Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://hdl.handle.net/123456789/1892
Назва: Використання арт-терапевтичних технік і прийомів у роботі практичного психолога
Інші назви: The use of art therapy techniques and methods in the work of a practical psychologist
Автори: Стратієнко, Діана Артурівна
Stratiienko, Diana
Ключові слова: арт-терапія
практичний психолог
арт-терапевтичні техніки
психокорекційна робота
тривожність
молодші школярі
art therapy
practical psychologist
art therapy techniques
psychocorrective work
anxiety
primary school students
Дата публікації: 24-січ-2023
Бібліографічний опис: Стратієнко Д. А. Використання арт-терапевтичних технік і прийомів у роботі практичного психолога : Кваліфікаційна робота здобувача освітнього ступеня магістр спеціальності 053 Психологія. Освітньої програми : Психологія / Кер.: д. псих. н., доц. Кічук А. В. – Ізмаїл, 2023. – 95 с.
Короткий огляд (реферат): Представлене дослідження висвітлює деякі психологічні особливості використання арт-терапевтичних технік та прийомів у роботі практичного психолога. Арт-терапія як метод психотерапії на сьогоднішній день має неабияку актуальність, яка полягає у тому, що наприклад, в психологічній роботі з дітьми, які відчувають психоемоційне напруження, тривожність все більше психологами-практиками застосовуються різноманітні види арт-терапії які підтверджують свою ефективність. Арт-терапія виконує адаптаційну, корекційну, мобілізуючу, регулятивну, реабілітаційну та профілактичну функції, що робить її пріоритетним і доступним напрямком роботи і педагога, і психолога у школі, і практикуючого психолога-професіонала. Метою кваліфікаційного дослідження є обґрунтувати ефект використання арт-терапевтичних технік та прийомів у роботі практичного психолога в навчальному закладі, практично їх застосувати при корекції тривожності молодших школярів. Об’єктом дослідження є арт-терапевтичні техніки та прийоми. Предметом дослідження є процес застосування арт-терапевтичних технік та прийомів у роботі практичного психолога. Задля досягнення сформульованої у роботі мети використовувалися загальнонаукові методи дослідження: вивчення та аналіз психолого-педагогічної літератури з проблематики, спостереження, психолого-педагогічний експеримент (констатуючий, формуючий та контрольний етапи). В ході теоретичного аналізу були зроблені узагальнення, що відображають вплив методів арт-терапії на психіку людини (Ю. Борев, М. Каган, А. Карягін, М. Марков, З. Рапоппорт, Л. Столович та ін.), характеризують процес впровадження арт-терапевтичних технік у систему освіти (Л. Аметова, А. Копитіна, Л. Лебедєва). Особливе значення надано теоретичним розробкам і практиці арт-терапії в роботі практичного психолога з дітьми та підлітками (А. Гришина, А. Копитін, Л. Лебедєва, Є. Медведєва, І. Левченко, Л. Комісарова, Т. Добровольська, А. Осипова та ін.). Вивчена наукова література, яка характеризує арт-терапевтичні техніки, що можуть бути використані в роботі практичного психолога з різними групами дітей (А. Крижановська, Д. Райгородський, В. Шапар та ін.) В ході проведення емпіричного дослідження були застосовані діагностичні методики (методика «Незакінчені речення» Сакса Леві, «Тест тривожності» Р. Теммла, М. Доркі, В. Амена, методика «Неіснуюча тварина»), за допомогою яких на констатуючому етапі виділені діти з високою тривожністю, і в подальшому поділені на дві групи: експериментальну і контрольну. Була розроблена та застосована програма корекції тривожності молодших школярів у роботі практичного психолога з арт-терапевтичними техніками, яка підтвердила свою ефективність у роботі. Дані з індексу тривожності в експериментальній групі за проведеними методиками підтверджують позитивні зміни після проведення корекційної програми – індекс тривожності знизився на контрольному етапі діагностики. Отже, можна стверджувати що арт-терапія виступає як найбільш природний і екологічний метод для розвитку і корекції емоційного та особистісного стану молодших школярів.
Опис: The presented study highlights some psychological features of the use of art therapy techniques in the work of a practical psychologist. Art therapy as a method of psychotherapy today has great relevance, which consists in the fact that, for example, in psychological work with children experiencing psychoemotional tension, anxiety, psychologists-practitioners use various types of art therapy that confirm their effectiveness. Art therapy performs adaptive, Correctional, mobilizing, regulatory, rehabilitation and preventive functions, which makes it a priority and accessible area of work for both a teacher, a psychologist at school, and a practicing professional psychologist. The purpose of the qualification study is to substantiate the effect of using art therapy techniques in the work of a practical psychologist in an educational institution, and to apply them practically in the correction of anxiety in younger schoolchildren. The object of research is art therapy techniques. The subject of the research is the process of applying art therapy techniques in the work of a practical psychologist. To achieve the goal formulated in the work, general scientific research methods were used: study and analysis of psychological and pedagogical literature on problems, observation, psychological and pedagogical experiment (ascertaining, forming and control stages). In the course of theoretical analysis, generalizations were made that reflect the influence of art therapy methods on the human psyche (Yu. Borev, M. Kagan, A. Karyagin, M. Markov, Z. Rapopport, L. Stolovich, etc.), characterize the process of introducing art therapy techniques into the education system (L. Ametova, A. Kopytina, L. Lebedeva). Special importance is attached to the theoretical developments and practice of art therapy in the work of a practical psychologist with children and adolescents (A. Grishina, A. Kopytin, L. Lebedeva, E. Medvedeva, I. Levchenko, L. Komissarova, T. Dobrovolskaya, A. Osipova, etc.). The scientific literature describing art therapy techniques that can be used in the work of a practical psychologist with various groups of children (A. Kryzhanovskaya, D. Raigorodsky, V. Shapar, etc.) is studied. In the course of conducting an empirical study, diagnostic methods were carried out (Sack’s Sentence Completion Test, the «Anxiety Test» by R. Temmla, M. Dorki, V. Amen, the method «Non-existent animal»), with the help of which children with high anxiety were identified at the ascertaining stage, and later divided into two groups: experimental and control. A program for correcting the anxiety of younger schoolchildren in the work of a practical psychologist with art therapy techniques was developed and applied, which confirmed its effectiveness in the work. Data from the Anxiety Index in the experimental group according to the methods performed confirm positive changes after the correction program – the Anxiety Index decreased at the control stage of diagnosis. So, it can be argued that art therapy acts as the most natural and ecological method for the development and correction of the emotional and personal State of younger schoolchildren.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://hdl.handle.net/123456789/1892
Розташовується у зібраннях:053 Психологія

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Стратієнко Д. А..pdfВикористання арт-терапевтичних технік і прийомів у роботі практичного психолога1.28 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.