Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://hdl.handle.net/123456789/976
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorЧетверікова, О.-
dc.contributor.authorChetverikova, O.-
dc.date.accessioned2020-01-16T07:39:36Z-
dc.date.available2020-01-16T07:39:36Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationЧетверікова О. Лінгвокомунікативні риси текстів статусів соціальних мереж / О. Четверікова // Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету : збірник наукових праць. Серія «Філологічні науки». – Ізмаїл : РВВ ІДГУ, 2019. – Вип. 44. – С. 126-132.uk_UA
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/976-
dc.descriptionThe article has been devoted to the study of the peculiarities of status texts observed within the social network webpages, as the linguistic research on network media communication is turning into one of the most promising areas for the development of humanitarian knowledge. Extralinguistic parameters of modern electronic media are characterized by multimedia features i.e. they represent different types of verbal texts, together with photos, pictures and other visual images. Such type of presentation is known as creolized texts. Written virtual communication on the Internet presupposes the ability to present the information in a compressed way. Varieties of the Internet communication give way to new types of communicative situations in which new genres appear. Structure, style, content and the type of the target audience differentiate peculiar Internet genres. Considering the problem of genre differentiation, foreign linguistics first confronts two key genres: news and views. In our opinion, status texts are able to combine different functions, from informative to entertaining, depending on the intention of the author of the webpage. The most striking representatives of texts that embody the essential features and characterize how they are perceived in the mind of a person and associated with the mode of his knowledge and experience, are small format texts. A status text as a subtype small format texts possess the characteristics of intertextuality, special pragmatic functionality, formal and semantic self-sufficiency, thematic certainty and completeness. The communicative potential of status texts is several times greater than a simple personal message. It is viewed as a small format text proclaiming the major opinion, the most important event, or some other important, interesting or amusing in the opinion of a webpage user. To attract attention to their webpage site, users resort to various communication techniques, which have been differentiated in the article. As a status text is intended to create a special impression on the webpage visitor it may be compared, in our opinion, with advertising slogans and image advertisements. The communicative-functional orientation of status texts allows to consider them as universal elements of Internet communication.uk_UA
dc.description.abstractСтаттю присвячено вивченню особливостей текстів статусів користувачів соціальних мереж. Розкрито наукові підходи у визначенні понять «жанрова диференціація», «статус» у просторі мережевої комунікації. Виділено інформаційні жанри та пояснено інтерес до вивчення жанрових відмінностей різних текстів. Пояснено особливості написання тексту в мережі Інтернету. Розглянуто різновиди малоформатних текстів. Актуалізовано підхід до соціальних мереж як особливого жанру персонального дискурсу. Пояснено широке використання різноманітних стилів – від високо літературного до просторічного у жанрах веб-комунікації. Виокремлено такі групи текстів статусів: цитування слів відомих осіб, надання латинських та іншомовних цитат, автобіографічної інформації або відомостей про третю особу, філософських міркувань, гумористичних та парадоксальних висловів, рекламних оголошень. політичних слоганів, висловів з кінофільмів. Відмічено лінгвістичні особливості побудови тестів статусів, пояснена роль їх емоційного забарвлення. Порівняно тексти статусів з іміджевою рекламою та креолізованим текстом.uk_UA
dc.publisherІзмаїл : РВВ ІДГУuk_UA
dc.relation.ispartofseriesФілологічні науки;44-
dc.subjectмалоформатний текстuk_UA
dc.subjectстатусuk_UA
dc.subjectсоціальна мережаuk_UA
dc.subjectжанрuk_UA
dc.subjectкомунікаціяuk_UA
dc.subjectsmall format textuk_UA
dc.subjectstatusuk_UA
dc.subjectsocial networkuk_UA
dc.subjectgenreuk_UA
dc.subjectcommunicationuk_UA
dc.titleЛінгвокомунікативні риси текстів статусів соціальних мережuk_UA
dc.title.alternativeLinguistic features of social network status textsuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Розташовується у зібраннях:Науковий вісник ІДГУ

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Четверікова-О_НВ_44.pdfЛінгвокомунікативні риси текстів статусів соціальних мереж808.32 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.