Короткий опис (реферат):
АНОТАЦІЯ
Горбенко В. В. Авторське розкриття теми війни в романі «Бляшаний барабан» Гюнтера Грасса: кваліфікаційна магістерська робота зі спеціальності: 014 Середня освіта. Предметної спеціальності: 014.022 Німецька мова та зарубіжна література ОП Середня освіта: німецька мова та зарубіжна література [рукопис]. Ізмаїл, ІДГУ, 2024. 79 с.
Кваліфікаційна робота є дослідженням особливості художнього відбитку людських доль під час війни, як їх змальовує німецький письменник Гюнтер Грасс та оцінити вплив цих обставин на подальше життя героїв його роману «Бляшаний барабан».
У роботі розкрито наступні питання: досліджено процес виникнення та еволюції теми війни у світовій літературі та виявлено особливості зображення відносин між людиною і війною в німецькій літературі; про аналізоване філософсько-естетичні переконання Гюнтера Грасса, їх відбиток в його творчості та визначено особливості відображення власних переконань щодо війни Гюнтера Грасса; проаналізовано його художні концепції у романі «Бляшаний барабан»; висвітлено місце творів на воєнну тематику в навчальній програмі «Зарубіжна література» МОН України для профільної школи та розроблено методику, спрямовану на знайомство з романом «Бляшаний барабан».
За допомогою аналізу значного масиву використаної літератури, публікацій сучасних науковців, літературно-критичних статей, енциклопедичних словників та довідників з літературознавства та програми МОН для 6-9 та 10-11 класів (редакція 2022 року) було визначено поняття «мілітарна література» та «антивоєнний роман», обґрунтовані особливості жанру антивоєнного роману «Бляшаний барабан» Гюнтера Грасса та висловлено рекомендації щодо вивчення мілітарної літератури в профільній школі.
Із самого початку зародження літератури письменники намагалися якомога яскравіше зобразити тему війни і донести жахливі наслідки цього явища для людства. Барвисті епітети і перебільшення, що висміюють страждання і пояснюють жахи поля бою, були невід'ємною частиною прийомів древніх поетів.
Основою кваліфікаційного дослідження Горбенко В. В. є роман «Бляшаний барабан» Гюнтера Грасса. У результаті проведеної наукової розвідки можна підсумувати, що авторська рецепція подій ІІ Світової війни та війни взагалі, як загальнолюдської катастрофи, що не має права на повторення передана за допомогою оригінального прийому – через сприйняття трирічного хлопчика Оскара Мацерата, головного героя роману «Бляшаний барабан».
Нещастя героя, що прагне замкнутості, ізольованості, самотності, викликане відсутністю в нього світлих гуманістичних ідеалів, зневаженням їм божественних принципів світоустрою, невмінням любити, надмірною самовпевненістю. Романіст вдається до символічних образів як активного засобу художнього втілення світоглядної концепції. Заснована на уявленні загального, типового через індивідуальне та одиничне образна система твору зображує згубний стан світу і людини в ньому, що виявляється у втраті віри (алюзії, що пародіюють біблійні оповіді), в ілюзорності та абсурдності життя (казково-іграшкова символіка), у її знеціненні (фігура Чорної куховарки та кольорові варіації), у відсутності перспектив культурно-історичного розвитку (символ кола).
Образ головного героя, що притягує себе розрізнені художні компоненти, надає концептуальну цілісність картині реальності, що розпадається, збирає її уламки лише для того, щоб показати їх трагічну непоєднуваність, що веде до втрати сенсу буття. Хаос, що панує в душі Оскара, повторює, як у дзеркальному відображенні, стан занепаду зовнішньої дійсності. Так у романі «Бляшаний барабан» створюється грандіозна епопея загального апокаліпсису.
Відповідно до рекомендацій МОН щодо особливостей вивчення жанру фантастична література, фентезі та творчого доробку сучасної англійської письменниці було запропоновано план-конспект інтегрованого уроку позакласного читання на матеріалі роману «Бляшаний барабан» Гюнтера Грасса.
Таким чином, результати дослідження в кваліфікаційній роботі Горбенко В. В. «Авторське розкриття теми війни в романі «Бляшаний барабан» Гюнтера Грасса» сприятимуть виявленню сучасних напрямків розвитку наукових розвідок в галузі літературознавчої науки.
Суть розробки, основні результати:
ANNOTATION
Gorbenko V. V. Author's disclosure of the theme of war in the novel ‘The Tin Drum’ by Gunther Grass: qualification master's thesis in speciality: 014 Secondary Education. Subject speciality: 014.022 German language and foreign literature OP Secondary education: German language and foreign literature [manuscript]. Izmail, IDGU, 2024. 79 с.
The qualification work is a study of the peculiarities of the artistic imprint of human destinies during the war, as depicted by the German writer Gunther Grass, and to assess the impact of these circumstances on the future life of the characters in his novel ‘The Tin Drum’.
The paper addresses the following issues: the process of the emergence and evolution of the war theme in world literature is studied and the peculiarities of depicting the relationship between man and war in German literature are identified; the philosophical and aesthetic beliefs of Gunther Grass, their reflection in his work are analysed and the peculiarities of reflecting Gunther Grass's own beliefs about war are determined; analyses his artistic concepts in the novel The Tin Drum; highlights the place of works on war themes in the Foreign Literature curriculum of the Ministry of Education and Science of Ukraine for a specialised school and develops a methodology aimed at introducing the novel The Tin Drum.
Through the analysis of a significant body of literature, publications by contemporary scholars, literary criticism, encyclopedic dictionaries and reference books on literary studies, and the MES curriculum for grades 6-9 and 10-11 (2022 edition), the concepts of ‘military literature’ and ‘anti-war novel’ are defined, the peculiarities of the genre of the anti-war novel The Tin Drum by Gunther Grass are substantiated, and recommendations for studying military literature in a specialised school are made.
From the very beginning of literature, writers have tried to depict the theme of war as vividly as possible and convey the terrible consequences of this phenomenon for humanity. Colourful epithets and exaggerations that ridicule suffering and explain the horrors of the battlefield were an integral part of the techniques of ancient poets.
The basis of the qualification research of V. Horbenko is the novel ‘The Tin Drum’ by Gunther Grass. As a result of the scientific research, it can be concluded that the author's reception of the events of the Second World War and war in general as a universal catastrophe that has no right to be repeated is conveyed through an original technique - through the perception of a three-year-old boy Oskar Macerat, the protagonist of the novel ‘The Tin Drum’.
The unhappiness of the hero, who strives for isolation, isolation, loneliness, is caused by his lack of bright humanistic ideals, his disregard for the divine principles of the world order, his inability to love, and his excessive self-confidence. The novelist resorts to symbolic images as an active means of artistic embodiment of the worldview concept. Based on the idea of the general, typical through the individual and the singular, the work's imagery system depicts the disastrous state of the world and man in it, which manifests itself in the loss of faith (allusions parodying biblical stories), in the illusory and absurdity of life (fairy-tale and toy symbolism), in its depreciation (the figure of the Black Cook and colour variations), in the lack of prospects for cultural and historical development (the symbol of the circle).
The image of the protagonist, who attracts disparate artistic components, gives conceptual integrity to the picture of a disintegrating reality, collects its fragments only to show their tragic incompatibility, which leads to the loss of the meaning of existence. The chaos that reigns in Oskar's soul repeats, as if in a mirror image, the state of decay of external reality. This is how the novel The Tin Drum creates a grand epic of the general apocalypse.
In accordance with the recommendations of the Ministry of Education and Science on the peculiarities of studying the genre of science fiction, fantasy and the works of contemporary English writers, a plan outline for an integrated lesson of extracurricular reading based on the novel The Tin Drum by Gunther Grass was proposed.
Thus, the results of the research in the qualification work of V. Horbenko ‘Author's Disclosure of the Theme of War in the Novel “The Tin Drum” by Gunther Grass’ will contribute to the identification of modern directions of development of scientific research in the field of literary studies.