Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://hdl.handle.net/123456789/653
Назва: Становлення системи логопедичної допомоги дітям України: повоєнний етап
Інші назви: Formation of speech therapy system to the help children in Ukraine: the postwar period
Автори: Замашкіна, О.
Zamashkina, О.
Ключові слова: діти з порушеннями мовлення
логопедична допомога
логопедичні пункти
наукова школа дефектології
мережа і система спеціальної освіти
children with speech disorders
speech therapy
centers of speech therapy
scientific school of Defectology
network and system of the special education
Дата публікації: 2016
Бібліографічний опис: Замашкіна О.Д. Становлення системи логопедичної допомоги дітям України: повоєнний етап / О.Д. Замашкіна // Педагогічний альманах. - 2016. - Вип. 30. - С. 280-286.
Серія/номер: ;Вип. 30
Короткий огляд (реферат): Розглянуто еволюційні процеси, що відбувалися в розвитку логопедичної науки і практики в Україні в повоєнний період. Здійснено аналіз важливих урядових рішень з питань логопедичної допомоги дітям з мовленнєвими порушеннями. Показано плідну діяльність Науково-дослідного інституту дефектології України, який здійснював кваліфікований науковий супровід розвитку мережі і системи спеціальної освіти, сприяв формуванню наукової школи дефектології на українських теренах. Схарактеризовано науково-дослідні розвідки відділу логопедії при НДІ педагогіки УРСР щодо низки основоположних питань логопедії, спрямованих на розроблення діагностики порушень мовлення і класифікації мовленнєвих порушень, створено систему та методи їх подолання.
Опис: The author considers the evolutionary processes which have taken place in the development of speech therapy theory and practice in the postwar period in Ukraine. The analysis of the important government decisions on speech therapy to help children with speech disorders is represented. The activity of the Ukrainian Research Institute of Defectology is shown. It is pointed out that the qualified scientific support of the development of the network and special education system, promotion of a scientific school of Defectology in Ukraine were achieved with the help of the Ukrainian Research Institute of Defectology. It is characterized the scientific researches of Speech Therapy Department at the Institute of Pedagogy of the USSR concerning fundamental issues of speech therapy aimed at developing classification and diagnostic of speech disorders. It is underlined that the system and methods for overcoming speech disorders were created with the help of this pedagogical establishment. It is found that through the development of evidence-based educational system to prevent and overcome the different forms of speech disorders in Ukraine was carried out preparatory organizational work for creation of special children schools with serious speech disorders. The didactic and methodological ideas, propositions and conclusions contained in theoretical inheritance of the pre-war period have not only been supported by scientists of the post-war period, but also received further development and may be used in the present conditions of the special education.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://hdl.handle.net/123456789/653
Розташовується у зібраннях:Наукові статті

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Замашкіна5.pdf555.33 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.