Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://hdl.handle.net/123456789/799
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorЯковенко, О.-
dc.contributor.authorYakovenko, О.-
dc.date.accessioned2019-09-17T07:50:37Z-
dc.date.available2019-09-17T07:50:37Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.citationЯковенко О. Стандарти компетентнісної освіти: європейський досвід й українські перспективи / О. Яковенко // Порівняльна професійна педагогіка : наук, журнал / голов. ред. Н. М. Бідюк. - Київ - Хмельницький : ХНУ, 2013. - № 2(6). - С. 82-88.uk_UA
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/799-
dc.descriptionThe prospects o f building a unified educational environment ofparticipating countries of the Bologna Declaration have been highlighted. Modern ways o f its development have been studied It has been emphasized that the level o f implementing competence standards approach in higher education o f EU countries is rather different. Experience o f building educational standards within the competence approach in European countries, national qualifications frameworks, and typology o f the introduced competencies has been considered. It has been emphasized that the standards construction requirements for university graduates on the basis o f competence, although correlated with the European recommendations on national standards, have their own national specificity in quantitative and qualitative dimensions, approaches to their definition and classification. In the analysis o f foreign experience special attention has been paid to German practice o f building competence model o f education as a pioneer country with profound educational tradition o f competence approach in education and which was a prerequisite for understanding the need to improve the quality and efficiency o f education development criteria. The experience o f Russia is considered to be the most appropriate for further reform o f higher education in Ukraine. A number o f challenges that are currently facing higher education institutions in the implementation o f new practices in higher education o f the third generation have been singled out. The next suggested step is the integration o f Ukraine into the European educational environment, which presupposes the development o f educational standards using competence basis. It has been emphasized that the countries that have already embarked on competence education are faced with certain difficulties which Ukraine can prevent by further studying and summarizing foreign experience.uk_UA
dc.description.abstractВисвітлено перспективи побудови єдиного освітнього простору країн- учасниць Болонської декларації 3 ’псовано, що сучасним шляхом в його розвитку є компетентнісний підхід. Актуалізовано необхідність розроблення для України нових стандартів вищої освіти в термінології компетенцій. Проаналізовано досвід розробки освітніх стандартів у рамках компетентнісного підходу в Нідерландах, Німеччині, Росії та інших європейських країнах. Розглянуто національні кваліфікаційні рамки, типологію запроваджених компетенцій. Підкреслено, що країни, які вже стали на шлях компетентнішої освіти, зіштовхуються з певними труднощами, виникненню яких Україна може запобігти, вивчаючи зарубіжний досвід.uk_UA
dc.publisherХмельницький : ХНУuk_UA
dc.relation.ispartofseries;№ 2(6)-
dc.subjectкомпетентнісний підхідuk_UA
dc.subjectкомпетенціїuk_UA
dc.subjectкомпетентнісна модель освітиuk_UA
dc.subjectєдиний освітній простірuk_UA
dc.subjectБолонська деклараціяuk_UA
dc.subjectєвропейські/національні кваліфікаційні рамкиuk_UA
dc.subjectстандарти вищої освітиuk_UA
dc.subjectкультурно-освітня інтеграціяuk_UA
dc.subjectкомпетентностный подходuk_UA
dc.subjectкомпетенцииuk_UA
dc.subjectкомпетентностная модель образованияuk_UA
dc.subjectединое образовательное пространствоuk_UA
dc.subjectБолонская декларацияuk_UA
dc.subjectевропейские/национальные квалификационные рамкиuk_UA
dc.subjectкультурно-образовательная интеграцияuk_UA
dc.subjectстандарты высшего образованияuk_UA
dc.subjectcompetence approachuk_UA
dc.subjectcompetenceuk_UA
dc.subjectcompetence model of educationuk_UA
dc.subjecta single educational environmentuk_UA
dc.subjectthe Bologna Declarationuk_UA
dc.subjectEuropean / national qualification offrameworksuk_UA
dc.subjectstandards of higher educationuk_UA
dc.subjectcultural and educational integrationuk_UA
dc.titleСтандарти компетентнісної освіти: європейський досвід й українські перспективиuk_UA
dc.title.alternativeStandards of competence-based education: european experience and ukrainian prospectsuk_UA
dc.title.alternativeСтандарты компетентностного образования: европейский опыт и украинские перспективыuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Розташовується у зібраннях:Наукові статті

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Яковенко 8.pdf919.99 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.