Короткий опис (реферат):
The article highlights some results of the analysis of modern scientific ideas
about the basic categories of innovation as a field of scientific knowledge. Emphasis is placed on
the innovative culture – the integral personal and professional quality of the teacher –
researcher and applicant as subjects of the educational process in higher education, on the
dominance of their subject-subject interaction. The role of the problem group of students, the
forms of organization of research activities on the basis of partnership in the subsystem «teacher
– researcher – graduate» are determined.
Суть розробки, основні результати:
У статті висвітлено деякі результати аналізу сучасних наукових
уявлень про базові категорії інноватики як галузі наукових знань. Закцентовано на
інноваційній культурі – інтегральній особистісно-професійної якості викладача –
науковця й здобувача як суб’єктів освітнього процесу вищої школи, на домінантності
їхньої суб’єкт-суб’єктної взаємодії. Означено роль проблемної групи студентів – форми
організації науково-дослідницької діяльності на засадах партнерства у підсистемі
«викладач – науковець – здобувач вищої освіти».