Короткий опис (реферат):
АНОТАЦІЯ
Ключові слова: національна ідентичність, формування національної
ідентичності учнів на уроках мистецтва, український музичний фольклор,
педагогічні умови, технології формування національної ідентичності школярів
в закладах загальної середньої освіти.
Актуальність дослідження. Кваліфікаційна робота присвячена
вивченню актуальної теми: «Формування національної ідентичності школярів
на уроках мистецтва в закладах загальної середньої освіти». Відродження
національного суспільства неможливе без формування національної
ідентичності молоді, зокрема школярів в закладах загальної середньої освіти,
без морально-патріотичного виховання, без ціннісного ставлення до
національної культури і мистецтва, без любові до рідної землі та рідного краю.
Сьогодні духовною опорою нашого суспільства є патріотизм, складовою якого
є формування національної ідентичності особистості, в якій органічно
поєднані цінності українського народу: соборність, державність, жертовність,
колективізм, взаємодопомога.
Обʼєкт дослідження: процес формування національної ідентичності
школярів на уроках мистецтва у закладах загальної середньої освіти.
Предмет дослідження: педагогічний механізм формування
національної ідентичності школярів засобами вивчення українських
фольклорних та композиторських творів на уроках мистецтва в закладах
загальної середньої освіти.
Мета дослідження полягає у обґрунтуванні й експериментальній
апробації умов формування національної ідентичності школярів на уроках
мистецтва в закладах загальної середньої освіти.
У першому розділі було описано теоретичні аспекти формування
національної ідентичності школярів на уроках мистецтва в закладах загальної
середньої освіти. На підставі аналізу психолого-педагогічної,
мистецтвознавчої літератури конкретизовано сутність формування
національної ідентичності в історії педагогічної думки, національнопонятійний компонент поняття національної ідентичності особистості;
розглянуто зміст і сутність поняття «національна ідентичність». Акцентовано
увагу на українській національній ідентичності. Досліджено, як поняття
«національна ідентичність» вживається у вітчизняних педагогічних
дослідженнях.
Другій розділ присвячено можливостям українського музичного
фольклору у парадигмі формування національної ідентичності школярів.
Зроблений акцент на тому, що український музичний фольклор – потужний
засіб формування національної ідентичності школярів. Розглянуто педагогічні
умови формування національної ідентичності школярів засобами українського
музичного фольклору в закладах загальної середньої освіти; технологічний
інструментарій формування національної ідентичності школярів на уроках
мистецтва в ЗЗСО; перевірка ефективності розмови про музику на уроках
мистецтва як засобу формування національної ідентичності особистості.
Проведена перевірка ефективності занять у хорі як одного з видів колективної
творчої діяльності з формування національної ідентичності особистості.
У третьому розділу дослідно-експериментальним шляхом перевірено
ефективність розробленої методики з формування національної ідентичності
учнів на уроках мистецтва в закладах загальної середньої освіти.
Порівняльний аналіз результатів початкового та кінцевого етапів
формувального експерименту проводився за визначеними критеріями та
показниками. Отримані результати в експериментальній та контрольній групах
дали підстави стверджувати про ефективність впровадженої методики. У
контрольній групі високий рівень сформованості національної ідентичності
учнів в закладах загальної середньої освіти було виявлено до початку
педагогічного експерименту у 38,7% опитаних учнів, а після експерименту – у
33%, середній – у 36,7% опитаних учнів на початку педагогічного
експерименту та 34,3% учнів після проведення експерименту; низький рівень
показували 23,7% учнів на початку педагогічного експерименту та 27,7% учнів
після завершення експерименту.
В експериментальній групі високий рівень сформованості національної
ідентичності учнів в закладах загальної середньої освіти було виявлено до
початку педагогічного експерименту у 43,7% опитаних учнів, а після
експерименту – у 45,6%, середній – у 36,1% опитаних учнів на початку
педагогічного експерименту та 39,5% учнів після проведення експерименту;
низький рівень показували 24,5% учнів на початку педагогічного
експерименту та 23,1% учнів після завершення експерименту.
Це доводить, що розроблені педагогічні умови і методики взаємоповʼязані
між собою і є необхідними для ефективної виховної роботи в галузі
формування національної ідентичності школярів в закладах загальної
середньої освіти.
Результати апробації даних методів за умов Ліцею 24 Одеської міської
ради підтвердили смислову насиченість та ефективність запропонованої
поетапної методики формування національної ідентичності учнів на уроках
мистецтва. Таким чином мета дослідження досягнута, а завдання вирішені в
повному обсязі.
Суть розробки, основні результати:
ANNOTATION
Keywords: national identity, formation of national identity of students in art
lessons, Ukrainian musical folklore, pedagogical conditions, technologies of
formation of national identity of schoolchildren in secondary education institutions.
Relevance of the research. The qualification work is devoted to the study of
the relevant topic: “Formation of national identity of schoolchildren in art lessons in
secondary education institutions”. The revival of a national society is impossible
without the formation of national identity of youth, in particular schoolchildren in
secondary education institutions, without moral and patriotic education, without a
value-based attitude to national culture and art, without love for the native land and
native land. Today, the spiritual support of our society is patriotism, a component of
which is the formation of national identity of the individual, in which the values of
the Ukrainian people are organically combined: unity, statehood, sacrifice,
collectivism, mutual assistance.
Object of research: the process of formation of national identity of
schoolchildren in art lessons in secondary education institutions.
Subject of the study: pedagogical mechanism of formation of national identity
of schoolchildren by means of studying Ukrainian folklore and composer works in
art lessons in secondary education institutions.
The purpose of the study is to substantiate and experimentally test the
conditions for the formation of national identity of schoolchildren in art lessons in
secondary education institutions.
The first section describes the theoretical aspects of the formation of national
identity of schoolchildren in art lessons in secondary education institutions. Based
on the analysis of psychological and pedagogical, art history literature, the essence
of the formation of national identity in the history of pedagogical thought, the
national-conceptual component of the concept of national identity of a person, the
content and essence of the concept of "national identity" are specified; the content
and essence of the concept of "national identity" are considered. The emphasis is on
Ukrainian national identity. It is investigated how the concept of "national identity"
is used in domestic pedagogical research.
The second section is devoted to the possibilities of Ukrainian musical
folklore in the paradigm of the formation of national identity of schoolchildren.
Emphasis is placed on the fact that Ukrainian musical folklore is a powerful means
of forming the national identity of schoolchildren. The pedagogical conditions for
forming the national identity of schoolchildren by means of Ukrainian musical
folklore in secondary education institutions are considered; the technological tools
for forming the national identity of schoolchildren in art lessons in secondary
education; the effectiveness of talking about music in art lessons as a means of
forming the national identity of the individual is tested. The effectiveness of classes
in the choir as one of the types of collective creative activity for forming the national
identity of the individual is tested.
In the third section the effectiveness of the developed methodology for
forming the national identity of students in art lessons in secondary education
institutions is tested experimentally. A comparative analysis of the results of the
initial and final stages of the formative experiment was carried out according to
certain criteria and indicators. The results obtained in the experimental and control
groups gave grounds to assert the effectiveness of the implemented methodology. In
the control group, a high level of formation of national identity of students in
secondary education institutions was detected before the beginning of the
pedagogical experiment in 38.7% of the surveyed students, and after the experiment
- in 33%, an average level - in 36.7% of the surveyed students at the beginning of
the pedagogical experiment and 34.3% of the students after the experiment; a low
level was shown by 23.7% of the students at the beginning of the pedagogical
experiment and 27.7% of the students after the experiment.
In the experimental group, a high level of formation of national identity of
students in secondary education institutions was detected before the beginning of the
pedagogical experiment in 43.7% of the surveyed students, and after the experiment
- in 45.6%, an average level - in 36.1% of the surveyed students at the beginning of
the pedagogical experiment and 39.5% of the students after the experiment; a low
level was shown by 24.5% of the students at the beginning of the pedagogical
experiment and 23.1% of the students after the experiment.
This proves that the developed pedagogical conditions and methods are
interconnected and are necessary for effective educational work in the field of
forming the national identity of schoolchildren in secondary education institutions.
The results of testing these methods under the conditions of Lyceum 24 of the
Odessa City Council confirmed the semantic richness and effectiveness of the
proposed step-by-step method of forming the national identity of students in art
lessons. Thus, the goal of the study was achieved, and the tasks were solved in full.