Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://hdl.handle.net/123456789/1891
Назва: Психологічні аспекти віктимної поведінки підлітків
Інші назви: Psychological aspects of adolescent victim behavior
Автори: Соловей, Надія Сергіївна
Solovei, Nadiia
Ключові слова: віктимність
віктимна поведінка
підлітковий вік
булінг
віктимізація
аморальні чи протиправні дії
поведінка жертви
віктимогенні внутрішньоособистісні конфлікти
структурна організація особистості жертви
victimhood
victim behavior
adolescence
bullying
victimization
immoral or illegal actions
victim behavior
victimogenic intrapersonal conflicts
structural organization of the victim's personality
Дата публікації: 24-січ-2023
Бібліографічний опис: Соловей Н. С. Психологічні аспекти віктимної поведінки підлітків : Кваліфікаційна робота здобувача освітнього ступеня магістр спеціальності 053 Практична психологія. Освітньої програми : Психологія / Кер.: д. псих. н., проф. Макарчук Н. О. – Ізмаїл, 2023. – 85 с.
Короткий огляд (реферат): Актуальність даного дослідження обумовлена тим, що підлітковий вік – це період інтенсивних змін, які проявляються практично у всіх сферах психічної реальності – когнітивній, емоційно-вольовій, комунікативній та поведінковій, тим самим підвищуючи рівень віктимної вразливості підлітка. У цей період найбільша схильність до втягування в ситуації, пов'язані з небезпекою для життя і здоров'я. Відомо, що підлітковий період є найбільш емоційно насиченим і відрізняється від інших вікових періодів глибиною і тривалістю переживань, руйнуванням звичних, раніше засвоєних способів емоційного реагування, домінуванням різноманітних емоційних станів, які з часом можуть стати стійкими емоційними характеристиками особистості (Л.І. Божович, М.Й. Боришевський, О. Джужа, Б. Головкін,Д.Б. Ельконін, І.С. Кон, О. Г. Кулик,Л.М. Проколієнко, О. Юрченко). Однією з найбільш яскравих рис цього періоду є особистісна нестабільність, яка проявляється в емоційній лабільності, тривожності, суперечливості почуттів, моральній нестабільності, коливаннях самооцінки (Е.В. Барданова, І.І. Вєтрова, М.М. Кідалова, А.І. Пашков). В умовах недостатніх внутрішніх ресурсів і несприятливої загальної життєвої ситуації підліток стає найбільш вразливим до стресу, а складні життєві умови можуть спровокувати прояв віктимності (Ю.М. Антонян, Н. Ю. Волянюк, В.В. Голіна, Г. В. Ложкін, В.В. Лунєєв, В. В. Папуша, О.Ю. Шостко). Метою запропонованої роботи є визначення та обґрунтування специфіки виявлення віктимної поведінки в підлітковому віці та експериментальне дослідження психолого-педагогічних чинників її профілактики. Аналіз наукових джерел із зазначеної проблеми дозволив виділити наступні основні напрями, в яких відомі дослідження цього феномену: структурна організація особистості жертви (А.Б. Блага, В.В. Василевич, О.О. Клачкова); класифікація та типологія відхилень у розвитку та поведінці підлітків (І.С. Кон, О.М. Литвинов, Н.Ю. Максимова, В.О. Татенко, Т.М. Титаренко, В.О. Туляков та ін.); психологічна детермінація поведінки жертви (О.О. Андроннікова, М.П. Долгових, В.С. Мінська, Д.В. Рівман, В.Я. Рибальська, Г.І. Чечель); форми та причини віктимної поведінки підлітків (А.В. Майоров, І.Г. Малкіна-Пих, В.О. Туляков, В.Є. Христенко); віктимогенні внутрішньоособистісні конфлікти в підлітковому віці (Є.В. Барданова, А.Ф. Зелінський, Г.В. Ложкін, В.С. Мінська, Л.І. Романова,Е.С. Фоміних); віктимогенні норми, правила віктимної поведінки та нелегальна субкультура (В.В. Голіна, Т.В. Варчук, Л.В. Шабанов); віктимологічна ситуація, яка сприяє особистісної вразливості підлітків (Н.Ю. Волянюк, А.О. Глухова, Т.М. Матанцева, Д.В. Рівман); загальні проблеми діагностики віктимної поведінки (О.О. Андроннікова, В.В. Василевич, О.С. Стеблинська, В.С. Устинов). Аналіз вітчизняної та зарубіжної літератури показує, що термін «віктимна поведінка» трактується досить широко. Проте основною характеристикою віктимної поведінки є виконання певних сприяючих дій або бездіяльності тому що людина опиняється в ролі жертви. У кваліфікаційній роботі розкривається поняття «віктимна поведінка» щодо свідомих чи неусвідомлених легковажних, аморальних чи протиправних дій і вчинків підлітка, які можуть послужити приводом для вчинення злочину. Узагальнення концептуальних підходів до проблеми віктимної поведінки дало змогу встановити наявність трьох основних поглядів на її розуміння. Перший (психодинамічний) підхід трактує поведінку жертви як синдром патологічного розвитку особистості. Передумовою його формування є наявний несвідомий внутрішньоособистісний конфлікт, з яким індивід не може впоратися. Представники другого (соціально-когнітивного напряму) вважають його передумовою певний набір поведінкових реакцій і дій, що сформувався в житті. У рамках третього (диспозиційного) підходу віктимна поведінка аналізується крізь призму впливу батьків на дітей, особливостей сімейного виховання, що породжують індивідуальні віктимні настрої та самостигматизацію себе як жертви. Проведено емпіричний аналіз змістовних характеристик основних типів віктимної поведінки підлітків за двома критеріями: реалізована та потенційна віктимність. Виявлено, що за реалізованою віктимною шкалою третина підлітків (34 %) має характеристики, які перевищують норму. За шкалою «схильність до агресивної поведінки жертви» (агресивний тип поведінки) показники вище норми спостерігаються у 23 % осіб. За шкалою «схильність до самодеструктивної поведінки» (активний тип поведінки) показники вище норми зафіксовано у 18 % осіб. За шкалою «схильність до гіперсоціальної поведінки жертви» (ініціативний тип поведінки) показники вище норми спостерігалися у 42 % досліджуваних. За шкалою «схильність до залежної та безвладної поведінки (пасивний тип поведінки) показники вище норми зафіксовано у 9 % досліджуваних. За шкалою «схильність до некритичної поведінки» (некритичний тип поведінки) високі показники виявлені у 48 % осіб. Реалізована віктимізація вивчалася за спеціально розробленою анкетою. Аналіз результатів анкетування дав змогу виділити чотири групи досліджуваних за рівнем віктимної поведінки. Узагальнення наукового доробку та власного практичного досвіду дозволяють розглянути та систематизувати об’єктивні та суб’єктивні психолого-педагогічні фактори, що знижують прояви віктимної поведінки підлітків. Встановлено, що психологічні особливості віктимної поведінки підлітків зумовлені рядом внутрішніх передумов і різноманітних факторів. Доведено, що індивідуально-особистісні особливості виступають своєрідним внутрішнім фільтром, який блокує або, навпаки, посилює прояви віктимної поведінки підлітка. До вирішальних намірів, які служать передумовою віктимної поведінки в підлітковому віці, відносяться: довірливість, наївність, невпевненість, нестійка і неадекватна самооцінка, максималізм, імпульсивність, агресивність, тривожність, сугестивність, зовнішній локус контролю. Формування віктимної поведінки також відбувається під впливом ситуативних детермінант. Наявність об'єктивних життєвих проблем: насильство в школі (булінг) і в сім'ї, сімейна депривація; конфліктів і радикальних змін у важливих сферах життя підлітка, схиляє його до необдуманості у вчинках і фактично звужує можливість передбачити й уникнути негативних наслідків. Тому комплексна дія як соціокультурних, ситуативних, так і індивідуально-психологічних факторів сприяє формуванню віктимної поведінки підлітків.
Опис: The relevance of this study is due to the fact that adolescence is a period of intense changes that manifest themselves in almost all spheres of mental reality - cognitive, emotional-volitional, communicative and behavioral, thereby increasing the level of victim vulnerability of a teenager. During this period, the greatest tendency to get involved in situations related to danger to life and health. It is known that the adolescent period is the most emotionally saturated and differs from other age periods in the depth and duration of experiences, the destruction of the usual, previously learned ways of emotional response, the dominance of various emotional states, which over time can become stable emotional characteristics of the personality (L.I. Bozhovich, M.Y. Boryshevskyi, O. Dzhuzha, B. Golovkin, D.B. Elkonin, I.S. Kon, O. G. Kulyk, L.M. Prokolienko, O. Yurchenko). One of the most striking features of this period is personal instability, which manifests itself in emotional lability, anxiety, contradictory feelings, moral instability, fluctuations in self-esteem (E.V. Bardanova, I.I. Vetrova, M.M. Kidalova, A.I. Pashkov). In conditions of insufficient internal resources and an unfavorable general life situation, a teenager becomes the most vulnerable to stress, and difficult living conditions can provoke the manifestation of victimhood (Y. M. Antonyan, N. Yu. Volyanyuk, V. V. Golina, G. V. Lozhkin, V. V. Luneev, V. V. Papusha, O. Yu. Shostko). The purpose of the proposed work is to define and substantiate the specifics of identifying victim behavior in adolescence and experimental research of psychological and pedagogical factors of its prevention. The analysis of scientific sources on the mentioned problem made it possible to identify the following main directions in which the research of this phenomenon is known: structural organization of the victim's personality (AB Blaga, VV Vasylevich, O. O. Klachkova); classification and typology of deviations in the development and behavior of adolescents (I.S. Kon, O.M. Litvinov, N.Yu. Maksimova, V.O. Tatenko, T.M. Tytarenko, V.O. Tulyakov, etc.); psychological determination of the victim's behavior (O.O. Andronnikova, M.P. Dolgovich, V.S. Minska, D.V. Rivman, V.Ya. Rybalska, G.I. Chechel); forms and causes of adolescent victim behavior (A.V. Mayorov, I.G. Malkina-Pykh, V.O. Tulyakov, V.E. Khristenko); victimogenic intrapersonal conflicts in adolescence (E.V. Bardanova, A.F. Zelinskyi, G.V. Lozhkin, V.S. Minska, L.I. Romanova, E.S. Fominykh); victimogenic norms, rules of victim behavior and illegal subculture (V.V. Golina, T.V. Varchuk, L.V. Shabanov); the victimological situation that contributes to the personal vulnerability of adolescents (N.Yu. Volyanyuk, A.O. Glukhova, T.M. Matantseva, D.V. Rivman); general problems of diagnosing victim behavior (O.O. Andronnikova, V.V. Vasylevich, O.S. Steblinska, V.S. Ustinov). Analysis of domestic and foreign literature shows that the term "victim behavior" is interpreted quite broadly. However, the main characteristic of victim behavior is the performance of certain contributing actions or inaction because a person finds himself in the role of a victim. The qualifying work reveals the concept of "victim behavior" in relation to conscious or unconscious frivolous, immoral or illegal actions and deeds of a teenager, which can serve as a reason for committing a crime. The generalization of conceptual approaches to the problem of victim behavior made it possible to establish the presence of three main views on its understanding. The first (psychodynamic) approach interprets the victim's behavior as a syndrome of pathological personality development. The prerequisite for its formation is an existing unconscious intrapersonal conflict that the individual cannot cope with. Representatives of the second (social-cognitive direction) consider its prerequisite to be a certain set of behavioral reactions and actions formed in life. Within the framework of the third (dispositional) approach, victim behavior is analyzed through the prism of the influence of parents on children, the peculiarities of family upbringing, which give rise to individual victim attitudes and self-stigmatization of oneself as a victim. An empirical analysis of the substantive characteristics of the main types of adolescent victim behavior was conducted according to two criteria: actual and potential victimization. It was found that according to the implemented victimization scale, a third of teenagers (34%) have characteristics that exceed the norm. According to the scale "tendency to aggressive behavior of the victim" (aggressive type of behavior), indicators above the norm are observed in 23% of people. According to the scale "tendency to self-destructive behavior" (active type of behavior), indicators above the norm were recorded in 18% of people. According to the scale "tendency to hypersocial behavior of the victim" (initiative type of behavior), indicators above the norm were observed in 42% of the subjects. According to the scale "tendency to dependent and uncontrolled behavior (passive type of behavior), indicators above the norm were recorded in 9% of the subjects. According to the scale "tendency to non-critical behavior" (non-critical type of behavior), high indicators were found in 48% of people. Realized victimization was studied according to a specially developed questionnaire. The analysis of the results of the questionnaire made it possible to distinguish four groups of subjects according to the level of victim behavior. The generalization of scientific work and own practical experience allows to consider and systematize objective and subjective psychological and pedagogical factors that reduce the manifestations of victim behavior of adolescents. It has been established that the psychological features of the victim behavior of teenagers are determined by a number of internal prerequisites and various factors. It has been proven that individual and personal characteristics act as a kind of internal filter that blocks or, on the contrary, strengthens the manifestations of adolescent victim behavior. Decisive intentions that serve as a prerequisite for victim behavior in adolescence include: credulity, naivety, insecurity, unstable and inadequate self-esteem, maximalism, impulsiveness, aggressiveness, anxiety, suggestibility, external locus of control. Formation of victim behavior also occurs under the influence of situational determinants. Presence of objective life problems: violence at school (bullying) and in the family, family deprivation; conflicts and radical changes in important areas of a teenager's life, inclines him to recklessness in actions and actually narrows the possibility of predicting and avoiding negative consequences. Therefore, the complex action of both sociocultural, situational, and individual psychological factors contributes to the formation of adolescent victim behavior.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://hdl.handle.net/123456789/1891
Розташовується у зібраннях:053 Психологія

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Соловей Н. С..pdfПсихологічні аспекти віктимної поведінки підлітків1.21 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.