Короткий опис (реферат):
АНОТАЦІЯ
Маркова Г. І. «Формування кадрового потенціалу закладів освіти
(на прикладі Кальчівський ЗДО ясла-садочок «Казка»)», 2024.
Актуальність теми. Формування кадрового потенціалу в закладі освіти
є ключовим елементом успішної роботи будь-якої освітньої установи.
Висококваліфіковані та мотивовані педагоги створюють сприятливе
середовище для навчання, сприяють розвитку учнів і забезпечують високу
якість освітнього процесу. Кадровий потенціал, що складається з
висококваліфікованих викладачів, безпосередньо впливає на якість
навчального процесу. Викладачі з високим рівнем знань і навичок можуть
ефективніше навчати учнів, впроваджувати інноваційні методики та
підтримувати інтерес до навчання. Педагоги, які постійно навчаються і
підвищують свою кваліфікацію, здатні впроваджувати нові підходи та
адаптуватися до змін у сучасній освіті. Важливою частиною формування
кадрового потенціалу є система мотивації, яка включає як матеріальні
стимули (заробітна плата, премії), так і нематеріальні (визнання, кар'єрний
ріст).Організація ефективної роботи з кадровим потенціалом також включає
такі аспекти, як планування професійного розвитку, оцінка ефективності
педагогів, наставництвота коучинг, формування стабільної команди,
залучення нових фахівців тощо.
Таким чином, формування і ефективне управління кадровим
потенціалом в освітньому закладі відіграють вирішальну роль у забезпеченні
високої якості освіти, стабільності та розвитку установи, а також у підтримці
мотивації та професійного зростання педагогів.
Метою дослідження визначено з’ясування теоретичних і методичних
аспектів формування кадрового потенціалу закладів освіти та на підставі
діагностики формування кадрового потенціалу ЗДО ясла-садок «Казка»
визначення напрямів підвищення його ефективності.
Для досягнення мети у кваліфікаційній роботі були сформовані та
послідовно вирішені у трьох розділах роботи низка завдань:
- дослідити теоретичні засади формування кадрового потенціалу
закладів освіти;
- здійснити діагностику формування кадрового потенціалу;
- - визначити напрями підвищення ефективності формування кадрового
потенціалу закладу освіти;
- розробити програму підвищення ефективності формування кадрового
потенціалу у Калчевському ЗДО ясла-садок «Казка».
Об`єктом дослідження є кадровий потенціал закладу освіти, предметом
дослідження є теоретико-методичні засади формування кадрового потенціалу
Калчевського ЗДО ясла-садок «Казка».
Методи дослідження: під час вивчення теоретичних засад формування
кадрового потенціалу закладу освіти були використані такі методи
теоретичного дослідження, як опис, узагальнення, класифікація. Для
наведення організаційно-економічної характеристики Калчевського ЗДО
ясла-садок «Казка» та здійснення оцінки ефективності формування кадрового
потенціалу закладу освіти застосовувались методи: коефіцієнтний аналіз,
графічний метод, групування, узагальнення, анкетування. Для визначення
напрямів підвищення ефективності формування кадрового потенціалу у
закладі освіти були використані методи опису, узагальнення, класифікації.
Практична цінність кваліфікаційної роботи полягає у тому, що
результати дослідження та запропоновані заходи можуть сприяти
підвищенню ефективності формування кадрового потенціалу ЗДО ясла-садок
«Казка».
Обсяг і структура роботи. Кваліфікаційна робота складається зі
вступу, трьох розділів, висновків, списку використаних джерел та літератури,
який налічує 50 найменувань, додатків. Зміст кваліфікаційної роботи
викладений на 73 сторінках друкованого тексту, який включає 12 рисунків і
14 таблиць.
У першому розділі «Теоретичні засади формування кадрового
потенціалу закладів освіти» досліджено зміст поняття «кадровий потенціал»
закладів освіти та основні чинники його формування, методологічні засади
формування кадрового потенціалу закладів освіти, методичні підходи до
оцінки ефективності формування кадрового потенціалу закладів освіти. У
другому розділі кваліфікаційної роботи «Діагностика формування кадрового
потенціалу» наведено організаційно-економічну характеристику
Калчевського ЗДО ясла-садок «Казка», досліджено процес формування
кадрового потенціалу у Калчевському ЗДО ясла-садок «Казка», здійснено
оцінку ефективності формування кадрового потенціалу закладу освіти та
організації роботи з ним. У третьому розділі «Напрями підвищення
ефективності формування кадрового потенціалу закладу освіти» розглянуті
теоретичні засади підвищення ефективності формування кадрового
потенціалу у закладах освіти, здійснено діагностику ефективності
формування кадрового потенціалу та організації роботи з ним у
Калчевському ЗДО ясла-садок «Казка», розроблена програми підвищення
ефективності формування кадрового потенціалу у Калчевському ЗДО ясласадок «Казка».
Суть розробки, основні результати:
ANNOTATION
Markova G. I. “Formation of the human resource potential of
educational institutions (on the example of the Kalchivskaya ZDO nurserykindergarten “Kazka”)”, 2024.
Relevance of the topic. The formation of human resource potential in an
educational institution is a key element of the successful work of any educational
institution. Highly qualified and motivated teachers create a favorable learning
environment, contribute to the development of students and ensure high quality of
the educational process. The human resource potential, consisting of highly
qualified teachers, directly affects the quality of the educational process. Teachers
with a high level of knowledge and skills can more effectively teach students,
implement innovative methods and maintain interest in learning. Teachers who are
constantly learning and improving their qualifications are able to introduce new
approaches and adapt to changes in modern education. An important part of the
formation of human resources is the motivation system, which includes both
material incentives (salary, bonuses) and intangible ones (recognition, career
growth). The organization of effective work with human resources also includes
such aspects as professional development planning, teacher effectiveness
assessment, mentoring and coaching, forming a stable team, attracting new
specialists, etc.
Thus, the formation and effective management of human resources in an
educational institution play a decisive role in ensuring high quality education,
stability and development of the institution, as well as in supporting the motivation
and professional growth of teachers.
The purpose of the study was to clarify the theoretical and methodological
aspects of the formation of human resources in educational institutions and, based
on the diagnostics of the formation of human resources in the kindergarten
"Kazka", to determine the directions for increasing its effectiveness.
To achieve the goal in the qualification work, a number of tasks were
formed and consistently solved in three sections of the work:
- to investigate the theoretical principles of the formation of human
resources in educational institutions;
- to carry out diagnostics of the formation of human resources;
- to determine the directions of increasing the efficiency of the formation of
human resources of the educational institution;
- to develop a program of increasing the efficiency of the formation of
human resources in the Kalchevsk ZDO nursery-kindergarten "Kazka".
The object of the study is the human resources of the educational
institution, the subject of the study is the theoretical and methodological
principles of the formation of human resources of the Kalchevsk ZDO nurserykindergarten "Kazka".
Research methods: during the study of the theoretical principles of the
formation of human resources of the educational institution, the following methods
of theoretical research were used: description, generalization, classification. To
provide organizational and economic characteristics of the Kalchevsk ZDO
nursery-kindergarten "Kazka" and to assess the efficiency of the formation of
human resources of the educational institution, the following methods were used:
coefficient analysis, graphic method, grouping, generalization, questionnaire. To
determine the directions of increasing the efficiency of the formation of human
resources in the educational institution, the methods of description, generalization,
classification were used.
The practical value of the qualification work is that the results of the
study and the proposed measures can contribute to increasing the effectiveness of
the formation of the human resource potential of the kindergarten-kindergarten
"Kazka".
Scope and structure of the work. The qualification work consists of an
introduction, three sections, conclusions, a list of sources and literature used, which
includes 50 items, and appendices. The content of the qualification work is set out
on 73 pages of printed text, which includes 12 figures and 14 tables.
The first section "Theoretical principles of the formation of the human
resource potential of educational institutions" examines the content of the concept
of "human resource potential" of educational institutions and the main factors of its
formation, methodological principles of the formation of the human resource
potential of educational institutions, methodological approaches to assessing the
effectiveness of the formation of the human resource potential of educational
institutions. The second section of the qualification work "Diagnostics of the
formation of human resources" provides an organizational and economic
characteristic of the Kalchevsk ZDO nursery-kindergarten "Kazka", the process of
forming human resources in the Kalchevsk ZDO nursery-kindergarten "Kazka" is
studied, the effectiveness of the formation of human resources in the educational
institution and the organization of work with it is assessed. The third section
"Directions for increasing the effectiveness of the formation of human resources in
the educational institution" considers the theoretical principles of increasing the
effectiveness of the formation of human resources in educational institutions,
diagnostics of the effectiveness of the formation of human resources and the
organization of work with it in the Kalchevsk ZDO nursery-kindergarten "Kazka",
a program for increasing the effectiveness of the formation of human resources in
the Kalchevsk ZDO nursery-kindergarten "Kazka" is developed.