Короткий опис (реферат):
У статті розкривається проблема формування компетентності міжкультурної взаємодії у майбутніх бакалаврів філології. Компетентність міжкультурної взаємодії є здатністю до вивчення культури, мови, особливостей життя, діяльності, поведінки та спілкування різних народів. Основними структурними компонентами
компетентності міжкультурної взаємодії є ціннісний, теоретичний, процесуальний.
Ціннісний компонент віддзеркалює прагнення пізнавати мову та культуру інших народів, їхній спосіб буття,
світогляд, традиції. Ми відносимо до цього компонента також інтерес до соціолінгвістики, теоретичної та
прикладної лінгвістики, методики навчання іноземної мови. Теоретичний компонент репрезентований знаннями
про культурну спадщину народів, як і професійно-лінгвістичними та професійно-педагогічними знаннями. Процесуальний компонент передбачає вміння взаємодії з представниками різних культур, ефективної комунікації
з ними, виховання учнів на засадах плюрилінгвізму, ознайомлення із кращими культурними досягненнями різних
народів світу.
Важливим методом формування компонентів компетентності міжкультурної взаємодії є самостійна робота. Ця робота майбутніх бакалаврів філології спрямована на розвиток абстрактного, критичного мислення
студентів, оволодіння ними сучасними науковими знаннями, ефективне опрацювання нової інформації та її
застосування в практичних ситуаціях, виявлення проблем та пошук шляхів їх самостійного вирішення. Нами
були розроблені самостійно-аналітичні та самостійно-продуктивні завдання. Самостійно-аналітичні завдання передбачали проведення аналізу певних понять, висловлювань, наукових позицій з проблем підвищення ефективності міжкультурної взаємодії представників різних народів. Натомість самостійно-продуктивні завдання
мали на меті розробку вправ, серій уроків, програм конкурсів, лекцій з використанням мультимедійних технологій, наочного матеріалу задля формування інтересу та знань школярів про культуру народів світу.
Це дослідження передбачає перспективне вивчення методів проектного навчання для підготовки студентів
до ефективної міжкультурної взаємодії в соціальному контексті.
Суть розробки, основні результати:
The article reveals the problem to form the competence of intercultural interaction in future bachelors of philology.
This competence is the ability to study the culture, language, features of life, activities, behavior and communication of
different peoples. The main structural components of intercultural interaction competence are axiological, theoretical,
and processual.
The axiological component reflects the desire to learn the language and culture of other nations, their way of life,
worldview, and traditions, as well as interest in sociolinguistics, theoretical and applied linguistics, methods of teaching
a foreign language. The theoretical component is represented by knowledge about the cultural heritage of peoples,
professional-linguistic and professional-pedagogical knowledge. The processual component involves the ability to
interact with representatives of different cultures, effective communication with them, educating students on the basis of
plurilingualism, familiarizing people with the best cultural achievements of different peoples of the world.
Independent work is an important method to form the components of intercultural interaction competence. This work
of future bachelors of philology is aimed at developing students’ abstract, critical thinking, mastering modern scientific
knowledge, effective processing of new information and its application in practical situations, identifying problems
and finding ways to solve them independently. We developed independent-analytical and independent-productive tasks.
Independent-analytical tasks involve the analysis of certain concepts, scientific positions on the problems to increase efficiency of intercultural interaction of different peoples. Instead, independent-productive tasks were aimed at developing
exercises, lesson series, competition programs, lectures using multimedia technologies, visual material for the formation
of pupils’ interest and knowledge about the culture of the peoples.
This study involves a prospective study of creative activity, project-based learning methods to prepare students for
effective intercultural interaction in society.