Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://hdl.handle.net/123456789/879
Назва: Використання засобів мистецтва для формування першооснов багатокультурної освіти старших дошкільників (на прикладі творів бессарабських художників)
Інші назви: Use of art means for the formation of the first bases of multicultural education of the older kindergarten (example of Bessarabia artists' works)
Автори: Башли, Н.
Bashly, N.
Ключові слова: мистецтво
старші дошкільники
багатокультурність
етнокультурне виховання
art
senior preschoolers
multiculturalism
ethnocultural education
Дата публікації: 2019
Видавництво: Ізмаїл : РВВ ІДГУ
Бібліографічний опис: Башли Н. Використання засобів мистецтва для формування першооснов багатокультурної освіти старших дошкільників (на прикладі творів бессарабських художників) / Н. Башли // Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету : збірник наукових праць. Серія «Педагогічні науки». – Ізмаїл : РВВ ІДГУ, 2019. – Вип. 45. – С. 7-17.
Серія/номер: Педагогічні науки;45;
Короткий огляд (реферат): Стаття присвячена питанням використання засобів мистецтва для формування основ багатокультурної освіти старших дошкільників. Аналізуються поняття етнічного та естетичного виховання дітей дошкільного віку, доводиться їх важливість для патріотичного виховання майбутнього громадянина держави. Особлива увага приділена аналізу методики використання творів бессарабських художників для активізації певних аспектів етнічного виховання, що є однією з ключових засад багатокультурної освіти.
Опис: The article is devoted to the issues of using arts to form the basis of multicultural education for senior preschoolers. The concepts of ethnic and aesthetic education of preschool children are analyzed, their importance for patriotic education of the future citizen of the state is proved. Particular attention is paid to the analysis of the method of using works by Bessarabian artists to activate certain aspects of ethnic education, which is one of the key principles of multicultural education. The method of forming ethno-cultural competence as a component of multicultural education of preschool children is currently absent. Among the possible ways of forming the foundations of multicultural education of preschool children, we find the following: organization of excursions to local lore, art museums in the region; conducting theatrical cultural and educational events related to the celebration of various holidays of the national calendar of different ethnic groups of the Ukrainian Danube region; introduction into the educational process of kindergarten the program of ethno-cultural education of preschool children; Parents' consultations on ethno-cultural education, education of ethnic tolerance, seminars for educators to familiarize them with the applied arts of national groups of the Ukrainian Danube region and so on. We share the view of scholars that «multiculturalism not only becomes the basis of the functioning of local traditions; the collective memory of the regional society is enriched by the mythopoetic connection with the ancestral homeland of different peoples». The refore, we see the prospects for further scientific research in the substantiation of the model, as a pedagogical system, in the development of the first principles of multicultural competence in senior preschoolers.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://hdl.handle.net/123456789/879
Розташовується у зібраннях:Науковий вісник ІДГУ

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Башли.pdfВикористання засобів мистецтва для формування першооснов багатокультурної освіти старших дошкільників (на прикладі творів бессарабських художників)547.86 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.