Короткий опис (реферат):
АНОТАЦІЯ
Ключові слова: музична компетентність, позакласна робота з учнями,
педагогічні умови, технології формування музичної компетентності школярів
в закладах загальної середньої освіти.
Актуальність дослідження. Позакласна робота з мистецтва, музичного
мистецтва є невідʼємною частиною освітнього процесу, тому тема
дисертаційного дослідження «Формування музичної компетентності школярів
в процесі позакласної роботи в закладах загальної середньої освіти» дуже
актуальна. Позакласна робота – це потужний засіб формування в школярів
інтересу до предмета, розширення і поглиблення знань, які учні отримують на
уроках, засіб формування музичної компетентності учнів. Позакласна робота
тісно пов'язана з урочною діяльністю, хоча вона прагне до деякої
автономності: до розширення і поглиблення знань учнів з предмету, до
пошуків нових форм формування музичної компетентності школярів.
Представлена кваліфікаційна робота освітнього ступеня «магістр»
відповідає заявленій темі та меті дослідження. Робота направлена на
вирішення завдань формування музичної компетентності школярів в процесі
позакласної роботи в закладах загальної середньої освіти.
Обʼєкт дослідження – формування музичної компетентності школярів в
процесі позакласної роботи в закладах загальної середньої освіти.
Предмет дослідження – технології формування музичної
компетентності школярів в процесі позакласної роботи в закладах загальної
середньої освіти.
Мета дослідження: розробити, теоретично обґрунтувати, апробувати
технологічний інструментарій формування музичної компетентності учнів в
процесі позакласної роботи в закладах загальної середньої освіти, довести
його ефективність.
У першому розділі було описано теоретичні аспекти формування
музичної компетентності школярів в процесі позакласної роботи в закладах
загальної середньої освіти. На підставі аналізу психолого-педагогічної,
мистецтвознавчої літератури конкретизовано сутність і зміст понять «музична
компетентність», «позакласна діяльність». Акцентовано увагу на професійнопедагогічну компетентність педагога-музиканта (професійна компетентність).
Розроблена музично-комунікативна діяльність педагога-музиканта як
сукупність професійних ключових компетентностей, що дозволяють
сприймати та аналізувати музично-художню інформацію, сприймати
художньо-образний та смисловий зміст творів різних жанрів.
Другій розділ присвячено технологіям формування музичної
компетентності школярів в процесі позакласної роботи в закладах загальної
середньої освіти. Розглянуто педагогічні умови формування музичної
компетентності учнів в процесі позакласної роботи в ЗЗСО; технологічний
інструментарій формування музичної компетентності школярів в процесі
позакласної роботи в ЗЗСО; перевірка ефективності розмови про музику на
позакласних заняттях як засобу формування гармонійно розвиненої
особистості. Проведена перевірка ефективності занять у хорі як одного з видів
колективної творчої діяльності на позакласних заняттях з музики у
формуванні музичної компетентності учнів.
У третьому розділу дослідно-експериментальним шляхом перевірено
ефективність розробленої методики. Порівняльний аналіз результатів
початкового та кінцевого етапів формувального експерименту проводився за
визначеними критеріями та показниками. Отримані результати в
експериментальній та контрольній групах дали підстави стверджувати про
ефективність впровадженої методики. Так, у досліджуваній групі показники
високого рівня підвищилися з 18,75% до 45,8, тобто зросли на 27%; середній
рівень знизився з 62,5% до 54,2 % (за рахунок того, що низький рівень не було
виявлено). Результати апробації даних методів за умов Зорянського ліцею
Саратської територіальної громади Білгород-Дністровського району Одеської
області підтвердили смислову насиченість та ефективність запропонованої
поетапної методики формування музичної компетентності учнів у процесі
позакласної роботи. Таким чином мета дослідження досягнута, а завдання
вирішені в повному обсязі.
Суть розробки, основні результати:
ANNOTATION
Keywords: musical competence, extracurricular work with students,
pedagogical conditions, technologies for forming musical competence of students in
general secondary education institutions.
Relevance of the research. The qualification work is devoted to the study of
the current topic: "Formation of musical competence of schoolchildren in the process
of extracurricular work in secondary education institutions". The development of
students' independence, their comprehensive development are inevitably associated
with extracurricular work. Extracurricular work in art is an integral part of the
educational process. Extracurricular work is a powerful additional means of forming
interest in the subject in schoolchildren, as an expansion and deepening of the
knowledge that he receives in the lessons. Extracurricular work is closely related to
lessons, although it strives for some autonomy: to expand and deepen students'
knowledge of the subject, to search for forms. Extracurricular work is a continuation
of the lesson, a step forward in enriching students with knowledge, skills, and
abilities. This work is recognized as one of the forms of in-depth studies in the
subject. The most important motive for active participation in extracurricular
activities is interest in the subject, in the types of activities that are offered for
implementation. And the teacher should pay sufficient attention to this.
The object of the study is the formation of musical competence of
schoolchildren in the process of extracurricular work in secondary education
institutions.
The subject of the study is the technology of forming musical competence of
schoolchildren in the process of extracurricular work in secondary education
institutions.
The purpose of the study: to develop, theoretically substantiate, test the
technological tools for forming musical competence of students in the process of
extracurricular work in secondary education institutions, to prove its effectiveness.
The first section described the theoretical aspects of the formation of musical
competence of schoolchildren in the process of extracurricular work in secondary
education institutions. Based on the analysis of psychological and pedagogical, art
history literature, the essence and content of the concepts of "musical competence",
"extracurricular activity" were specified. Attention was focused on the professional
and pedagogical competence of the teacher-musician (professional competence).
The musical and communicative activity of a teacher-musician has been developed
as a set of professional key competencies that allow perceiving and analyzing
musical and artistic information, perceiving the artistic, figurative and semantic
content of works of various genres.
The second section is devoted to the technologies of forming musical
competence of schoolchildren in the process of extracurricular work in secondary
education institutions. The pedagogical conditions for forming musical competence
of students in the process of extracurricular work in secondary education institutions
are considered; technological tools for forming musical competence of
schoolchildren in the process of extracurricular work in secondary education
institutions; verification of the effectiveness of talking about music in extracurricular
classes as a means of forming a harmoniously developed personality. The
effectiveness of classes in the choir as one of the types of collective creative activity
in extracurricular music classes in the formation of musical competence of students
is verified.
In the third section, the effectiveness of the developed methodology is verified
experimentally. A comparative analysis of the results of the initial and final stages
of the formative experiment was carried out according to the specified criteria and
indicators. The results obtained in the experimental and control groups gave grounds
to assert the effectiveness of the implemented methodology. Thus, in the studied
group, the high level indicators increased from 18.75% to 45.8, i.e. increased by
27%; the average level decreased from 62.5% to 54.2% (due to the fact that the low
level was not detected). The results of testing these methods under the conditions of
the Zoryansky Lyceum of the Saratsky territorial community of the BilhorodDnistrovsky district of the Odessa region confirmed the semantic richness and
effectiveness of the proposed phased methodology for the formation of students'
musical competence in the process of extracurricular work. Thus, the goal of the
study was achieved, and the tasks were solved in full.