Короткий опис (реферат):
АНОТАЦІЯ
Балан К.Є. Розвиток емоційного інтелекту як основи формування
позитивного ставлення молодших школярів до навчання. Кваліфікаційна
робота на здобуття освітнього ступеня «магістра» за спеціальністю 013
Початкова освіта. Освітня програма: «Початкова освіта. Інклюзивна освіта».
Ізмаїльський державний гуманітарний університет. м. Ізмаїл, 2024 р.
Дана кваліфікаційна робота присвячена всебічному дослідженню
розвитку емоційного інтелекту як ключового чинника формування
позитивного ставлення молодших школярів до навчальної діяльності. У
роботі здійснено глибокий аналіз сутності емоційного інтелекту, його
структурних компонентів, механізмів формування у молодшому шкільному
віці, а також його впливу на навчальні досягнення, емоційну саморегуляцію
та соціальну адаптацію дітей.
Теоретична частина роботи базується на вивченні сучасних наукових
досліджень українських і зарубіжних учених у сфері педагогіки, психології
та нейронаук. У ній розглядаються вікові психологічні особливості дітей
молодшого шкільного віку, взаємозв’язок емоційного інтелекту з
когнітивним розвитком, мотивацією та поведінковими проявами. Особливу
увагу приділено методологічним підходам до розвитку емоційного інтелекту,
зокрема через ігрові технології, інтерактивні вправи та методи емоційного
тренінгу.
Емпірична частина включає розробку авторської методики розвитку
емоційного інтелекту, яка передбачає інтеграцію ігрових та навчальних
елементів у освітній процес. Методика спрямована на формування у
молодших школярів навичок емоційного усвідомлення, емпатії,
саморегуляції та соціальної взаємодії. Апробація методики проведена в
умовах експериментального дослідження, що включало серію занять із
використанням ігрових технологій, інтерактивних вправ та рольових ігор.
Аналіз результатів експерименту продемонстрував суттєве зростання
4
показників емоційного інтелекту, покращення здатності до емоційної
саморегуляції, підвищення академічної успішності та мотивації до навчання.
Наукова новизна дослідження полягає в обґрунтуванні та інтеграції
інноваційних ігрових технологій у навчально-виховний процес як засобу
цілеспрямованого розвитку емоційного інтелекту. Практичне значення
роботи визначається можливістю використання розробленої методики
педагогами, шкільними психологами та батьками для підвищення
ефективності навчального процесу, формування позитивного емоційного
середовища та сприяння гармонійному розвитку молодших школярів.
Результати дослідження можуть бути застосовані у загальноосвітніх
навчальних закладах, при підготовці педагогів та психологів, а також для
подальших наукових розвідок у галузі емоційного інтелекту дітей.
Суть розробки, основні результати:
ABSTRACT
Balan K.E. Development of emotional intelligence as the basis for the
formation of a positive attitude of junior schoolchildren to learning. Qualification
work for obtaining a master’s degree in the specialty 013 Primary Education.
Educational program: «Primary Education. Inclusive Education». Izmail State
University for the Humanities. Izmail, 2024.
This qualification work is devoted to a comprehensive study of the
development of emotional intelligence as a key factor in the formation of a positive
attitude of younger students to educational activities. The paper carries out a deep
analysis of the essence of emotional intelligence, its structural components,
mechanisms of formation in primary school age, as well as its impact on
educational achievements, emotional self-regulation and social adaptation of
children.
The theoretical part of the work is based on the study of modern scientific
research of Ukrainian and foreign scientists in the field of pedagogy, psychology
and neurosciences. It examines the age psychological characteristics of children of
primary school age, the relationship of emotional intelligence with cognitive
development, motivation and behavioral manifestations. Particular attention is paid
to methodological approaches to the development of emotional intelligence, in
particular through game technologies, interactive exercises and methods of
emotional training.
The empirical part includes the development of the author’s methodology for
the development of emotional intelligence, which provides for the integration of
game and educational elements into the educational process. The technique is
aimed at forming the skills of emotional awareness, empathy, self-regulation and
social interaction in younger students. The approbation of the technique was
carried out in the conditions of an experimental study, which included a series of
classes using game technologies, interactive exercises and role-playing games. The
analysis of the results of the experiment showed a significant increase in emotional
6
intelligence indicators, an improvement in the ability to emotional self-regulation,
an increase in academic performance and motivation for learning.
The scientific novelty of the study lies in the substantiation and integration
of innovative game technologies into the educational process as a means of
purposeful development of emotional intelligence. The practical significance of the
work is determined by the possibility of using the developed methodology by
teachers, school psychologists and parents to increase the effectiveness of the
educational process, form a positive emotional environment and promote the
harmonious development of younger students.
The results of the study can be applied in secondary schools, in the training
of teachers and psychologists, as well as for further scientific research in the field
of children’s emotional intelligence