Короткий опис (реферат):
Дошкільний період – час інтенсивних новоутворень в емоційній сфері. Можна виділити наступні напрями досліджень емоційного розвитку дошкільників: ідентифікація і розуміння емоцій; рефлексія; емоційна саморегуляція; емоційна експресія; емпатія і формування соціальних емоцій. Метою дослідження було теоретично дослідити та емпірично дослідити чинники, форми зв’язку рівня самооцінки дітей старшого дошкільного віку и стиль дитячо-батьківських відносин. Об’єктом дослідження виступила самооцінка дошкільників як соціально-психологічний феномен. Предметом дослідження – особливості зв’язку рівня самооцінки дітей старшого дошкільного віку и стиль дитячо-батьківських відносин.
Кваліфікаційна робота вміщує таки етапи дослідження:
1) Проаналізовано поняття «самооцінка»: психолого-педагогічний та науковий погляди. З’ясовано, що якщо в ранньому дитинстві спостерігається формування зачатків самооцінки дитини, то вже у старшого дошкільника формується ставлення до себе і навколишнього світу – з’являється самооцінка в психологічному сенсі.
2) Приведена узагальнена характеристика формування самооцінки у дітей дошкільного віку. Визначено, що в даний час дослідження з проблеми волі зазнають якісні зміни: частіше вивчаються роль самооцінки в життєдіяльності людини, їх формування, особливості становлення в різному віці.
3) Проведено аналіз впливу рівня самооцінки дітей старшого дошкільного віку на готовність до шкільного навчання. Виділено, що позитивна і адекватна самооцінка дошкільника є важливою частиною мотиваційної готовності до шкільного навчання.
4) Охарактеризовані особливості дитячо-батьківських відносин у дітей старшого дошкільного віку, та визначено, що спостереження за спілкуванням дитини з батьками і його вивчення дозволило вітчизняним і зарубіжним дослідникам судити про наявність в дитячо-батьківських спілкуванні маніпуляцій, тобто прихованого управління поведінкою опонента.
5) Розкрито вплив дитячо-батьківських відносин на вибудовування взаємних комунікацій старших дошкільників та на рівень їх самооцінки, виділено, що на противагу «об’єктному» відношенню, в якому дитина виступає найчастіше як об’єкт медичних, педагогічних та інших впливів.
6) Проаналізована емоційна саморегуляція дошкільнят і дитячо-батьківських відносин, зроблено висновки, що батькам дошкільнят з низькою самооцінкою притаманне переважання контролю за вчинками і процесом розвитку дітей.
7) Описані принципи організації та проведення формувального етапу дослідження рівня самооцінки та типу дитячо-батьківських відносин, виділено, що низька самооцінка формується під впливом негативних форм дитячо-батьківських відносин, але за умови, що відношення обох батьків матимуть схожий негативно спрямований тип батьківського ставлення до дитини.
8) Окреслена серія заходів та прийомів, які було впроваджено з метою підвищення рівня самооцінки дошкільнят.
9) Проаналізована ефективність впроваджених заходів. Зроблено висновки, що механізмами формування адекватної самооцінки дітей виступають: звірення; інтерперсональний вплив; зворотній зв’язок; перенесення способів оцінки з одного виду діяльності на інший.
Суть розробки, основні результати:
Preschool period - a time of intense tumors in the emotional sphere. We can identify the following areas of research on the emotional development of preschoolers: identification and understanding of emotions; reflection; emotional self-regulation; emotional expression; empathy and the formation of social emotions. The aim of the study was to theoretically investigate and empirically investigate the factors, the relationship between the level of self-esteem of older preschool children and the style of child-parent relationship. The object of the study was the self-esteem of preschoolers as a socio-psychological phenomenon. The subject of the study is the features of the relationship between the level of self-esteem of older preschool children and the style of child-parent relationship.
The qualification work contains the following stages of research:
1) The concept of "self-esteem" is analyzed: psychological, pedagogical and scientific views. It was found that if in early childhood there is the formation of the rudiments of self-esteem of the child, then the older preschooler develops an attitude towards himself and the world around him - there is self-esteem in the psychological sense.
2) The generalized characteristic of formation of self-estimation at children of preschool age is resulted. It is determined that currently research on the problem of freedom is undergoing qualitative changes: the role of self-esteem in human life, their formation, the peculiarities of formation at different ages are more often studied.
3) An analysis of the impact of the level of self-esteem of older preschool children on readiness for school. It is highlighted that positive and adequate self-esteem of a preschooler is an important part of motivational readiness for school.
4) Features of child-parent relations in older preschool children are described, and it is determined that observation of the child's communication with parents and its study allowed domestic and foreign researchers to judge the presence of manipulations in child-parent communication, ie covert control of opponent's behavior.
5) The influence of child-parent relations on the construction of mutual communications of older preschoolers and the level of their self-esteem is revealed, it is highlighted that in contrast to the "object" relationship, in which the child often acts as an object of medical, pedagogical and other influences.
6) The emotional self-regulation of preschool children and child-parent relations is analyzed, it is concluded that parents of preschool children with low self-esteem are characterized by the predominance of control over the actions and development of children.
7) Describes the principles of organizing and conducting the formative stage of the study of self-esteem and type of child-parent relationship, highlighted that low self-esteem is formed under the influence of negative forms of child-parent relationship, but provided that both parents have a similar negative type of parental attitude to children.
8) Outlined a series of measures and techniques that have been implemented to increase the level of self-esteem of preschool children.
9) The effectiveness of the implemented measures is analyzed. It is concluded that the mechanisms of formation of adequate self-esteem of children are: comparison; interpersonal influence; feedback; transfer of assessment methods from one activity to another.