Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://hdl.handle.net/123456789/1899
Назва: Лексико-семантичні засоби відображення дихотомії добра і зла в мовній картині світу К.С.Льюїса
Інші назви: Lexical-semantic means of representation the dichotomy of Good and Evil in the C.S. Lewis
Автори: Королюк, Тетяна Іллівна
Koroliuk, Tetiana
Ключові слова: добро
зло
мовна картина світу
лексико-семантична група
тематична група
К.С.Льюїс
good
evil
language picture of the world
lexical and thematic group
thematic group
C.S.Lewis
Дата публікації: 26-січ-2023
Бібліографічний опис: Королюк Т. І. Лексико-семантичні засоби відображення дихотомії добра і зла в мовній картині світу К.С.Льюїса : Кваліфікаційна робота здобувача освітнього ступеня магістр спеціальності 014 Середня освіта. Предметної спеціальності: 014.021 Англійська мова і література, освітньої програми: Середня освіта: англійська мова і література / Кер. : к. філол. н., доц. Сорока Т. В. – Ізмаїл, 2023. – 150 с.
Короткий огляд (реферат): Кваліфікаційна робота на тему «Лексико-семантичні засоби відображення дихотомії добра і зла в мовній картині світу К.С.Льюїса» присвячена дослідженню універсальних етичних понять в лінгвістичному аспекті з метою глибшого розуміння їх антропоцентричної сутності з урахуванням лінгвокультурної специфіки. Робота складається зі вступу, трьох розділів, висновків, списку використаних джерел, додатків. Проаналізовано зміст понять добра і зла в гуманітарних науках, що засвідчує актуальність та невичерпність зазначеної проблематики в умовах сьогодення. Висвітлено наявні підходи щодо відображення мовної картини світу в лінгвістичних студіях. Розкрито контекст формування мовної картини світу К.С.Льюїса та висвітлено об’єктивні та суб’єктивні чинники, які вплинули на цей процес. Визначено, що психологічні риси – важливий чинник, який сприяв індивідуалізації творчої манери письменника. Розкрито особливості дослідження британської мовної картини світу, яке ґрунтувалося на принципах антропоцентризму, аксіологічності, етноцентризму, експансіонізму та експланаторності. У кваліфікаційній роботі застосовано наступні лінгвістичні методи дослідження: дефініційний аналіз, контекстуально-інтерпретаційний аналіз, описовий метод, класифікаційний метод, зіставно-типологічний метод, процедура кількісних підрахунків, методику формалізованого аналізу лексичної семантики. Матеріалом дослідження слугували тексти фентезійного циклу «The Chronicles of Narnia» К.С.Льюїса, до складу якого входять сім книг (загальним обсягом 767 сторінок тексту). Було з’ясовано характер лексико-семантичного складу груп “Добро” і “Зло” та здійснено їх порівняльний аналіз. Лексико-семантична група «Добро» представлена 158 лексичними одиницями, які умовно розділено на 9 тематичних груп. Було визначено: найбільш важливі для свідомості автора ціннісні поняття (God, joy, love, truth, justice та ін.) вербалізуються та знаходять різні способи лексикалізації в мовній картині світу автора. Лексика на позначення зла нараховує 272 лексичні одиниці, розділені на 12 тематичних груп відповідно до семантичного наповнення. Лексико-семантична група «Зло» кількісно перевищує групу «Добро», що зумовлено схильністю людської свідомості виявляти інтерес до явищ об’єктивної дійсності, які відхиляються від норми, з метою виявлення причин та наслідків виникнення зла, їх пояснення, інтерпретації та відображенні у ключових культурних поняттях, які передаються у знаковому втіленні – лексемах. З’ясовано, що ряд лексем (spirit, pride, improvement) наближають ЛСГ "Зло" до ЛСГ "Добро", що зумовлено їхніми взаємозв’язками на рівні багатозначних одиниць. Встановлено: дихотомія «добро-зло» відображає особливості мовної картини світу К.С.Льюїса (систему моральних цінностей, етичних норм тощо), реконструйованих через вербалізацію художнього, індивідуально-авторського світобачення та світосприймання. У третьому розділі розглянуто особливості формування лінгвосоціокультурної компетенції на уроках англійської мови в 11 класі, особливу увагу приділено соціолінгвістичному аспекту – формуванню здатності учнів обирати, використовувати і розуміти мовні та мовленнєві засоби іншомовного спілкування з національно-культурною семантикою відповідно до контексту, ситуації і стилю спілкування. Описано розроблений нами комплекс вправ на основі текстів фентезійного циклу «The Chronicles of Narnia» та проаналізовано результати проведення пробного навчання. Визначено, що фентезійний цикл ««The Chronicles of Narnia», який яскраво відображає особливості британської мовної картини світу і є безцінним джерелом пізнання англосаксонської культури і суспільства, відповідає критеріям ефективного засобу формування лінгвосоціокультурної компетенції на уроках англійської мови в 11 класі. Досліджено, що розроблений та запропонований нами комплекс вправ містить завдання, спрямовані на підвищення рівня сформованості в учнів 11 класу лінгвосоціокультурної компетенції, що було визначено за результатами пробного навчання. Перспективи дослідження вбачаємо у подальшому залученні до розкриття семантики добра і зла інших творів К.С.Льюїса. Важливо було б провести міжмовне дослідження універсальних етичних концептів Добра і Зла із залученням творів інших зарубіжних авторів з метою виявлення спільних і відмінних особливостей мовних картин світу, які містять в собі ціннісно-орієнтоване знання про світ, що виникає у людини як підсумок її духовної діяльності.
Опис: The qualification work on the topic "Lexical-semantic means of representation the dichotomy of Good and Evil in the C.S. Lewis’ language picture of the world" is devoted to the study of universal ethical concepts in the linguistic aspect with the aim of a deeper understanding of their anthropocentric essence, taking into account the linguistic and cultural specificity. The work consists of an introduction, three chapters, conclusions, a list of literaturу. The content of the concepts of good and evil in the humanitarian sciences is analyzed, which proves the relevance and inexhaustibility of the mentioned issues in today's conditions. The available approaches to the representation of the language picture of the world in linguistic studies are highlighted. The context of the formation of the C.S. Lewis’ language picture of the world is revealed and the objective and subjective factors that influenced this process are highlighted. It was determined that psychological traits are an important factor that contributed to the individualization of the writer's creative style. The peculiarities of the study of the British linguistic picture of the world, which was based on the principles of anthropocentrism, axiologicalism, ethnocentrism, expansionism, and explanatory nature, are revealed. The following linguistic research methods are used in the qualification work: definitional analysis, contextual-interpretive analysis, descriptive method, classification method, comparative-typological method, procedure of quantitative calculations, method of formalized analysis of lexical semantics. The research material was the texts of C.S. Lewis’ classic fantasy series "The Chronicles of Narnia", which consists of seven books (a total of 767 pages of text). The nature of the lexical-semantic composition of the "Good" and "Evil" groups was clarified and their comparative analysis was carried out. The lexical-semantic group "Good" is represented by 158 nouns, which are conventionally divided into 9 thematic groups. It was determined: the most important value concepts for the author's consciousness (God, joy, love, truth, justice, etc.) are verbalized and find different ways of lexicalization in the author's language picture of the world. The vocabulary for the designation of evil includes 272 lexical items, divided into 12 thematic groups according to the semantic content. The lexical-semantic group "Evil" quantitatively exceeds the group "Good", which is due to the tendency of human consciousness to show interest in the phenomena of objective reality that deviate from the norm, in order to identify the causes and consequences of the occurrence of evil, their explanation, interpretation and reflection in key cultural concepts, which are transmitted in a symbolic embodiment - lexemes. It was found that a number of lexemes (spirit, pride, improvement) bring the lexical-semantic group "Evil" closer to the lexical-semantic group "Good", which is due to their interrelationships at the level of multi-valued items. It is established: the dichotomy "good-evil" represents the peculiarities of the C.S. Lewis’ language picture of the world (the system of moral values, ethical norms, etc.), reconstructed through the verbalization of the artistic, individual author's worldview. The third chapter examines the peculiarities of the formation of linguistic and sociocultural competence in English lessons in the 11th grade, special attention is paid to the sociolinguistic aspect – the formation of the ability of students to choose, use and understand language and speech means of foreign language communication with national and cultural semantics in accordance with the context, situation and style of communication. The complex of exercises based on the texts of the fantasy series "The Chronicles of Narnia" is described and the results of trial training are analyzed. It was determined that the fantasy series "The Chronicles of Narnia", which vividly represents the peculiarities of the British language picture of the world and is an invaluable source of knowledge of Anglo-Saxon culture and society, meets the criteria of an effective tool for the formation of linguistic and sociocultural competence in English lessons in the 11th grade. It was investigated that the complex of exercises developed and proposed by us contains tasks aimed at increasing the level of formation of 11th grade students of linguistic, sociocultural competence, which was determined based on the results of trial training. We see the prospects of the research in further involvement in revealing the semantics of good and evil in other works of C.S. Lewis. It would be important to conduct a cross-linguistic study of the universal ethical concepts of Good and Evil with the involvement of the works of other foreign authors in order to identify common and distinctive features of language pictures of the world, which contain value-oriented knowledge about the world that arises in a person as a result of his spiritual activity.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://hdl.handle.net/123456789/1899
Розташовується у зібраннях:014 Середня освіта: англійська мова і література

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Мвгістерська робота_Королюк Т.І..docЛексико-семантичні засоби відображення дихотомії добра і зла в мовній картині світу К.С.Льюїса1.44 MBMicrosoft WordПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.