Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://hdl.handle.net/123456789/2148
Назва: Особливості прояву посттравматичного стресового розладу у дітей, що стали свідками бойових дій
Інші назви: Psychological features and manifestations of anxiety states of youth during the war
Автори: Проскуріна, Дар’я Олегівна
Proskurina, Daria
Ключові слова: стрес
ПТСР
тривожний стан
тривожність
життєстійкість
stress
PTSD
anxiety
anxiety
resilience
Дата публікації: 24-чер-2024
Бібліографічний опис: Проскуріна Д. О. Особливості прояву посттравматичного стресового розладу у дітей, що стали свідками бойових дій : Кваліфікаційна робота здобувача освітнього ступеня бакалавр спеціальності 053 Психологія. Освітньої програми : Психологія / Кер. : докт. псих. н., проф. Макарчук Н. О. – Ізмаїл, 2024. – 68 с.
Короткий огляд (реферат): Анотація Кваліфікаційна робота студентки спеціальності 053 Психологія Проскуріної Дар’ї Олегівни на тему: Особливості прояву посттравматичного стресового розладу у дітей, що стали свідками бойових дій Кваліфікаційна робота вміщує такі етапи дослідження: Виявлена актуальність та проблеми дослідження. Підтримка дітей, які постраждали внаслідок військового конфлікту в Україні, є важливим завданням для освітньої системи сьогодення. Оскільки розвиток дитини залежить не лише від фізичних та психологічних змін, але й від соціального середовища, яке формує її як особистість, будь-які суспільні турбулентності, економічні кризи чи воєнні дії безпосередньо впливають на психічне здоров'я дітей та підлітків, створюючи надзвичайний стрес. Наслідки цього стресу можуть виражатися у посттравматичному стресовому розладі (ПТСР), який виникає як тривала або відкладена реакція на ситуації, що становлять серйозну загрозу для життя або здоров'я особи. Згідно з сучасними уявленнями про травматичний стрес та його наслідки, в психічній сфері особистості відбуваються зміни, що виявляються у всіх аспектах життєдіяльності школяра. Проаналізована наукова психологічна література. Аналіз літературних джерел підтвердив існування наукових досліджень щодо проблеми стресу, травми та посттравматичного стресового розладу (ПТСР), представлених такими авторами, як Г. Сельє, Н. Тарабріна та інші. Теорії та методології копінг-поведінки та резилієнсу у корекції стресу розробляли Л. Гридковець, В. Коширець, М. Лаад, Р. Лазарус, І. Марціновська, Р. Моос, С. Мадді, А. Мастен, С. Фолкман та інші. Прояви стресу вивчалися в дітей та підлітків, дослідження яких проводились такими науковцями, як Г. Кісарчук, В. Кузьменко, М. Магомед-Емінов, Т. Малихіна, С. Ніколаєнко, І. Нікольська, Т. Панько, І. Силенок, Н. Коцур, К. Ясперс та інші. Проте, проблема психолого-педагогічного супроводу дітей та підлітків, що пережили травматичні життєві ситуації через перебування у зонах військових конфліктів, не досліджувалась у вітчизняній психології. Це стало причиною вибору нами теми кваліфікаційного дослідження. Мета дослідження полягає в психолого-педагогічному забезпеченні корекційної роботи з дітьми, у яких виникло посттравматичне стресове розлад (ПТСР), внаслідок перебування у зоні військового конфлікту. Об’єкт дослідження – посттравматичний стресовий розлад як психолого-соціальна проблема. Предмет дослідження – особливості прояву посттравматичного стресового розладу у дітей, що стали свідками бойових дій. Для досягнення мети та вирішення поставлених завдань дослідження були використані наступні методи та методики. Теоретичні підходи: аналіз наукових та методологічних джерел, узагальнення інформації. Психодіагностичні методи. Міссісіпська шкала для оцінки посттравматичних реакцій (цивільний варіант); опитувальник "Шкала базових переконань, WAS" (Янов-Бульман); шкала самооцінки проявів посттравматичного стресового розладу за методикою PCL-5; шкала тривоги Спілбергера-Ханіна. Експериментальна база дослідження. У рамках нашого дослідження взяли участь 30 дітей підліткового віку у віці від 14 до 16 років з різних міст України, які були свідками активних бойових дій. Дослідження було здійснено за допомогою використання Google Forms у дистанційному форматі. Виявлено, що підлітки можуть реагувати на травму дуже сильно, проте деякі з їх симптомів можуть відрізнятися від симптомів у дорослих. Вони можуть виявляти руйнівну, неповажну або деструктивну поведінку. Старші підлітки також можуть відчувати вину за те, що не змогли запобігти травмам або смерті інших. У їхній уяві також можуть з'являтися думки про помсту. Досліджено, що розвиток посттравматичного стресового розладу (ПТСР) у підлітка залежить від різних факторів, включаючи серйозність травми, її частоту і реакцію членів сім'ї на подію. Підліток із ПТСР переживає відчуття безсилля перед впливом травми. Вони намагаються уникнути ситуацій або людей, які нагадують їм про цю подію. Іноді вони можуть мати спогади або "флешбеки" про травматичну подію, або навіть кошмари, які здаються дуже реальними. Ці постійні нагадування стають значною проблемою у повсякденному житті, особливо для молодих людей, яким складно висловлювати свої почуття та переживання. Виявлено, що серед усіх об'єктів дослідження 55% виявили окремі прояви симптомів посттравматичного стресового розладу, 35% показали виражені ознаки ПТСР, які відповідають клінічним критеріям, визначеним за МКБ-10. Для цієї категорії осіб посттравматичний стресовий розлад може впливати на звичний спосіб життя, ускладнювати соціальну адаптацію та заважати процесам фізичного та психологічного відновлення після травми. У 10% випадків повністю відсутні будь-які симптоми посттравматичного стресового розладу. Визначено, що найбільш поширеними проявами симптомів серед опитуваних є наступні: повторювані, неспокійні спогади, образи та думки про пережиту стресову ситуацію. Деякі висловлювали велике засмучення, коли щось нагадувало їм про пережитий стрес. Частина підлітків зазнавала сильних фізіологічних реакцій, таких як прискорене серцебиття, утруднення дихання та потовиділення, коли щось нагадувало їм про стрес. Майже половина уникала спогадів, думок або почуттів, пов'язаних із пережитим стресом. Для підлітків було важливо згадувати важливі епізоди стресової події. Більше половини втратили інтерес до того, чим цікавилися раніше, та відчували віддаленість від інших людей. Також, майже всі помітили збільшення проявів роздратування, агресії або агресивних дій, спрямованих на себе чи оточуючих. Вони також перебували у стані надмірної настороженості та пильності, легко лякалися та мали труднощі з концентрацією уваги та сном. Доведено, що психолого-педагогічне забезпечення корекційної роботи з дітьми, які мають посттравматичний стресовий розлад у зв'язку з перебуванням у зоні військового конфлікту та внутрішнім переселенням, є ефективним та доцільним для фахівців закладів освіти.
Опис: Annotation Qualification work student specialty 053 Psychology Proskurina Daria On the topic: Psychological features and manifestations of anxiety states of youth during the war The qualification work includes the following research stages: The relevance and problems of the research are revealed. Supporting children affected by the military conflict in Ukraine is an important task for today's educational system. Since the child's development depends not only on physical and psychological changes, but also on the social environment that shapes him as a person, any social turbulences, economic crises or military actions directly affect the mental health of children and adolescents, creating extreme stress. The consequences of this stress can be expressed in post-traumatic stress disorder (PTSD), which occurs as a long-term or delayed reaction to situations that pose a serious threat to a person's life or health. According to modern ideas about traumatic stress and its consequences, changes occur in the mental sphere of the individual, which are manifested in all aspects of the student's life. Scientific psychological literature is analyzed. Analysis of literary sources confirmed the existence of scientific studies on the problem of stress, trauma and post-traumatic stress disorder (PTSD), presented by such authors as H. Selye, N. Tarabrina and others. Theories and methodologies of coping behavior and resilience in stress correction were developed by L. Hrydkovets, V. Koshyrets, M. Laad, R. Lazarus, I. Marcinovska, R. Moos, S. Muddy, A. Masten, S. Folkman and others. Manifestations of stress were studied in children and adolescents, whose studies were carried out by such scientists as H. Kisarchuk, V. Kuzmenko, M. Magomed-Eminov, T. Malikhina, S. Nikolayenko, I. Nikolska, T. Panko, I. Silenok, N Kotsur, K. Jaspers and others. However, the problem of psychological-pedagogical support for children and adolescents who have experienced traumatic life situations due to being in military conflict zones has not been studied in domestic psychology. This became the reason for our choice of the topic of the qualification research. The purpose of the study is to provide psychological and pedagogical support for correctional work with children who developed post-traumatic stress disorder (PTSD) as a result of being in a military conflict zone. The object of the research is post-traumatic stress disorder as a psychological and social problem. The subject of the study is the peculiarities of the manifestation of post-traumatic stress disorder in children who witnessed hostilities. The following methods and techniques were used to achieve the goal and solve the research tasks. Theoretical approaches: analysis of scientific and methodological sources, generalization of information. Psychodiagnostic methods. Mississippi scale for assessment of post-traumatic reactions (civilian version); questionnaire "Basic Beliefs Scale, WAS" (Yanov-Bulman); self-assessment scale of post-traumatic stress disorder according to the PCL-5 method; Spielberger-Hanin anxiety scale. Experimental research base. Within the framework of our study, 30 children of adolescent age from 14 to 16 years of age from different cities of Ukraine, who witnessed active hostilities, took part. The study was conducted using Google Forms in a remote format. It has been found that teenagers can react to trauma very strongly, but some of their symptoms may differ from those of adults. They may exhibit disruptive, disrespectful or destructive behavior. Older teens may also feel guilty for not being able to prevent the injury or death of others. Thoughts of revenge may also appear in their imagination. It has been studied that the development of post-traumatic stress disorder (PTSD) in a teenager depends on various factors, including the severity of the injury, its frequency and the reaction of family members to the event. A teenager with PTSD experiences a sense of powerlessness in the face of trauma. They try to avoid situations or people that remind them of this event. Sometimes they may have memories or "flashbacks" of the traumatic event, or even nightmares that seem very real. These constant reminders become a significant problem in everyday life, especially for young people who find it difficult to express their feelings and experiences. It was found that among all the subjects of the study, 55% showed individual manifestations of symptoms of post-traumatic stress disorder, 35% showed pronounced signs of PTSD that meet the clinical criteria defined by ICD-10. For this category of persons, post-traumatic stress disorder can affect the usual way of life, complicate social adaptation and interfere with the processes of physical and psychological recovery after the injury. In 10% of cases, any symptoms of post-traumatic stress disorder are completely absent. It was determined that the most common manifestations of symptoms among the interviewees are the following: recurring, restless memories, images and thoughts about the experienced stressful situation. Some expressed great distress when something reminded them of the stress they had experienced. Some teenagers experienced strong physiological reactions, such as rapid heart rate, difficulty breathing and sweating, when something reminded them of stress. Almost half avoided memories, thoughts or feelings related to the stress they had experienced. It was important for teenagers to remember important episodes of a stressful event. More than half lost interest in what they were interested in before and felt distanced from other people. Also, almost everyone noticed an increase in manifestations of irritation, aggression or aggressive actions directed at themselves or others. They were also hypervigilant and alert, easily startled, and had difficulty concentrating and sleeping. It has been proven that psychological and pedagogical provision of correctional work with children who have post-traumatic stress disorder due to being in a military conflict zone and internal displacement is effective and appropriate for specialists of educational institutions.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://hdl.handle.net/123456789/2148
Розташовується у зібраннях:053 Психологія

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Проскуріна Д.О..pdfОсобливості прояву посттравматичного стресового розладу у дітей, що стали свідками бойових дій1.18 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.