Короткий опис (реферат):
У дисертації представлено результати дослідження проблеми формування
професійного іміджу майбутніх суднових механіків, що дозволило побудувати
модель цього процесу як педагогічну систему, розробити та експериментально
перевірити педагогічні умови – змістове ядро цієї системи у професійній підготовці
бакалаврів, майбутніх суднових механіків.
Наукова новизна дослідження полягає в тому, що вперше:
– теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено педагогічні
умови формування професійного іміджу майбутніх суднових механіків у процесі
професійної підготовки, а саме: цілеспрямоване мотивування здобувачів освіти до
формування професійного іміджу; доповнення змісту навчальних дисциплін,
скерованих до позитивної динаміки професійного іміджу майбутніх суднових
механіків згідно з Конвенцією ПДНВ; застосування коуч-технологій у формуванні
професійного іміджу суднового механіка морського транспорту; створення
інноваційно-освітнього середовища морського ЗВО задля підвищення
професійного іміджу майбутніх суднових механіків;
– спроєктовано модель формування професійного іміджу майбутніх
суднових механіків у процесі професійної підготовки як педагогічну систему, що
структурує взаємопов’язані блоки (методологічний, суб’єктний, організаційнозмістовий, діяльнісний, діагностично-результативний), виконуючи інформаційнопрогностичну функцію і визначаючи конструктивні педагогічні підходи до
підвищення якості їхньої професійної підготовки та фахової діяльності на суднах з
багатонаціональним екіпажем.
3
Розроблено та апробовано методику проведення спеціального курсу «Основи
професійного іміджу суднових механіків морського транспорту» в освітньому
процесі морського закладу вищої освіти.
Удосконалено діагностичний інструментарій дослідження формування
професійного іміджу майбутніх суднових механіків за такими критеріями і
показниками їх прояву, як-от: професійно-мотиваційний (сформованість
особистісних та професійних якостей, професійна вмотивованість, спрямованість
до розв’язання інженерних проблем у критичних фахових ситуаціях,
налаштованість до саморозвитку), когнітивний (критичне мислення, здатність
генерувати ідеї, образність, розуміння сутності, змісту та завдань професійної
підготовки, готовність до роботи в команді, підготовленість до кар’єрного
зростання, набуття комунікативних та управлінських навичок, формування
лідерських якостей), операційний (використання знань з англійської мови у
фаховій діяльності, набуття діджитал-компетенцій в експлуатації Д.ВЗ, знання
основ життєдіяльності в суднових багатонаціональних екіпажах, уміння
використовувати набуті «Soft skills» та «Hard skills» у подальшому професійному
середовищі), діяльнісний (здатність використовувати іміджеспрямовані технології
у фаховій діяльності, сформованість наукової ерудиції в питаннях морської
інженерії, здатність орієнтуватися в інформаційному просторі, подолання мовного
бар’єру, набуття ключових компетентностей згідно з Кодексом ПДНВ, здатність до
самопрезентації), а також надано характеристику рівнів сформованості
професійного іміджу майбутніх суднових механіків (низький, середній, високий).
Набули подальшого розвитку наукові уявлення про «професійний імідж
майбутнього суднового механіка» через уточнення змісту поняття конкретизацією
ціннісних установок особистості в професійній діяльності та соціальній адаптації
майбутніх суднових механіків у багатонаціональному екіпажі морського судна як
головного чинника конкурентоспроможності на морському ринку праці.
Практична значущість дослідження полягає в реалізації педагогічних умов
формування професійного іміджу майбутніх суднових механіків морського
транспорту шляхом упровадження основних результатів дослідження в освітній
4
процес, методичних рекомендацій щодо формування професійного іміджу,
спецкурсу «Основи професійного іміджу суднових механіків морського
транспорту», навчально-методичних орієнтирів проведення практичних занять на
НТС «Новий Донбас», систематизацію наукових курсантських гуртків, доповненні
змістових розділів фахових навчальних дисциплін; організацію коуч-семінарів.
Отримані результати дослідження можуть бути використані в системі
професійної підготовки бакалаврів, а також на курсах підвищення кваліфікації
фахівців морського транспорту.
Суть розробки, основні результати:
The dissertation presents the results of research on the problem of forming the
professional image of future marine engineers, which allowed to build a model of this
process as a pedagogical system, to develop and experimentally test pedagogical
conditions - the content of this system in training bachelors, future marine engineers.
Considering that under modern conditions significantly exacerbates the sociopedagogical problem of social responsibility of educational institutions to Ukrainian
society to form a professional image of the specialist, increases the role of higher
education in its competitiveness in the labor market, as well as in connection with
professional activity of professional foreign language in multinational crews.
5
Therefore it is time to train future maritime engineers who are able to search for
new, more constructive ways to solve professional problems in today's digital and
multicultural society. Accordingly, the search for innovative approaches to the formation
of professional image of future marine engineers in the process of their basic higher
education is relevant.
However, despite the significant scientific results of research on image as a
pedagogical category, theoretical and methodological and instrumental principles of its
formation in the specialist, researchers still ignore the problem of professional image of
marine engineers, which requires scientific understanding and definition of constructive
approaches for the development of the pedagogical subsystem «technique-manenvironment», namely: the creation of pedagogical tools, adapting it to the process of
training and mastering rational algorithms of educational and professional activities, as
well as the ability to eliminate adverse environmental factors.
The scientific novelty of the obtained results lies in the fact that for the first
time:
– the pedagogical conditions for the formation of the professional image of
future marine engineers in the process of vocational training are theoretically
substantiated and experimentally tested, namely: (purposeful motivation of cadets to form
a professional image; supplementing the content of disciplines aimed at the positive
dynamics of the professional image of future marine engineers in accordance with the
STCW Convention; implementation of coaching technologies in the formation of the
professional image of marine engineers; development of innovative and educational
environment of the maritime educational institution in order to improve the professional
image of future marine engineers;
– a model of professional image formation of future marine engineers in the
process of professional training, as a pedagogical system that structures interconnected
blocks (methodological, subjective, organizational and substantive, activity orientated,
diagnostic and productive) is implemented; performing informational and prognostic
function and determining constructive pedagogical approaches to improving the quality
of their training and professional activities on ships with a multinational crew;
6
– a methodology of special course «Fundamentals of the professional image of
marine engineers» is developed in the educational process of the maritime institutions of
higher education;
– diagnostic tools of the study of professional image formation of future marine
engineers are improved by such criteria and indicators of their manifestation as:
professional-motivational (formation of personal and professional qualities, professional
motivation, focus on solving engineering problems in critical professional situations,
attitude to self-development), cognitive ( critical thinking, ability to generate ideas,
imagery, understanding of the essence, content and objectives of training, willingness to
work in a team, preparedness for career growth, acquisition of communication and
management skills, leadership development), operational (use of English in professional
activity, acquisition of digital competencies in the operation of internal combustion
engines, knowledge of life skills in multinational crews, the ability to use the acquired
«Soft skills» and «Hard skills» in further professional environment), activity (ability to
use image-oriented technologies in professional activities), formation of scientific
erudition in marine engineering, ability to navigate in the information space, overcoming
the language barrier, acquisition of key competencies according to the STCW
Convention, ability to self-presentation), and also the characteristic of levels of formation
of professional image of future marine engineers (low, average, high) are given.
Further development was given to scientific ideas about the «professional image
of the future marine engineers» by clarifying the meaning of the concept by specifying
the values of the individual in professional activities and social adaptation of future
marine engineers in a multinational crew, as a major factor in competitiveness in the
maritime labor market.
The practical significance of the study lies in the implementation of pedagogical
conditions for the formation of professional image of future marine engineers by
implementing the main results of the study in the educational process, guidelines for
professional image, special course «Fundamentals of professional image of marine
engineers» https://classroom.google.com/u/1/c/NDUzNjA5NTY0Nzk3, educational and methodical
guidelines for conducting practical courses at the training vessel «New Donbas»,
7
supplemented by the content sections of professional disciplines; organization of
coaching seminars https://drive.google.com/drive/u/0/folders/12l7pGPbU9NOichH1IGbiT5jLK3G1KLvb.
The obtained results of the research can be used in the system of professional
training of bachelors, as well as in advanced training courses for maritime transport
specialists.