Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://hdl.handle.net/123456789/636
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorРайбедюк, Г.-
dc.contributor.authorRaibedyuk, H.-
dc.date.accessioned2019-04-23T09:22:19Z-
dc.date.available2019-04-23T09:22:19Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationРайбедюк Г. Кордоцентричний код художньої антропології поетів Придунав’я / Г. Райбедюк // Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету : збірник наукових праць. Серія «Філологічні науки». – Ізмаїл : РВВ ІДГУ, 2018. – Вип. 38. – С. 140-146.uk_UA
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/636-
dc.descriptionThe article deals with the dominant artistic anthropology of artists in the Danube region as a specific literary phenomenon for the first time. The sources of anthroposophical, aesthetic, and cultural views of the leading representatives of the literary space of the Danube (Mikhail Vasilyuk, Valery Vykhodtsev, Tamil Kibkalo, VolodymyrRevi, VolodymyrSimeyko) are explored. An important source of the structuring of the author's text of each of the specified circles of poets is recognized as actualized by them the philosophy of the heart, an individually comprehended and creatively implemented system of cordocentrism ideas of Grigory Skovoroda and Pamfil Yurkevich. The main attention is on identification and characterization of the cordocentric nature common features of the worldview of the Danube artists, as well as on the ideological and axiological parallels of multifaceted reflection in the plot of poems with the focus on the image of the heart as a marker of the completeness of the inner being of the individual, the symbol of the psycho-emotional sphere of human life, of his spiritual depth, spiritual wealth, humanistic values (goodness, love). On the representative artistic material the peculiarities of the functioning of the concept of «heart» in various symbolic meanings are analyzed, the individual aesthetic modes of textualization of cordocentrism as the immanent code of the national tradition and, at the same time, the author's own characteristic of the artistic style of the artist: passionary rhetoric of M. Vasilyuk, the intuitive-spiritual principle of philosophy T. Kibkalo , a deeply lyrical narrative by V. Vyhodtsev, through the vitalist pathos of V. Reva, a sharpening of the emotional expression of V. Simeyko. It has been found out that for all Danube poets, cordocentrism is a philosophical principle of world attitude and world creation, a correlation of the morality of an individual and the people as a whole, the existential basis of ethics that passes into the plane of aesthetics. Recognizing the centrality of the experiences of the lyrical, the image of the heart testifies a wide range of tuned shades and semantic autologous to deeply symbolic codes. In many cases, on the explicit, and latent levels of the text, the poets of the Danubians actively involve in the plot of their poems the expressive attributes of the ethno-national, regional world. It is mostly recognizable, overseen by Danube locus (Liman, Danube, Danube waters), which express an intimate attitude to their native land. Symbolizing in this way specific patriotic, national and eternal truths, the codecentric code of poetry of the Danubian poets marks the foundations of their artistic anthropology, first of all, humanity, representing humanistic values in the general context of culture as integral integrity.uk_UA
dc.description.abstractУ статті вперше розглядаються домінанти художньої антропології митців придунайського регіону як специфічне літературне явище. Досліджуються джерела й витоки антропософських, естетичних і культурологічних поглядів чільних представників літературного простору Придунав ’я (М. Василюка, В. Виходцева, Т. Кібкало, В. Реви, В. Сімейка). Основна увага акцентується на виявленні та характеристиці індивідуальних естетичних модусів текстуалізації кордоцентризму як іманентного коду національної філософсько-естетичної традиції в авторському тексті кожного з поетів. Виявляються репрезентовані ними гуманістичні цінності в загальному контексті культури як інтегральної цілісності.uk_UA
dc.publisherІзмаїл : РВВ ІДГУuk_UA
dc.relation.ispartofseriesФілологічні науки;Вип. 38-
dc.subjectавторський текстuk_UA
dc.subjectпоезіяuk_UA
dc.subjectкордоцентризмuk_UA
dc.subjectконцепт «серце»uk_UA
dc.subjectантропологічна парадигмаuk_UA
dc.subjectіндивідуальний модусuk_UA
dc.subjectтрадиціяuk_UA
dc.subjectкультурний простірuk_UA
dc.subjectгуманізмuk_UA
dc.subjectauthor’s textuk_UA
dc.subjectpoetryuk_UA
dc.subjectcordocentrismuk_UA
dc.subjectconcept «heart»uk_UA
dc.subjectanthropological paradigmuk_UA
dc.subjectindividual modusuk_UA
dc.subjecttraditionuk_UA
dc.subjectcultural spaceuk_UA
dc.subjecthumanismuk_UA
dc.titleКордоцентричний код художньої антропології поетів Придунав’яuk_UA
dc.title.alternativeCordocentric code of the artistic anthropology of poets of the Danubeuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Розташовується у зібраннях:Науковий вісник ІДГУ

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Райбедюк 58.pdf191.5 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.