Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://hdl.handle.net/123456789/2384
Назва: Психологічна допомога у подоланні наслідків булінгу: практики і перспективи у ЗВО
Інші назви: Psychological assistance in overcoming the consequences of bullying: practices and prospects in higher education
Автори: Васильєва, Ольга Анатоліївна
Vasylieva, Olha Anatoliivna
Ключові слова: психологічна допомога
булінг
заклад вищої освіти
насильство
освітнє середовище
профілактика
кризова інтервенція
psychological assistance
bullying
higher education institution
violence
educational environment
prevention
crisis intervention
Дата публікації: 2025
Бібліографічний опис: Васильєва О.А. Психологічна допомога у подоланні наслідків булінгу: практики і перспективи у ЗВО / О.А. Васильєва // Наукові інновації та передові технології» (Серія «Психологія»): журнал. – 2025. – № 5(45). – С. 2003-2015.
Короткий огляд (реферат): Анотація. У статті розкрито проблему булінгу в закладах вищої освіти як складного багаторівневого соціально-психологічного явища, що зумовлює тривалий вплив на емоційне благополуччя студентської молоді та загальний соціальний клімат академічного середовища. Обґрунтовано актуальність дослідження у світлі зростання проявів агресивної поведінки, трансформації соціальних норм, зниження рівня психологічної культури студентів та впливу цифрового середовища. Проаналізовано наукові підходи до розуміння феномену булінгу, визначено основні чинники його виникнення, серед яких виокремлено особистісні, сімейні, соціальні та суспільні аспекти. Охарактеризовао психологічні механізми, що сприяють розвитку булінгових практик, зокрема фрустраційної агресії, соціального моделювання, ідентифікації з агресором, деіндивідуалізації та стигматизації. Окрема увага приділяється аналізу наслідків булінгу для жертв, агресорів і спостерігачів, які проявляються у порушенні соціально-психологічної адаптації, емоційній нестабільності, зниженні самооцінки та соціальній ізоляції. У статті виокремлено основні загрози для психологічної безпеки освітнього середовища, що виникають внаслідок поширення булінгу, та описано негативні наслідки. Зазначено, що ефективне реагування на проблему булінгу вимагає комплексного підходу, що включає як індивідуальні інтервенції, так і системні зміни в організації освітнього процесу. Описано основні напрями практичної психологічної допомоги: розвиток студентських ініціатив і підтримуючих спільнот, проведення тренінгів з розвитку комунікативних навичок і емоційної саморегуляції, моніторинг міжособистісних відносин для своєчасного виявлення ризиків, індивідуальне консультування студентів у кризових ситуаціях, психоедукаційні заходи для підвищення обізнаності про булінг та способи самопідтримки, кризову інтервенцію та інтеграцію просвітницьких програм до освітнього процесу. Представлено систему практичних рекомендацій для формування безпечного середовища у ЗВО. Зазначено, що розвиток культури ненасильницької взаємодії та формування нульової толерантності до агресивної поведінки постають ключовими чинниками запобігання булінгу серед студентської молоді.
Опис: Abstract. The article reveals the problem of bullying in higher education institutions as a complex multi-level socio-psychological phenomenon, which causes a long-term impact on the emotional well-being of students and the general social climate of the academic environment. The relevance of the study is substantiated in light of the increase in manifestations of aggressive behavior, the transformation of social norms, the decline in the level of psychological culture of students and the influence of the digital environment. Scientific approaches to understanding the phenomenon of bullying are analyzed, the main factors of its occurrence are identified, among which personal, family, social and public aspects are highlighted. Psychological mechanisms that contribute to the development of bullying practices are characterized, in particular, frustration aggression, social modeling, identification with the aggressor, deindividualization and stigmatization. Special attention is paid to the analysis of the consequences of bullying for victims, aggressors and observers, which are manifested in impaired socio-psychological adaptation, emotional instability, reduced self-esteem and social isolation. The article identifies the main threats to the psychological safety of the educational environment arising from the spread of bullying and describes the negative consequences. It is noted that an effective response to the problem of bullying requires a comprehensive approach, including both individual interventions and systemic changes in the organization of the educational process. The main areas of practical psychological assistance are described: the development of student initiatives and support communities, training in the development of communication skills and emotional self-regulation, monitoring of interpersonal relationships for timely identification of risks, individual counseling of students in crisis situations, psychoeducational measures to increase awareness of bullying and methods of selfsupport, crisis intervention and integration of educational programs into the educational process. A system of practical recommendations for the formation of a safe environment in higher education institutions is presented. It is noted that the development of a culture of non-violent interaction and the formation of zero tolerance for aggressive behavior are key factors in preventing bullying among students.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://hdl.handle.net/123456789/2384
Розташовується у зібраннях:Наукові статті

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
23668-Текст статті-29642-1-10-20250523.pdfПсихологічна допомога у подоланні наслідків булінгу: практики і перспективи у ЗВО204.84 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.