотворення складність соціально-економічних умов впливає на формування особистості людини, викликає великі зміни в потребах і мотивах поведінки, моральній сфері в цілому. Тому психологічне дослідження моральних якостей і рівня емпатії учнів, особливо молодшого шкільного віку, є актуальним і необхідним. Зокрема, актуальність проблеми дослідження пов’язана з неоднозначністю терміна «емоційний розвиток» у різних науково-теоретичних підходах та окремих концепціях. Якщо включати положення про дослідження емоційної сфери особистості дитини, то під емоційним розвитком слід розуміти складний закономірний процес ускладнення і збагачення емоційної сфери в контексті загальної соціалізації дитини. Метою запропонованої роботи є емпіричне та теоретичне дослідження обґрунтування психолого-педагогічних умов розвитку емпатії учнів початкової школи в умовах нової української школи. Окремі аспекти розвитку особистості наголошували в дослідженнях видатних вітчизняних психологів і педагогів, зокрема К. Абульханової-Славської, І. Бех, Л.Божович, М. Боришевського, Д. Ельконіна, О. Запорожця, Г. Костюка, С. Максименка, В. Слободчиков, В. Сухомлинського, Т. Титаренко, О. Чебикін та ін. Праці зазначених науковців стали методологічною та теоретичною основою численних досліджень з окресленої проблематики. Серед них чільне місце посідають дослідження емоційного розвитку, сенситивності, фасилітації та емпатії (А. Д. Кошелєв, Ю. З. Неверович, Є.Л. Носенко, Н.А. Маєвська, Л. П. Стрєлкова). Багато досліджень присвячено окремим аспектам розвитку емпатії та її компонентів (Л. П. Алексєєва, С. Б. Борисенко, Л. П. Виговська, Т. П. Гаврилова, Н.Ф. Каліна, В.І. Кротенко, Л. П. Стрєлкова, В.О. Татенко, І. М. Юсупов), співвідношенню емпатії та моральності (А. А. Валантинас, Т.І. Коннікова, А. В. Соломатіна, Є.В. Субботський, Н. О. Шевченка), вплив різноманітних факторів на процес виховання емпатії (Р. О. Агавелян, Л.І. Галігузова, Г. Ф. Михайличенко, О.К. Тихоміров). Узагальнення поглядів на емпатію в різних психологічних теоріях, дозволяє стверджувати, що вона вважається важливим фактором морального розвитку особистості. Вважається ефективним засобом розкриття та засвоєння внутрішньої суті моральних установок, етичних норм, які виховуються. Емпатія сприяє розвитку людських стосунків, альтруїстичний стиль поведінки. Емпатична симпатія, емпатія виступає як опосередковуючий мотив у допомагаючій діяльності. Емпатія вважається одним із засобів, за допомогою якого людина обмежує свою агресивність. Це ефективний метод пізнання та розуміння внутрішнього світу іншої людини. І, нарешті, емпатія є необхідною умовою розвитку особистості, емоційної зрілості та міжособистісного взаєморозуміння. Метою емпіричного дослідження було визначити рівень розвитку емпатії у молодших школярів. Проведене дослідження показало доцільність розгляду та вивчення факторів та умов розвитку емпатії в молодшому шкільному віці в контексті умов Нової української школи. Виявилося, що емпатія як особистісна якість молодших школярів пов'язана з усвідомленням емоційного образу чи стану виконавця, що передається інтонаційними засобами, завдяки відображенню власних переживань і розумінню емоцій і переживань. іншої людини. За результатами констатувального експерименту та аналізу класно-педагогічної літератури ми дійшли висновку, що розвиток емпатії у молодших школярів необхідно здійснювати у двох провідних напрямках: як розвиток якості особистості (емоційної чуйності) і як здатність особистості до емпатійної взаємодії (співчуття), яка стає основою для розвитку всіх компонентів емпатії, особливо рефлексивно-особистісного. Найбільш вдалі та ефективні методи формування емпатії засновані на використанні засобів мистецтва (художньої літератури, театралізованих дійств тощо), які розкривають сенс внутрішнього світу іншої людини та є моделлю формування власного ставлення до іншої людини. Передумовою формування емпатії є організація групових форм міжособистісної взаємодії з подальшим аналізом і рефлексивним обговоренням почуттів і вчинків усіх учасників групи.
Опис: In modern psychological and pedagogical science, the problem of the emotional development of a child's personality is defined as one of the priorities. According to the concept of NUSH, the school should prepare a connected community of active and responsible citizens. Becoming a part of such a community will help emotional intelligence, which a child should learn to use in school years. In addition, any effective interaction between people, the ability to negotiate and resolve conflicts is impossible without well-developed empathy, which is the basis of the formation of emotional intelligence, therefore, in most countries of the world, attention is paid to its development. Our society is in dire need of people who know how to share their spiritual wealth with those around them, to show their spiritual generosity, not by words, but by actions. In addition, in the modern conditions of state formation, the complexity of socio-economic conditions affects the formation of a person's personality, causes major changes in the needs and motives of behavior, the moral sphere as a whole. Therefore, a psychological study of the moral qualities and level of empathy of students, especially of primary school age, is relevant and necessary. In particular, the relevance of the research problem is related to the ambiguity of the term "emotional development" in various scientific and theoretical approaches and separate concepts. If we include provisions on the study of the emotional sphere of the child's personality, then emotional development should be understood as a complex natural process of complication and enrichment of the emotional sphere in the context of the general socialization of the child. The purpose of the proposed work is an empirical and theoretical study of the substantiation of psychological and pedagogical conditions for the development of empathy among elementary school students in the conditions of a new Ukrainian school. Certain aspects of personality development were emphasized in the studies of prominent domestic psychologists and teachers, in particular K. Abulkhanova-Slavska, I. Beh, L. Bozhovych, M. Boryshevsky, D. Elkonin, O. Zaporozhets, H. Kostyuk, S. Maksimenko, V. Slobodchikov, V. Sukhomlynskyi, T. Tytarenko, O. Chebykin, and others. The works of these scientists became the methodological and theoretical basis of numerous studies on the outlined issues. Among them, studies of emotional development, sensitivity, facilitation and empathy (A.D. Koshelev, Yu.Z. Neverovych, E.L. Nosenko, N.A. Mayevska, L.P. Strelkova) occupy a prominent place. Many studies are devoted to certain aspects of the development of empathy and its components (L. P. Alekseeva, S. B. Borysenko, L. P. Vygovska, T. P. Gavrilova, N. F. Kalina, V. I. Krotenko, L. P. Strelkova, V.O. Tatenko, I.M. Yusupov), the correlation between empathy and morality (A.A. Valantinas, T.I. Konnikova, A.V. Solomatina, E.V. Subbotskyi, N.O. Shevchenko ), the influence of various factors on the process of empathy education (R.O. Agavelyan, L.I. Galiguzova, G.F. Mykhailychenko, O.K. Tikhomirov). The generalization of views on empathy in various psychological theories allows us to assert that it is considered an important factor in the moral development of an individual. It is considered an effective means of revealing and assimilating the inner essence of moral attitudes and ethical norms that are being brought up. Empathy promotes the development of human relationships, an altruistic style of behavior. Empathic sympathy, empathy acts as a mediating motive in helping activities. Empathy is considered one of the means by which a person limits his aggressiveness. This is an effective method of learning and understanding the inner world of another person. And finally, empathy is a necessary condition for personality development, emotional maturity and interpersonal understanding. The aim of the empirical study was to determine the level of empathy development in younger schoolchildren. The conducted study showed the expediency of considering and studying the factors and conditions for the development of empathy in primary school age in the context of the conditions of the New Ukrainian School. It turned out that empathy as a personal quality of younger schoolchildren is related to the awareness of the emotional image or state of the performer, which is conveyed by intonation means, thanks to the reflection of one's own experiences and understanding of emotions and experiences. another person Based on the results of the ascertainment experiment and the analysis of classroom and pedagogical literature, we came to the conclusion that the development of empathy in younger schoolchildren must be carried out in two leading directions: as the development of the quality of the personality (emotional sensitivity) and as the ability of the individual to empathic interaction (compassion), which becomes the basis for development of all components of empathy, especially reflective and personal. The most successful and effective methods of forming empathy are based on the use of artistic means (fiction, theatrical performances, etc.), which reveal the meaning of the inner world of another person and are a model for forming one's own attitude towards another person. The prerequisite for the formation of empathy is the organization of group forms of interpersonal interaction with further analysis and reflective discussion of the feelings and actions of all group members.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://hdl.handle.net/123456789/1888
Розташовується у зібраннях:053 Психологія

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Кудряшова О.В..pdfОсобливості розвитку емпатії у дітей молодшого шкільного віку1.01 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.