Короткий опис (реферат):
Темою цього наукового дослідження є визначення особливостей вищої нервової діяльності для організації уроків фізичної культури і спорту у сучасних загальноосвітніх закладах.
Чисельні дослідження, які проводилися з попереднього століття, часто дають протилежні результати: дехто з науковців вважає, що тип ВНД є параметром, який визначає особливості організації процесу спортивної діяльності людини; є і ті, хто стверджує прямо протилежне. Проведення ґрунтовного дослідження на цю тему у курсі сучасної освітньої парадигми становить актуальність запропонованого дослідження.
Метою пропонованої роботи є комплексний аналіз диференціації на основі типів вищої нервової діяльності учнів під час навчання руховим діям у фізичному вихованні.
Об'єктом дослідження є аналіз розуміння вищої нервової діяльності людини та її впливу на спортивну активність.
Предметом дослідження є розуміння кореляції диференційованого підходу до основних типів ВНД і навчання руховим діям у фізичному вихованні.
Магістерська робота складається зі вступу, трьох розділів, висновків, списку використаної літератури та додатків. Список використаної літератури охоплює 51 джерел теоретичної та довідкової літератури. Загальний обсяг роботи становить 106 сторінок.
У ході аналізу теоретичної літератури у першому розділі дослідження було встановлено основні поняття вищої нервової діяльності. Встановлено, що активна м’язова діяльність викликає посилення роботи серцево-судинної, дихальної та інших систем організму. При будь-якій діяльності людини всі органи і системи організму діють узгоджено, в тісній єдності. Цей взаємозв’язок здійснюється за допомогою нервової системи і гуморальної (рідинної) регуляції.
Нервова система здійснює регулювання діяльності організму за допомогою біоелектричних імпульсів на основі процесів збудження і гальмування в корі головного мозку. Порушення – діяльний стан нервових клітин, коли вони передають або самі направляють нервові імпульси іншим клітинам: нервовим, м’язовим, залозистим та ін. Гальмування – стан нервових клітин, коли їх активність спрямована на відновлення. З фізіологічної точки зору всякий навик являє собою злагоджену, сталу систему умовно-рефлекторних зв’язків між органами почуттів, ЦНС, м’язами і внутрішніми органами. Ці зв’язки утворюються поступово. Формування рухової навички послідовно проходить три фази: генералізації, концентрації і автоматизації.
Було встановлено, що між окремими властивостями темпераменту існують певні функціональні залежності, які забезпечують людям різних темпераментів однаковий пристосувальний ефект: синергії, взаємної компенсації, антагонізму, взаємного урівноваження. Синергетичні взаємини проявляються у співпраці ряду властивостей темпераменту, в їх однонаправленому впливі на діяльність шляхом посилення один одного. Таким чином, в кожному типі ВНД взаємини його властивостей є такі якості, які можуть істотно впливати на спортивну діяльність.
Аналіз структури компонентів фізкультурно-педагогічної діяльності дозволяє говорити про те, що технології фізичного виховання повинні будуватися на основі ряду підходів:
діяльнісного підходу до освоєння фізичної культури, який орієнтує на засвоєння знань, на способах цього засвоєння, на зразках і способах мислення і діяльності та розвитку пізнавальних і творчих потенціалах людини – тобто спрямованість на свідоме використання способів рухової та спортивної діяльності та уміння застосовувати їх в самоорганізації здорового способу життя;
підходу до освоєння фізичної культури на основі фізичного самовиховання, саморозвитку, самореалізації, згідно задаткам до певного виду діяльності;
індивідуально-диференційованого підходу до освоєння фізичної культури на основі особистого вибору індивідом форм і засобів власної фізичної активності; організації фізичної активності людини за його здоров’ям, фізичним розвитком, ціннісними орієнтаціями, інтересами, потребами у сфері фізичної культури.
Індивідуально-диференційований підхід – це не просто врахування особливостей суб’єкта навчання і виховання, це інша методологія організації умов освітнього процесу, яка передбачає не «облік», а «включення» його власне особистісних функцій або вимога його суб’єктного досвіду.
Дослідження диференційованого підходу на основі типів ВНД як основа навчання рухових діям у фізичному вихованні – емпірична частина магістерського дослідження, яку було здійснено за базі загальноосвітньої школи №16 м. Ізмаїл Одеської області. Усього в дослідженні прийняло участь 18 учнів 9 класу.
З метою забезпечення проведення формувального експерименту з визначення впливу диференціального підходу на основі типу ВНД на розвиток фізичних якостей, нами було проведено 10 уроків з застосуванням диференціального підходу.
Можна зазначити, що рівень успішного опанування знань, вмінь та навичок у представників з сильним типом ВНД збільшився на 2%, з помірним – також на 2%, зі слабким – також на 2%. Середня успішність спостерігається у 2% учнів з сильним типом ВНД, ще 2% - з помірним. Низький рівень успішності було ліквідовано.
Отримані дані диференціації рівню успішності учнів свідчать, що при врахуванні особливостей розвитку ВНД на уроках фізичної культури можна досягати більших результатів, чим при загальному підході. Крім того, динаміка успішності при використанні диференційованого за типом ВНД підходу зростає, що виправдовує такий підхід та робить його рекомендованим для використання при організації уроків фізичної культури.
Суть розробки, основні результати:
The topic of this research is to determine the features of higher nervous activity for the organization of physical education and sports lessons in modern secondary schools.
Numerous studies conducted since the previous century often give the opposite results: some scientists believe that the type of HNA is a parameter that determines the characteristics of the organization of the process of human sports activities; there are those who claim the exact opposite. Conducting a thorough study on this topic in the course of the modern educational paradigm is the relevance of the proposed study.
The purpose of the proposed study is a comprehensive analysis of differentiation based on the types of higher nervous activity of students during learning of motor actions in physical education.
The object of research is the analysis of understanding of the higher nervous activity of the person and its influence on sports activity.
The subject of the study is to understand the correlation of a differentiated approach to the main types of HNA and learning motor actions in physical education.
The master's thesis consists of an introduction, three chapters, conclusions, a list of references and appendices. The list of used literature includes 51 sources of theoretical and reference literature. The total volume of the work is 106 pages.
During the analysis of the theoretical literature in the first section of the study the basic concepts of higher nervous activity were established. It has been established that active muscular activity causes an increase in the work of the cardiovascular, respiratory and other systems of the body. In any human activity, all organs and systems of the body act in concert, in close unity. This relationship is mediated by the nervous system and humoral (fluid) regulation.
The nervous system regulates the body with bioelectric impulses based on the processes of excitation and inhibition in the cerebral cortex. Disorders are the active state of nerve cells, when they transmit or direct nerve impulses to other cells: nerve, muscle, glandular, etc. Inhibition - a condition of nerve cells, when their activity is aimed at recovery. From a physiological point of view, every skill is a coordinated, stable system of conditioned reflex connections between the senses, the CNS, muscles and internal organs. These connections are formed gradually. The formation of motor skills successively goes through three phases: generalization, concentration and automation.
It was found that between the individual properties of temperament there are certain functional dependencies that provide people of different temperaments with the same adaptive effect: synergy, mutual compensation, antagonism, mutual balance. Synergetic relationships are manifested in the cooperation of a number of properties of temperament, in their unidirectional influence on activity by strengthening each other. Thus, in each type of HNA the relationship of its properties has such qualities that can significantly affect sports activities.
Analysis of the structure of the components of physical education and pedagogical activities suggests that the technologies of physical education should be based on a number of approaches:
• activity approach to the development of physical culture, which focuses on the acquisition of knowledge, on the ways of this acquisition, on patterns and ways of thinking and activity and development of cognitive and creative potentials - ie focus on conscious use of motor and sports activities and the ability to apply them in self-organization healthy lifestyle;
• approach to the development of physical culture on the basis of physical self-education, self-development, self-realization, according to the inclinations to a certain type of activity;
• individual-differentiated approach to the development of physical culture on the basis of personal choice of individual forms and means of their own physical activity; organization of physical activity of a person according to his health, physical development, value orientations, interests, needs in the field of physical culture.
An individual-differentiated approach is not just taking into account the characteristics of the subject of education and upbringing, it is another methodology for organizing the conditions of the educational process, which involves not "accounting" but "inclusion" of its own personal functions or the requirement of its subjective experience.
The study of a differentiated approach based on the types of HNA as a basis for learning motor actions in physical education - the empirical part of the master's study, which was carried out on the basis of secondary school №16 Izmail, Odessa region. A total of 18 9th grade students took part in the study.
In order to ensure a formative experiment to determine the impact of a differential approach based on the type of HNA on the development of physical qualities, we conducted 10 lessons using a differential approach.
It can be noted that the level of successful acquisition of knowledge, skills and abilities of representatives with a strong type of GNI increased by 2%, with moderate - also by 2%, with weak - also by 2%. The average success is observed in 2% of students with a strong type of HNA, another 2% - with moderate. The low level of success was eliminated.
The obtained data of differentiation of the level of students' success show that taking into account the peculiarities of the development of HNA in physical education lessons, greater results can be achieved than with the general approach. In addition, the dynamics of success in the use of differentiated by type of HNA approach is growing, which justifies this approach and makes it recommended for use in the organization of physical education lessons.