Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://hdl.handle.net/123456789/2369
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorІванченко, Софія Миколаївна-
dc.contributor.authorIvanchenko, Sofiia-
dc.date.accessioned2025-07-10T06:55:05Z-
dc.date.available2025-07-10T06:55:05Z-
dc.date.issued2025-06-25-
dc.identifier.citationІванченко С. М. Соціально-психологічні детермінанти формування особистості підлітків у контексті сімейних взаємин : Кваліфікаційна робота здобувача освітнього ступеня бакалавр спеціальності 053 Психологія. Освітньої програми : Психологія / Кер. : докт. псих. н., проф. Макарчук Н. О. – Ізмаїл, 2025. – 69 с.uk_UA
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/2369-
dc.descriptionAnnotation Qualification work Bachelor’s student specialty 053 Psychology Ivanchenko Sofiia On the topic: Socio-Psychological Determinants of Adolescent Personality Formation in the Context of Family Relationships The qualification thesis is devoted to the study of socio-psychological determinants influencing the formation of adolescent personality within the framework of family relationships. Personality development during adolescence is one of the key areas of developmental psychology, as this period is characterized by profound internal transformations, the formation of self-esteem, identity, reflective abilities, and a growing need for autonomy and self-realization. The family, as the primary socializing institution, plays a critically important role in this process, particularly under the conditions of contemporary societal changes, hybrid warfare, crises, and increasing value disorientation. The first chapter provides an in-depth theoretical and psychological analysis of the family as a small social group, outlines the age-specific characteristics of adolescents, and describes the main parenting styles that influence the child’s psychological development. It also reviews the theoretical approaches of both Ukrainian and international scholars, such as I. Bekh, T. Titarenko, J. Bowlby, D. Baumrind, and E. Erikson, which allowed the formation of a holistic view of the factors influencing personality formation within the family context. The second chapter is devoted to the empirical study of parent-child relationships. Several psychodiagnostic methods were used, including “Adolescents about Parents” (E. Schaefer), “Self-Assessment of Mental States” (H. Eysenck), and the “Parent–Child Interaction” (PCI) method. The study involved 44 respondents: 22 adolescents aged 13–15 and 22 of their parents, which enabled a comparative analysis of family interaction from both perspectives. The results identified the key psycho-emotional factors influencing adolescent personality development and revealed the link between parenting styles and children’s psychological states. The findings provided a foundation for practical recommendations aimed at improving family communication, optimizing parenting strategies, preventing deviant adolescent behavior, and enhancing parental psychological competence. The theoretical significance of the thesis lies in expanding scientific understanding of psychological mechanisms of personality development in adolescence. Its practical value is reflected in the potential application of the results by practicing psychologists, educators, and consultants within educational institutions and family support services. The research was presented at the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference “Modern Psychology: Problems and Prospects” (Izmail, 2025), confirming the scientific and practical relevance of the work. The thesis has a clear structure: introduction, two analytical chapters, conclusions, and a list of 41 references. It also includes illustrative materials—tables and figures. The total length of the thesis is 69 pages.uk_UA
dc.description.abstractАнотація Кваліфікаційна робота бакалавра спеціальності 053 Психологія Іванченко Софії Миколаївни на тему: Соціально-психологічні детермінанти формування особистості підлітків у контексті сімейних взаємин Кваліфікаційна робота присвячена дослідженню соціально-психологічних детермінант формування особистості підлітків у системі сімейних взаємин. Формування особистості в підлітковому віці є одним із ключових напрямів психології розвитку, оскільки саме в цей період відбуваються суттєві внутрішні трансформації, становлення самооцінки, ідентичності, здатності до рефлексії, а також розвивається прагнення до автономії та самореалізації. Родина, як основний соціалізуючий інститут, відіграє критично важливу роль у цьому процесі, а її вплив особливо значущий в умовах сучасних суспільних змін, гібридної війни, кризових явищ та зростаючої ціннісної дезорієнтації. У першому розділі роботи здійснено глибокий теоретико-психологічний аналіз поняття сім’ї як малої соціальної групи, охарактеризовано вікові особливості підлітків, окреслено ключові типи сімейного виховання, які впливають на психічний розвиток дитини. Проаналізовано наукові підходи вітчизняних і зарубіжних дослідників, таких як І. Бех, Т. Титаренко, Дж. Боулбі, Д. Баумрінд, Е. Еріксон, що дозволило сформувати цілісну картину чинників, які впливають на формування особистості в сімейному контексті. Другий розділ присвячено емпіричному дослідженню особливостей батьківсько-дитячих взаємин. Було застосовано низку психодіагностичних методик: «Підлітки про батьків» (Е. Шеффера), «Самооцінка психічних станів» (Г. Айзенка), методику «Взаємодія батько–дитина» (ВБД). Дослідження охопило 44 респонденти: 22 підлітки віком 13–15 років та 22 батьки, що забезпечило змогу зіставити погляди обох сторін на родинну взаємодію. Аналіз результатів дозволив виокремити основні психоемоційні чинники, що впливають на становлення особистості підлітків, а також виявити зв’язок між стилями батьківського виховання і психологічними станами дітей. Отримані результати стали основою для формування практичних рекомендацій щодо покращення сімейної комунікації, оптимізації батьківських стратегій виховання, профілактики девіантної поведінки підлітків, підвищення психолого-педагогічної компетентності батьків. Теоретична значущість роботи полягає у розширенні наукових уявлень про психологічні механізми формування особистості у підлітковому віці. Практична значущість — у можливості застосування результатів у діяльності практичних психологів, педагогів, консультантів у межах навчальних закладів і сімейних служб. Апробація результатів відбулася в межах Всеукраїнської науково-практичної конференції «Сучасна психологія: проблеми і перспективи» (м. Ізмаїл, 2025 рік), що засвідчує їхню наукову та практичну цінність. Робота має чітку структуру: вступ, два аналітичні розділи, висновки та список використаних джерел, що нараховує 41 позицію. Містить ілюстративні матеріали — таблиці та рисунки. Загальний обсяг роботи становить 69 сторінок.uk_UA
dc.language.isootheruk_UA
dc.subjectособистість підліткаuk_UA
dc.subjectсімейне вихованняuk_UA
dc.subjectбатьківсько-дитячі взаєминиuk_UA
dc.subjectсоціально-психологічні чинникиuk_UA
dc.subjectтипи вихованняuk_UA
dc.subjectемоційний клімат сім’їuk_UA
dc.subjectпідлітковий вікuk_UA
dc.subjectпсихологічна адаптаціяuk_UA
dc.subjectстилі батьківського ставленняuk_UA
dc.subjectпсихоемоційний станuk_UA
dc.subjectавтономія підліткаuk_UA
dc.subjectсімейна взаємодіяuk_UA
dc.subjectтеорія прив’язаностіuk_UA
dc.subjectпсодіагностика підлітківихuk_UA
dc.subjectparent-child relationshipsuk_UA
dc.subjectsocio-psychological determinantsuk_UA
dc.subjectparenting stylesuk_UA
dc.subjectfamily emotional climateuk_UA
dc.subjectadolescenceuk_UA
dc.subjectpsychological adaptationuk_UA
dc.subjectparental attitudesuk_UA
dc.subjectpsycho-emotional stateuk_UA
dc.subjectdeviant behavioruk_UA
dc.subjectadolescent autonomyuk_UA
dc.subjectfamily interactionuk_UA
dc.subjectattachment theoryuk_UA
dc.subjectadolescent psychodiagnosticsuk_UA
dc.titleСоціально-психологічні детермінанти формування особистості підлітків у контексті сімейних взаєминuk_UA
dc.title.alternativeSocio-Psychological Determinants of Adolescent Personality Formation in the Context of Family Relationshipsuk_UA
dc.typeThesisuk_UA
Розташовується у зібраннях:053 Психологія

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Іванченко С. М.pdfСоціально-психологічні детермінанти формування особистості підлітків у контексті сімейних взаємин972.32 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.