Ізмаїльський Державний Гуманітарний Університет

Розвиток психічного здоров’я молодшого школяра засобами казкотерапії

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Постол, Ганна Валеріївна
dc.contributor.author Postol, Hanna
dc.date.accessioned 2022-05-03T20:13:49Z
dc.date.available 2022-05-03T20:13:49Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Постол Г.В. Розвиток психічного здоров’я молодшого школяра засобами казкотерапії : Кваліфікаційна робота здобувача освітнього ступеня магістр спеціальності 053 Психологія / Кер.: канд.пед.наук, доц. Васильєва О.А. - Ізмаїл, 2022. - 105 с. uk_UA
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/1700
dc.description The relevance of the study is that the need to overcome the negative phenomena associated with the growth of school aggression in primary school requires qualitative changes in the content and methods of professional psychologists in the educational environment, including the introduction of psychological prevention program for correction and personality development. There is a need to study the aggression of primary school students, which has brought significant changes in the social context of personal development, content and organization of the psychological service of the educational institution. The purpose of the study: is to substantiate scientifically, theoretically and experimentally and test the program of psychological prevention of school aggression in primary school. Object of research: school aggression as a socio-psychological phenomenon. Subject of research: features of the program of psychological prevention of school aggression in primary school. Research hypothesis. The study was based on the assumption that school aggression in children of primary school age is due to their individual psychological and social characteristics, and reducing the level of aggression is possible through the introduction of corrective measures, using active socio-psychological methods of influence. The theoretical and methodological basis of the study were the principle of a systematic approach in the study of personality (B. Ananiev, B. Lomov, S. Maksimenko, O. Skrypchenko); scientific provisions of domestic psychology on the laws of the process of personality formation (L. Bozhovich, L. Vygotsky, T. Govorun, G. Kostyuk, O. Leontiev, S. Rubinstein, etc.), features of aggressive human behavior (A. Bandura, A. Bass , L. Berkowitz, O. Bovt, B. Kreikhi, A. Rean, E. Fromm, I. Furmanov), the principle of actualization of personal potential as determinants of personality development (K. Abulkhanova-Slavska, I. Bekh , A. Maslow, K. Rogers). The study lasted for a year and a half and was carried out in two stages. The ascertaining stage provided the theoretical analysis of a scientific fund on problems of research, studying of scientific and methodical literature. The formative stage of the experimental study aimed to develop and implement a program of work with aggressive children in order to prevent and correction of aggressive behavior of junior schoolchildren. The experimental basis of the qualification work was the branch "Primary School № 6" OZO "Kiliysky ZZSO №4" of Odessa region. uk_UA
dc.description.abstract Актуальність дослідження полягає в тому, що сьогодні значно зростає роль молодшої школи у формуванні всебічно розвиненої особистості, збереженні та зміцненні фізичного та психічного здоров’я школярів, що зв’язано зі спостережуваним зростанням нервово-психічних захворювань і функціональних розладів серед дитячого населення, що вимагає широких профілактичних і психокорекційних заходів в системі освіти. Мета дослідження: обґрунтувати та розробити програму з розвитку психологічного здоров’я молодших школярів за допомогою казкотерапії. Об’єкт дослідження: психічне здоров’я дітей молодшого шкільного віку. Предмет дослідження: особливості програми розвитку психологічного здоров’я молодших школярів за допомогою казкотерапії. Теоретико-методологічною основою дослідження виступали принцип системного підходу в дослідженні особистості (Б.Ананьєв, Б.Ломов, С.Максименко, О.Скрипченко); наукові положення вітчизняної психології про закономірності процесу формування особистості (Л.Божовіч, Л.Виготський, Т.Говорун, Г.Костюк, О.Леонтьєв, С.Рубінштейн та ін.), особливості психічного здоров’я дітей (М.Буянов, А.Винокуров, А.Захаров, Д.Ісаєв, В.Лебединський, А.Личко, В.Мясищев, А.Спиваковська), принцип корекції проблематики методом казкотерапії (А.Гнєздилов, А.Захарова, Т.Зінкевич-Євстигнєєва). Дослідження здійснювалось в два етапи. Констатуючий етап передбачав теоретичний аналіз наукового фонду з проблематики дослідження, вивчення наукової та методичної літератури. Формуючий етап експериментального дослідження мав на меті розробку та упровадження програми розвитку психічного здоров’я молодшого школяра засобами казкотерапії. Експериментальну базу кваліфікаційної роботи становила Табакбаківська ЗЗСО Болградського району Одеської області. uk_UA
dc.subject психічне здоров’я uk_UA
dc.subject психопрофілактика uk_UA
dc.subject молодший школяр uk_UA
dc.subject практичний психолог uk_UA
dc.subject казкотерапія uk_UA
dc.subject psychological prevention uk_UA
dc.subject junior schoolchild uk_UA
dc.subject practical psychologist uk_UA
dc.subject bullying uk_UA
dc.subject aggression uk_UA
dc.subject violence uk_UA
dc.title Розвиток психічного здоров’я молодшого школяра засобами казкотерапії uk_UA
dc.title.alternative Development of mental health of a junior schoolchild by means of fairy tale therapy uk_UA
dc.type Thesis uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних зібраннях

Показати скорочений опис матеріалу