Короткий опис (реферат):
Анотація
Деде Н.В. «Новітні дидактичні технології збагачення словника шестирічних першокласників народознавчою лексикою», 2024.
Від рівня ефективності роботи над словом у 1-4 класах багато в чому залежать ступінь опанування галузей Державного стандарту початкової загальної освіти. «Вивчення лексичного матеріалу розширює знання учнів про мову, ознайомлює з одиницею мови – словом, розвиває увагу учнів до значення та вживання слів у мовленні, й отже, є головним джерелом збагачення й увиразненням їхнього словника, формування вмінь правильно, точно й образно використовувати лексику української мови під час продукування власних висловлювань.
Мета дослідження – схарактеризувати особливості поповнення та розширення словника шестирічних першокласників під час навчання грамоти засобами текстів народознавчої тематики.
Об’єктом дослідження є вивчення лексики молодшими школярами на уроках української мови в першому класі.
Предметом дослідження є процес збагачення лексичного складу першокласників у процесі пропедевтичного вивчення української мови засобами використання інноваційних освітніх технологій.
Наукова новизна і практичне значення полягають у науковообґрунтованому пошуці шляхів ефективного збагачення словника шестирічних першокласників і створенні системи лексичних вправ на основі народознавчого матеріалу, котрі можна застосовувати на уроках української мови вчителями початкових класів.
У роботі проаналізовано психолого-педагогічні та лінгвістичні основи пропедевтичного вивчення лексикології в початковій школі; програмові вимоги щодо вивчення лексики за роками початкового навчання; види лексичних вправ у шкільних підручниках з української мови; розроблено лінгводидактичні умови словникової роботи за народознавчим спрямуванням; перевірено ефективність дослідно-експериментального навчання щодо вивчення лексики народознавчого змісту першокласниками впродовж навчання грамоти. Педагогічний експеримент здійснено на базі початкових класів Саф’янського закладу загальної середньої освіти Саф’янівської сільської ради Ізмаїльского району Одеської області.
Суть розробки, основні результати:
Аnnotation
Dede N.V. «The latest didactic technologies for enriching the vocabulary of six-year-old first-graders with ethnographic vocabulary», 2024.
The level of effectiveness of work on the word in grades 1-4 largely depends on the degree of mastery of the branches of the State Standard of Primary General Education. “The study of lexical material expands students’ knowledge of the language, introduces them to the unit of language – the word, develops students’ attention to the meaning and use of words in speech, and therefore is the main source of enrichment and expression of their vocabulary, the formation of skills to correctly, accurately and figuratively use the vocabulary of the Ukrainian language when producing their own statements.
The purpose of the study is to characterize the features of replenishing and expanding the vocabulary of six-year-old first-graders during literacy training using ethnographic texts.
The object of the study is the study of vocabulary by younger schoolchildren in Ukrainian language lessons in the first grade.
The subject of the study is the process of enriching the lexical composition of first-graders in the process of propaedeutic study of the Ukrainian language by means of using innovative educational technologies.
The scientific novelty and practical significance lie in the scientifically based search for ways to effectively enrich the vocabulary of six-year-old first-graders and the creation of a system of lexical exercises based on ethnographic material, which can be used in Ukrainian language lessons by primary school teachers.
The work analyzes the psychological, pedagogical and linguistic foundations of the propaedeutic study of lexicology in primary school; program requirements for the study of vocabulary by years of primary education; types of lexical exercises in school textbooks on the Ukrainian language; developed linguodidactic conditions for dictionary work in the ethnographic direction; tested the effectiveness of experimental training in the study of vocabulary of ethnographic content by first-graders during literacy training. The pedagogical experiment was carried out on the basis of primary grades of the Safyansk secondary education institution of the Safyanivka village council of the Izmail district of the Odessa region.