Короткий опис (реферат):
АНОТАЦІЯ
Темою цього дослідження є порівняльна ефективність організації інклюзивного навчання молодших школярів з особливими освітніми потребами в умовах вітчизняної школи та зарубіжжя. Об'єктом дослідження є організація інклюзивного навчання молодших школярів в Україні та країнах світу. Предметом дослідження є порівняльна ефективність такого процесу.
Впровадження інклюзивної освіти вимагає комплексної співпраці всіх учасників освітнього процесу, включаючи вчителів, професіоналів-консультантів, батьків, волонтерів і громадськість. Підкреслено, що для досягнення успішності включення дітей з особливими освітніми потребами необхідно розвивати нові форми мислення та організації навчального процесу, враховуючи потенціал кожного учня. В результаті емпіричного спостереження встановлено, що діти з особливими освітніми потребами демонструють бажання взаємодіяти з однолітками, але зазнають труднощі у встановленні контактів та виявленні ініціативи. Взаємодія з вчителями та асистентами вчителів також вимагає часу для адаптації, а деякі учні можуть зіткнутися з недружелюбним ставленням з боку однолітків через недостатнє розуміння їхніх потреб. Отже, висновок зроблено про необхідність подальшого корекційно-розвиткового впливу на психосоціальний розвиток дітей з особливими освітніми потребами.
У ході написання магістерського дослідження проводилася робота на базі Новоселівського закладу загальної середньої освіти Кілійської міської ради. На початковому етапі дослідження було використано тест М. Лютіної та Є. Лютова "Телевізор", результати якого свідчать про те, що діти з особливими освітніми потребами виявили певний рівень зорового запам'ятовування, проте часто допускали помилки. Використання методики "Що тут зайве?" дозволило встановити, що деякі учні виявилися більш успішними у виконанні завдання, ніж інші, хоча деякі зазнали труднощі у поясненні своїх відповідей через обмежене мовлення та обмежений словниковий запас.
Аналізуючи дані проективної методики "Малюнок людини", було виявлено, що учні з особливими освітніми потребами часто не відповідали нормативам інтелектуального розвитку для своєї вікової групи, особливо ті, у кого виявлені інтелектуальні порушення. Використання "Коректурної проби" Б. Бурдона дозволило виявити, що учні з затримкою психічного розвитку мають кращу концентрацію уваги порівняно з учнями з інтелектуальними порушеннями.
У дослідженні виявлено, що значна частина учнів з особливими освітніми потребами має низький та дуже низький рівень стійкості та переключення уваги, що ускладнює їм виконання завдань у визначений час. Використання психогеометричної методики дозволило виявити різноманітні індивідуальні особливості учнів. Наприклад, деякі проявляють себе як працелюбні та наполегливі, інші – як цікаві та допитливі, а ще інші – як комунікабельні та емпатійні. Спостереження показали, що учні з особливими освітніми потребами мають бажання спілкуватися з однолітками, але часто зіткнюються з труднощами у встановленні контакту та проявленні ініціативи. Їхня взаємодія з вчителями та асистентами вчителів також вимагає часу для адаптації. Однак, не всі однолітки розуміють особливості поведінки та розвитку таких учнів, що відзначає потребу у подальшій корекційно-розвитковій роботі.
Сенсорна кімната є ефективним засобом стимулювання різних аспектів розвитку дітей з особливими освітніми потребами. Вона сприяє покращенню сприйняття оточуючого середовища та розвитку різних сфер їхньої особистості. Це досягається завдяки різноманітним стимуляторам, які мають вплив на різні органи чуття. Учні з ООП, які використовують сенсорну кімнату, мають можливість взаємодіяти з ними та сприймати різноманітні ефекти, що може позитивно впливати на їх мотивацію та самооцінку.
Наша емпірична робота демонструє важливість впровадження корекційно-розвиткових програм, спрямованих на психосоціальний розвиток дітей з ООП. На основі спостережень та бесід з різними учасниками навчального процесу була розроблена програма, яка передбачає використання сенсорної кімнати. Результати підтверджують позитивний вплив програми на психічні процеси та особистісний розвиток учнів. Такий підхід дозволяє досягти покращення в переключенні уваги дітей з ООП, що свідчить про успішність програми.
Суть розробки, основні результати:
ANNOTATION
The topic of this research is the comparative effectiveness of organizing inclusive education for primary school children with special educational needs in domestic schools and abroad. The object of the study is the organization of inclusive education for primary school children in Ukraine and other countries. The subject of the research is the comparative effectiveness of this process.
The implementation of inclusive education requires comprehensive cooperation among all participants in the educational process, including teachers, consultants, parents, volunteers, and the community. It is emphasized that to achieve success in including children with special educational needs, it is necessary to develop new forms of thinking and organizing the educational process, taking into account the potential of each student. As a result of empirical observation, it was found that children with special educational needs demonstrate a desire to interact with peers but face difficulties in establishing contacts and showing initiative. Interaction with teachers and teacher assistants also requires time for adaptation, and some students may encounter unfriendly attitudes from peers due to a lack of understanding of their needs. Therefore, the conclusion is made about the need for further corrective and developmental influence on the psychosocial development of children with special educational needs.
During the writing of the master's thesis, work was carried out at the Novoselivka general education institution of the Kiliya city council. At the initial stage of the research, the M. Lutyna and Ye. Lutov "Television" test was used, the results of which indicate that children with special educational needs demonstrated a certain level of visual memory but often made mistakes. The use of the "What's Extra?" methodology allowed identifying that some students were more successful in completing tasks than others, although some encountered difficulties in explaining their answers due to limited speech and vocabulary. Analyzing the data from the "Human Figure Drawing" projective technique, it was found that students with special educational needs often did not meet the norms of intellectual development for their age group, especially those with identified intellectual disabilities. The use of B. Burdon's "Correction Test" revealed that students with intellectual disabilities have better attentional focus compared to students with intellectual impairments. The study revealed that a significant portion of students with special educational needs have low and very low levels of attentional stability and shifting, making it difficult for them to complete tasks within a specified time. The use of the psychogeometric method allowed for the identification of various individual characteristics among students. For example, some demonstrate themselves as hardworking and persistent, others as curious and inquisitive, and still others as sociable and empathetic. Observations showed that students with special educational needs have a desire to interact with peers but often face difficulties in establishing contact and showing initiative. Their interaction with teachers and teacher assistants also requires time for adaptation. However, not all peers understand the behavioral and developmental peculiarities of such students, highlighting the need for further corrective and developmental work.
The sensory room is an effective means of stimulating various aspects of development in children with special educational needs. It contributes to improving their perception of the surrounding environment and developing various aspects of their personality. This is achieved through various stimuli that affect different sensory organs. Students with special educational needs who use the sensory room have the opportunity to interact with them and perceive various effects, which can positively impact their motivation and self-esteem. Based on observations and interviews with various participants in the educational process, a program was developed that involves the use of a sensory room. The results confirm the positive impact of the program on the mental processes and personal development of students. This approach enables improvements in attentional shifting among children with special educational needs, indicating the success of the programe.