Короткий опис (реферат):
АНОТАЦІЯ
Ванжула Л.Ж. Розвиток креативності та творчих здібностей молодших школярів засобами гурткової роботи: магістерська робота зі спеціальності 013 Початкова освіта [рукопис]. Ізмаїл, ІДГУ. 2024.
У магістерській роботі розглянуто питання розвитку креативності та творчих здібностей молодших школярів засобами гурткової роботи.
Робота має таку структуру: вступ, основна частина, яка складається з трьох розділів, висновки за кожним розділом, загальні висновки, список використаних джерел (58 позицій) та додатки. Робота представлена у текстовому форматі на 103 сторінках. Мета роботи – теоретично дослідити та обґрунтувати особливості розвитку креативності та творчих здібностей молодших школярів засобами гурткової роботи. Об’єкт дослідження – розвиток креативності та творчих здібностей школярів. Предмет дослідження – розвиток креативності та творчих здібностей молодших школярів засобами гурткової роботи.
У першому розділі узагальнені теоретичні засади дослідження розвитку креативності та творчих здібностей молодших школярів, проведено дослідження сутності поняття «креативне мислення». Розглянуті теоретичні основи розвитку творчих здібностей молодших школярів. Проаналізована гурткова робота та її організація у початковій школі.
У другому розділі розкриті методичні особливості вивчення розвитку креативності та творчих здібностей молодших школярів засобами гурткової роботи, проведено дослідження розвитку інтелектуально-творчого потенціалу молодших школярів у гуртковій діяльності. Описані особливості формування досвіду творчої діяльності у молодших школярів в умовах метапредметного підходу та охарактеризовано вплив різних факторів на розвиток креативних здібностей дітей молодшого шкільного віку у системі додаткової освіти.
У третьому розділі приведені практико-експериментальні аспекти дослідження розвитку креативності та творчих здібностей молодших школярів засобами гурткової роботи. З’ясовані особливості розвитку творчих здібності молодших школярів застосуванням виробничого мистецтва. Описана робота з використання творчих завдань для формування креативності молодших школярів. Виявлено можливості гурткової роботи в ознайомленні молодших школярів з нетрадиційними техніками образотворчої діяльності
Матеріали магістерської роботи можуть бути використані студентами, викладачами, педагогами, класними керівниками, вчителями початкових класів, як методичні вказівки для підготовки до науково-практичних конференцій присвячених темі роботи, тощо.
Суть розробки, основні результати:
SUMMARY
Vanzhula L.Zh. Development of creativity and creative abilities of younger schoolchildren by means of group work: master's thesis in the specialty 013 Primary education [manuscript]. Izmail, IDGU. 2024.
The master's thesis considers the issue of developing creativity and creative abilities of younger schoolchildren by means of group work.
The work has the following structure: introduction, main part, which consists of three sections, conclusions for each section, general conclusions, list of sources used (58 items) and appendices. The work is presented in text format on 103 pages. The purpose of the work is to theoretically investigate and substantiate the features of the development of creativity and creative abilities of younger schoolchildren by means of group work. The object of the study is the development of creativity and creative abilities of schoolchildren. The subject of the study is the development of creativity and creative abilities of younger schoolchildren by means of group work.
The first section summarizes the theoretical principles of research on the development of creativity and creative abilities of younger schoolchildren, conducts a study of the essence of the concept of "creative thinking". The theoretical foundations of the development of creative abilities of younger schoolchildren are considered. Group work and its organization in primary school are analyzed.
The second section reveals the methodological features of studying the development of creativity and creative abilities of younger schoolchildren by means of group work, conducts a study of the development of the intellectual and creative potential of younger schoolchildren in group activities. The features of the formation of experience of creative activity in younger schoolchildren in the conditions of a meta-subject approach are described and the influence of various factors on the development of creative abilities of children of primary school age in the system of additional education is characterized.
The third section presents practical and experimental aspects of research on the development of creativity and creative abilities of younger schoolchildren by means of group work. The features of the development of creative abilities of younger schoolchildren using industrial art are clarified. The work on the use of creative tasks for the formation of creativity of younger schoolchildren is described. The possibilities of group work in familiarizing younger schoolchildren with non-traditional techniques of visual activity have been identified.
The materials of the master's thesis can be used by students, lecturers, teachers, class teachers, primary school teachers, as methodological guidelines for preparing for scientific and practical conferences dedicated to the topic of the work, etc.