Короткий опис (реферат):
АНОТАЦІЯ
Могулюк А.О. Оптимізація управління збутовою діяльністю
підприємства торгівлі (на прикладі ТОВ «Модерн Ритейл»
Актуальність обраної теми полягає в тому, що в сучасних умовах
зросла роль збутової діяльності підприємства, яка в цілому визначає
життєздатність і стабільність підприємства, фінансову стійкість, кадрову
політику, розмір доходів, прибуток, прибутковість підприємства, тобто основу
існування та розвитку підприємства. При цьому кінцевою метою діяльності
будь-якого комерційного підприємства стає отримання максимально
можливого прибутку, який в результаті формується у сфері обігу. Це і пояснює
пильну увагу підприємств до проблеми оптимізації процесу товароруху та
каналів розподілу продукції.
У процесі організації збутової діяльності перед керівниками
підприємств рано чи пізно неминуче виникає питання практичного
застосування маркетингових та інших методик. За оцінками фахівців,
більшість маркетингових завдань сьогодні пов'язані з управлінням просування
продукції від виробника до кінцевого споживача. Особливо це характерно у
період розвитку ринку, на якому відбувається посилення залежності
підприємств від нестабільного середовища, а також виконання маркетингових
цілей та завдань щодо збуту, що призводить до створення стійкої бази
лояльних споживачів у довгостроковому періоді.
Метою кваліфікаційної роботи є теоретичні підходи до дослідження
проблем збутової діяльності, розробка та обґрунтування практичних
рекомендацій щодо оптимізації збутової діяльності торговельного
підприємства.
Досягнення зазначених цілей об'єктивно вимагало вирішення низки
теоретичних та практичних завдань:
Для досягнення поставленої мети в роботі вирішено певні задачі:
вивчені теоретичні засади управління збутом на торговельному
підприємстві ТОВ «Модерн Ритейл»
проаналізовані основні методи стимулювання збуту на
підприємстві;
проаналізовані основні фінансово-економічні показники
діяльності ТОВ «Модерн Ритейл»
проведений аналіз та дана оцінка існуючої системи управління
збутовою діяльністю на досліджуваному підприємстві;
розроблені та економічно обґрунтовані рекомендації щодо
оптимізації збутової діяльності ТОВ «Модерн Ритейл»;
дана оцінка ефективності впровадження заходів по оптимізації
збутової діяльності підприємства.
Об'єктом дослідження є: організація та управління збутом продукції
торговельного підприємства ТОВ «Модерн Ритейл»
Предметом дослідження є оптимізація управління збутовою діяльністю
торговельного підприємства ТОВ «Модерн Ритейл»
Структура роботи. Кваліфікаційна робота складається зі вступу,
основної частини, висновків, списку використаних джерел та додатків.
Загальний обсяг кваліфікаційної роботи становить 90 сторінок, у тому числі
88 сторінок основного тексту. Робота містить 21 таблицю, 18 рисунків та 3
додатка.
Перший розділ присвячений теоретичним та практичним основам
закупівельної діяльності підприємства.
Збутова діяльність є системою відносин у сфері товарно-грошового
обміну між економічно та юридично вільними суб’єктами ринку збуту, які
реалізують свої комерційні потреби [2, c. 121].
Якщо розглядати це поняття ширше, збутові операції починаються, як
тільки товар виходить зі стадії виробництва, і закінчуються передачею товару
покупцеві.
Метою збутової діяльності є доведення до конкретного споживача
товару, який відповідає вимогам споживчих властивостей (якість, ціна тощо)
у необхідній кількості (обсязі), у точний час (в точний термін), у визначеному
місці , з прийнятними (мінімальними) витратами [5].
Цілі продажів (отримання замовлень) майже ідентичні складовим
частинам цілей обсягу продажів. Вони поділяються на цілі кількісного
(абсолютного) та вагового (відносного) розподілу товарів за окремими
сегментами ринку, каналами збуту тощо [50].
В умовах жорсткої конкуренції першочерговим завданням управління
збутовою діяльністю торгового підприємства є вивчення кон’юнктури ринку
та можливостей підприємства реалізовувати товари, які користується
попитом, а також складання планів продажів, на основі яких повинні
формуватися плани постачання та збуту. Оптимальна збутова діяльність
сприяє швидкій та безперебійній реалізації продукції, що забезпечує
конкурентоспроможність підприємства в цілому. Тому визначення
оптимальних напрямів та засобів, необхідних для забезпечення найбільшої
ефективності процесу реалізації товару, стає потужним інструментом
забезпечення стабільності підприємства в умовах розвитку сучасного ринку та
загострення конкурентної боротьби.
Другий розділ присвячений аналізу діяльності ТОВ «Модерн Ритейл».
Досліджуючи результати господарської діяльності підприємства, було
виявлено, що товарообіг загалом по підприємству на кінець 2023 року
становить 23932 тис. грн., що на 7571 тис. грн ( на 24,1%) менше аналогічних
даних за 2021рік. %. Погіршення результату виробничо-збутової діяльності
підприємства у аналізованому періоді було зумовлене різким зниженням
попиту на товари з боку основних споживачів, фінансове становище яких у
2023 році значно погіршилося через вплив наслідків кризових явищ в
економіці країни, погіршення логістики транспортування товарів, підвищення
акцизного збору на окремі групи товарів.
Аналіз фінансових показників показав, що за досліджуваний період
фінансовий стан ТОВ «Модерн Ритейл» погіршився: всі коефіцієнти
ліквідності жодного разу не досягли нормативного значення і в динаміці
продовжують зменшуватися.
З метою оптимізації асортименту, збільшення продажів і підвищення
ефективності асортиментної політики, був проведений аналіз АВС. Аналіз
АВС показав, що асортимент, який ТОВ «Модерн Ритейл» пропонує своїм
покупцям незбалансований. В загальному обсязі проданого товару 9,7%
товарообігу припадає на товари з низьким споживчим попитом .
При аналізі виробничо-збутової діяльності ТОВ «Модерн Ритейл» було
встановлено, що підприємство перебуває в нестабільному фінансовому стані,
структура балансу не оптимальна та підприємство зазнає суттєве зменшення
прибутків у тому числі через недогляд в організації збутової діяльності.
На підставі проведеного дослідження було запропоновано програму
оптимізації збутової діяльності, яка включає низку заходів:
- розробку та впровадження «Положення про збутову діяльність» ТОВ
«Модерн Ритейл»
- впровадження автоматизованої CRM-системи «Бітрікс24»;
- використання контекстної реклами у пошуковій системі «Google».
За результатами аналізу запропонована програма є високорентабельною
та окупиться менш ніж за 3 місяці.
Сумарним ефектом від впровадження заходів буде збільшення обсягу
збуту на 5% та приріст прибутку на 2889 тис. грн. за рік.
Крім економічної ефективності, запропоновані заходи мають якісні
характеристики ефективності:
- підвищення ступеня поінформованості клієнтів про діяльність ТОВ
«Модерн Ритейл»;
- розширення ринку збуту;
- зростання зацікавленості у співпраці з підприємством;
- підвищення конкурентоспроможності підприємства тощо.
Отже, за усіма параметрами запропоновані заходи є ефективними на
підставі чого можна зробити висновок про доцільність впровадження
запропонованої програми оптимізації збутової діяльності.
Суть розробки, основні результати:
ANNOTATION
Mogulyuk A.O. Optimization of sales management of a trade enterprise (on
the example of LLC "Modern Retail")
The relevance of the chosen topic lies in the fact that in modern conditions the
role of the enterprise's sales activity has increased, which generally determines the
viability and stability of the enterprise, financial stability, personnel policy, the size
of income, profit, profitability of the enterprise, that is, the basis for the existence
and development of the enterprise. At the same time, the ultimate goal of any
commercial enterprise is to obtain the maximum possible profit, which is ultimately
formed in the sphere of circulation. This explains the close attention of enterprises
to the problem of optimizing the process of goods movement and product
distribution channels.
In the process of organizing sales activities, the heads of enterprises sooner or
later inevitably face the question of the practical application of marketing and other
methods. According to experts, most marketing tasks today are related to the
management of product promotion from the manufacturer to the end consumer. This
is especially characteristic during the period of market development, when there is
an increase in the dependence of enterprises on an unstable environment, as well as
the fulfillment of marketing goals and sales tasks, which leads to the creation of a
stable base of loyal consumers in the long term.
The purpose of the qualification work is theoretical approaches to the study
of sales problems, the development and justification of practical recommendations
for optimizing the sales activities of a trading enterprise.
Achieving these goals objectively required solving a number of theoretical
and practical problems:
To achieve the goal set in the work, certain tasks were solved:
- the theoretical principles of sales management at the trading enterprise LLC
"Modern Retail" were studied
- the main methods of stimulating sales at the enterprise were analyzed;
- the main financial and economic indicators of the activities of LLC "Modern
Retail" were analyzed
- the existing sales management system at the enterprise under study was
analyzed and an assessment was given;
- recommendations for optimizing the sales activities of LLC "Modern Retail"
were developed and economically justified;
- the effectiveness of the implementation of measures to optimize the sales
activities of the enterprise was assessed.
The object of the study is: organization and management of sales of products
of the trading enterprise LLC "Modern Retail"
The subject of the study is optimization of sales management of the trading
enterprise LLC "Modern Retail".
Structure of the work. The qualification work consists of an introduction, main
part, conclusions, list of sources used and appendices. The total volume of the
qualification work is 90 pages, including 88 pages of the main text. The work
contains 21 tables, 18 figures and 3 appendices.
The first section is devoted to the theoretical and practical foundations of the
enterprise's purchasing activities.
Sales activities are a system of relations in the sphere of commodity and
monetary exchange between economically and legally free market entities that
realize their commercial needs [2, p. 121].
If we consider this concept more broadly, sales operations begin as soon as
the goods leave the production stage and end with the transfer of the goods to the
buyer.
The purpose of sales activities is to deliver to a specific consumer a product
that meets the requirements of consumer properties (quality, price, etc.) in the
required quantity (volume), at the right time (at the right time), in a specific place,
with acceptable (minimum) costs [5].
Sales goals (order receipt) are almost identical to the components of sales
volume goals. They are divided into goals of quantitative (absolute) and weight
(relative) distribution of goods by individual market segments, sales channels, etc.
[50].
In conditions of fierce competition, the primary task of managing the sales
activities of a trading enterprise is to study the market situation and the enterprise's
capabilities to sell goods that are in demand, as well as to draw up sales plans, on
the basis of which supply and sales plans should be formed. Optimal sales activities
contribute to the rapid and uninterrupted sale of products, which ensures the
competitiveness of the enterprise as a whole. Therefore, determining the optimal
directions and means necessary to ensure the greatest efficiency of the product sales
process becomes a powerful tool for ensuring the stability of the enterprise in the
conditions of the development of the modern market and the intensification of
competition.
The second section is devoted to the analysis of the activities of LLC "Modern
Retail".
Investigating the results of the enterprise's economic activity, it was found that
the total turnover of the enterprise at the end of 2023 amounted to 23932 thousand
UAH, which is 7571 thousand UAH (24.1%) less than similar data for 2021. %. The
deterioration of the result of the production and sales activities of the enterprise in
the analyzed period was due to a sharp decrease in demand for goods from major
consumers, whose financial situation in 2023 significantly worsened due to the
impact of the consequences of crisis phenomena in the country's economy,
deterioration of the logistics of transporting goods, and an increase in excise duty on
certain groups of goods.
The analysis of financial indicators showed that during the studied period, the
financial condition of LLC "Modern Retail" deteriorated: all liquidity ratios never
reached the normative value and continue to decrease in dynamics.
In order to optimize the assortment, increase sales and increase the
effectiveness of the assortment policy, an ABC analysis was conducted. The ABC
analysis showed that the assortment that LLC "Modern Retail" offers to its
customers is unbalanced. In the total volume of goods sold, 9.7% of the turnover is
accounted for by goods with low consumer demand.
When analyzing the production and sales activities of LLC "Modern Retail",
it was found that the company is in an unstable financial condition, the balance sheet
structure is not optimal and the company is experiencing a significant decrease in
profits, including due to negligence in the organization of sales activities.
Based on the research, a program for optimizing sales activities was proposed,
which includes a number of measures:
- development and implementation of the "Regulations on Sales
Activities" of LLC "Modern Retail"
- implementation of the automated CRM system "Bitrix24";
- use of contextual advertising in the search engine "Google".
According to the results of the analysis, the proposed program is highly
profitable and will pay off in less than 3 months.
The total effect of implementing the measures will be an increase in sales by
5% and an increase in profit by 2889 thousand UAH. per year.
In addition to economic efficiency, the proposed measures have qualitative
characteristics of effectiveness:
- increasing the level of customer awareness about the activities of LLC
"Modern Retail";
- expanding the sales market;
- increasing interest in cooperation with the enterprise;
- increasing the competitiveness of the enterprise, etc.
Therefore, by all parameters, the proposed measures are effective, on the basis
of which we can conclude that the implementation of the proposed program for
optimizing sales activities is appropriate.