Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://hdl.handle.net/123456789/1889
Назва: Вплив соціальних мереж на зміст ціннісних орієнтацій у підлітковому віці
Інші назви: The influence of social networks on the content of value orientations in adolescents
Автори: Песчанський, Дмитро Сергійович
Peschansky, Dmytro
Ключові слова: соціальні мережи
підлітки
соціалізації та комунікації підлітків
навчальні заклади
формування ціннісних орієнтацій у підлітковому віці
social networks
teenagers
socialization and communication of teenagers Schools
formation of value orientations in adolescence
Дата публікації: 24-січ-2023
Бібліографічний опис: Песчанський Д. С. Вплив соціальних мереж на зміст ціннісних орієнтацій у підлітковому віці : Кваліфікаційна робота здобувача освітнього ступеня магістр спеціальності 053 Психологія. Освітньої програми : Психологія / Кер.: д. псих. н., проф. Макарчук Н. О. – Ізмаїл, 2023. – 80 с.
Короткий огляд (реферат): Актуальність теми дослідження. Бурхливий розвиток інформаційно-комунікаційних технологій у сучасному світі зумовлює все більшу зануреність дітей шкільного віку, у тому числі і підлітків у комунікативний процес, що реалізується у багатьох соціальних мережах, що існують в Інтернет-просторі. Також, слід враховувати, що зміни в умовах життя та навчання, що були викликані спочатку загрозою пандемії Covidа у всьому світі, а тепер і воєнним станом в Україні призвели до суттєвих змін в освітньому процесі – з`явилася, а тепер і майже утвердилася на усій території країни дистанційна форми навчання, що, безумовно, призвело до інтенсифікації спілкування підлітків у соціальних мережах, учні стали проводити значно більше часу за екранами усіляких цифрових гаджетів з доступом до мережі Інтернет. Психологічна потреба у реалізації сучасними підлітками своїх комунікативних можливостей за допомогою соціальних мереж у Інтернет- просторі із своїми однолітками детермінована основними характеристиками їх віку та прагнення до самоствердження, визнання іншими людьми їх самоцінності, індивідуальності, унікальності та, навіть, дорослості, зрілості. Фахівцями з вікової психології Л. Божович, Л. Виготським, Г. Костюком, О. Скрипченко, Д. Фельдштейном І. Булах, Н. Токаревою, А. Шамне та ін.. було встановлено, що основним новоутворенням підліткового віку вважається почуття дорослості, яке реалізується у прагненні підлітка бути визнаним його найближчим соціальним оточенням у якості дорослої самостійної особистості, яка має право на власні судження та на право обирати свої пріоритети та формувати власну систему цінностей. Все це актуалізує потреба у спілкуванні з однолітками та більш дорослими друзями, в якому підліток здійснює самопізнання, оволодіває різними способами комунікативної взаємодії з іншими. І якщо у процесі спілкування підлітка з дорослим часто можуть виникати складнощі, непорозуміння, адже дорослі ще не визнають підлітка у якості рівноправного співрозмовника, то у спілкуванні з однолітками підліток більш успішно реалізує і демонструє свою особистісну «зрілість», може достатньо легко самоствердитися домогтися визнання. У психолого-педагогічній літературі багато уваги приділяється дослідженню проблемі формуванню системи цінностей підлітків у процесі міжособистісної взаємодії та комунікації, досліджуються особливості спілкування підлітків як із своїми однолітками так і дорослими. Різноманітні аспекти розвитку системи цінностей в процесі міжособистісного спілкування у підлітковому віці розкриваються у працях таких відомих психологів, як Я. Коломинського, І. Кона, А. Реана та інших. Різні аспекти впливу спілкування на формування системи цінностей у сучасних підлітків розглядаються в роботах І. Булах, А. Мудрик, О. Скрябіної, Н. Токаревої, А. Шамне та інших. Також ціла низка досліджень вітчизняних вчених приділяється вивченню наслідків використання інформаційно-комунікативних технологій (ІКТ) як у навчанні, так і в особистісному житті дітей, підлітків і молоді. Так, особливостям використання ІКТ у середній школі з освітньо-розвивальною метою присвячені роботи багатьох науковців, зокрема, С. Архангельського, Н. Воропай, О. Горячевої, М. Жалдака, А. Коломієць, Т. Корольової, Ю. Машбиця, Н. Морзе, Л. Петухової, О. Співаковського, Н. Тверезовської, І. Шапошнікової тощо. Їх праці доводять певну користь від використання сучасних інтернет-технологій для навчання учнів через можливість їх доступу до великого масиву даних, літератури бібліотек різних країн, можливість створення різних креативних і педагогічних розвиваючих проєктів, використання зручних і доступних усім користувачам сучасних освітніх платформ для здобуття знань та вдосконалення вмінь школярів в умовах дистанційної освіти. Отже, ми вважаємо, що психологічні особливості впливу соціальних мереж на особливості формування та зміст системи цінностей (аксіологічної сфери) сучасних підлітків є актуальною темою дослідження. Оскільки інформаційно-комунікативні технології стрімко розвиваються, постійно з`являються нові популярні серед молоді платформи для віртуального спілкування то потрібним є подальше науково-теоретичне дослідження і практичне вивчення впливу соціальних мереж на формування та зміст системи цінностей сучасних підлітків. Мета нашого кваліфікаційного дослідження полягає в теоретичному аналізі і практичному вивченні впливу соціальних мереж на формування змісту системи цінностей сучасних підлітків. Завдання дослідження: Встановити сутність поняття «ціннісні орієнтації» та здійснити теоретичний аналіз особливостей формування та змісту системи цінностей у підлітків. Взначити роль соціальних мереж у житті сучасних підлітків. Дослідити вплив соціальних мереж на формування змісту ціннісних орієнтацій сучасних підлітків; Обрати методологію дослідження та провести вивчення впливу соціальних мереж на формування змісту системи цінностей у підлітків; Розробити систему занять та тренингів з метою корекції ціннісних орієнтацій підлітків. Оцінити ефективність впливу проведених тренінгов та занять на зміст ціннісних орієнтацій підлітків Методологія дослідження. Для досягнення поставленої мети та розв’язання завдань кваліфікаційного дослідження були використані такі загальнонаукові методи дослідження, як аналіз, синтез, індукція, дедукція, порівняння, узагальнення. Провідним підходом нашого дослідження був системний підхід, який дозволив розглядати аксіологічну сферу підлітків як динамічну систему, що має як зовнішні так і внутрішні зв`язки, розглядати процес взаємодії підлітків в соціальних мережах як особливий тип сучасної комунікації, що детермінує структуру та особливості системи цінностей підлітків. В емпіричній частині дослідження були використані тест міжособистісних відносин Лірі, розроблена нами анкета «Вплив соціальних мереж на вашу особистість», був проведений якісний та кількісний аналіз результатів дослідження. Практичне значення дослідження полягає в тому, що була створена та апробована психологічна система тренінгових занять з корекції небажаних новоутворень у системі цінностей підлітків, що виникає внаслідок взаємодії в соціальних мережах. Авторська анкета може бути використана практичними та шкільними психологами у розвивально-корекційній роботі з підлітками з метою попередження їх інтернет-залежності, корекції та формування більш конструктивних ціннісних орієнтацій.
Опис: Relevance of the research topic. The rapid development of information and communication technologies in the modern world leads to an increasing immersion of school-age children, including teenagers, in the communicative process, which is implemented in many social networks that exist in the Internet space. Also, it should be taken into account that the changes in living and learning conditions, which were caused first by the threat of the Covid pandemic all over the world, and now by the martial law in Ukraine, led to significant changes in the educational process - appeared, and now almost established themselves on the whole in the territory of the country distance education, which, of course, led to the intensification of communication among teenagers in social networks, students began to spend much more time in front of the screens of all kinds of digital gadgets with access to the Internet. The psychological need for modern teenagers to realize their communicative capabilities with the help of social networks in the Internet space with their peers is determined by the main characteristics of their age and the desire for self-assertion, recognition by other people of their self-worth, individuality, uniqueness, and even adulthood, maturity. Experts in age psychology L. Bozhovich, L. Vygotsky, H. Kostyuk, O. Skrypchenko, D. Feldshtein, I. Bulah, N. Tokareva, A. Shamne, etc. found that the main neoplasm of adolescence is considered to be the feeling of adulthood, which is realized in the teenager's desire to be recognized by his closest social environment as an adult independent individual who has the right to his own judgments and the right to choose his priorities and form his own value system. All this actualizes the need for communication with peers and more mature friends, in which the teenager realizes self-discovery, masters various ways of communicative interaction with others. And if in the process of communication between a teenager and an adult, difficulties and misunderstandings can often arise, because adults do not yet recognize the teenager as an equal interlocutor, then in communication with peers, the teenager more successfully realizes and demonstrates his personal "maturity", can assert himself easily enough to achieve recognition. In the psychological and pedagogical literature, much attention is paid to researching the problem of the formation of the value system of adolescents in the process of interpersonal interaction and communication, the peculiarities of communication of adolescents both with their peers and with adults are investigated. Various aspects of the development of the value system in the process of interpersonal communication in adolescence are revealed in the works of such famous psychologists as Ya. Kolomynskyi, I. Kohn, A. Rean and others. Various aspects of the influence of communication on the formation of the value system of modern teenagers are considered in the works of I. Bulak, A. Mudryk, O. Skryabina, N. Tokareva, A. Shamne and others. Also, a number of studies by domestic scientists are devoted to the study of the consequences of the use of information and communication technologies (ICT) both in education and in the personal life of children, adolescents and young people. Thus, the works of many scientists, including S. Arkhangelskyi, N. Voropai, O. Horyacheva, M. Zhaldak, A. Kolomiets, T. Koroleva, Yu. Mashbyts, N. Morse, L. Petukhova, O. Spivakovsky, N. Tverezovskaya, I. Shaposhnikova, etc. Their works prove a certain benefit from the use of modern Internet technologies for teaching students through the possibility of their access to a large array of data, the literature of libraries of different countries, the possibility of creating various creative and pedagogical development projects, the use of modern educational platforms that are convenient and accessible to all users for acquiring knowledge and improving the skills of schoolchildren in the conditions of distance education. Therefore, we believe that the psychological features of the influence of social networks on the features of the formation and content of the value system (axiological sphere) of modern teenagers are a relevant topic of research. Since information and communication technologies are developing rapidly, new platforms for virtual communication that are popular among young people are constantly appearing, further scientific and theoretical research and practical study of the influence of social networks on the formation and content of the value system of modern teenagers is needed. The purpose of our qualification research is the theoretical analysis and practical study of the influence of social networks on the formation of the content of the value system of modern teenagers. Objectives of the study: To establish the essence of the concept of "value orientations" and to carry out a theoretical analysis of the peculiarities of the formation and content of the value system of teenagers. Determine the role of social networks in the lives of modern teenagers. To investigate the influence of social networks on the formation of the content of value orientations of modern teenagers; Choose a research methodology and conduct a study of the influence of social networks on the formation of the content of the value system of teenagers; Develop a system of classes and trainings aimed at correcting the value orientations of teenagers.To assess the effectiveness of the impact was carried out x trainings and classes on the content of value orientations of teenagers Research methodology. To achieve the set goal and solve the tasks of the qualification research, such general scientific research methods as analysis, synthesis, induction, deduction, comparison, and generalization were used. The leading approach of our research was a systematic approach, which made it possible to consider the axiological sphere of adolescents as a dynamic system that has both external and internal connections, to consider the process of interaction of adolescents in social networks as a special type of modern communication that determines the structure and features of the value system of adolescents . In the empirical part of the study, Leary's interpersonal relations test was used, the questionnaire "The influence of social networks on your personality" was developed by us, and a qualitative and quantitative analysis of the research results was carried out. The practical significance of the study is that a psychological system of training classes was created and tested to correct unwanted neoplasms in the value system of teenagers, which arises as a result of interaction in social networks. The author's questionnaire can be used by practical and school psychologists in developmental and correctional work with teenagers in order to prevent their Internet addiction, correction and formation of more constructive value orientations.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://hdl.handle.net/123456789/1889
Розташовується у зібраннях:053 Психологія

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Песчанський Д.C.pdfВплив соціальних мереж на зміст ціннісних орієнтацій у підлітковому віці875.8 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.