Короткий опис (реферат):
Анотація до кваліфікаційної роботи
Червенкової Ольги
Розвиток творчих здібностей
молодших школярів: ресурси технологічної освітньої галузі
Кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістра за спеціальністю 013 Початкова освіта. Освітня програма: «Початкова освіта. Інклюзивна освіта». Ізмаїльський державний гуманітарний університет. м. Ізмаїл, 2024.
Використання інтегрованих занять, де поєднуються різні види діяльності (малювання, ліплення, конструювання), сприяє розвитку різних аспектів творчості. Таким чином, розвиток творчих здібностей молодших школярів є комплексним процесом, який вимагає уваги до психологічних особливостей дітей, створення сприятливого навчального середовища та використання відповідних методів і підходів у навчанні.
Актуальність дослідження полягає у тому, що розвиток творчих здібностей молодшого школяра на заняттях з технологічної галузі відіграє ключову роль у формуванні інноваційного мислення та підготовці до сучасного технологічного світу. На заняттях відбувається вивчення основних принципів роботи з різноманітними матеріалами та інструментами, що сприяє розвитку творчості та винахідливості.
Метою кваліфікаційної роботи є визначення педагогічних умов ефективної організації діяльності учасників освітнього процесу при вивченні інтегрованого курсу «Дизайн і технології» з метою стимулювання розвитку творчих здібностей молодших школярів.
Об’єктом дослідження є розвиток творчих здібностей дітей молодшого шкільного віку в освітньому процесі початкової школи.
Предметом дослідження є педагогічні умови ефективного використання ресурсів технологічної освітньої галузі як дієвого інструменту активізації розвитку творчих здібностей молодших здобувачів освіти.
Методологічною основою кваліфікаційної роботи є : загальнонаукові (теоретико-методологічний аналіз наукової літератури, порівняння, класифікація, систематизація та синтез наукових джерел, узагальнення результатів дослідження) методи; емпіричні методи (педагогічне спостереження, тестування, бесіда, аналіз робіт учнів, педагогічний експеримент), статистичні (кількісний і якісний аналіз отриманої інформації) методи.
У першому розділі на основі аналізу наукових джерел визначена феноменологія творчого процесу у параметрах психолого-педагогічних досліджень; виділені психофізіологічні особливості формування творчих здібностей молодших школярів; описані педагогічні можливості інтегрованого курсу «Дизайн та технології» як ефективний засіб розвитку творчих здібностей молодших школярів.
У другому розділі охарактеризовані методичні особливості проведення занять інтегрованого курсу «Дизайн та технології» за змістовими лініями: «Інформаційно-комунікаційне середовище», «Середовище проєктування», «Середовище техніки і технологій», «Середовище соціалізації» в аспекті творчого розвитку молодших школярів.
У третьому розділі проведена діагностика творчих здібностей молодших школярів; обґрунтований зміст програми розвитку творчих здібностей молодших школярів у процесі вивчення інтегрованого курсу «Дизайн та технології»; узагальнено результати дослідження та підведені висновки щодо ефективності програми; запропоновані рекомендації сучасним вчителям початкової школи щодо організації продуктивної діяльності дітей у процесі вивчення інтегрованого курсу «Дизайн та технології».
Результати дослідження можуть бути корисними вчителям початкових класів, педагогічним працівникам інклюзивних ресурсних центрів, позашкільних установ і центрів розвитку дитини, батькам дітей молодшого шкільного віку, а також використовуватися у процесі підготовки та / або підвищення кваліфікації вчителів початкової ланки освіти.
Суть розробки, основні результати:
Annotation to the qualification work
by Olga Chervenkova
on the topic
Development of Creative Abilities of Junior Schoolchildren: Resources of the Technological Educational Industry
Qualification work for obtaining the Master’s degree in the specialty 013 Primary Education. Educational program: "Primary Education. Inclusive Education". Izmail State University for Humanities. Izmail, 2024.
The use of integrated classes, which combine different types of activities (drawing, modeling, designing), contributes to the development of various aspects of creativity. Thus, the development of creative abilities of younger schoolchildren is a complex process that requires attention to the psychological characteristics of children, creating a favorable learning environment and using appropriate methods and approaches in teaching.
The relevance of the study lies in the fact that the development of creative abilities of primary school students in the classroom in the technology industry plays a key role in the formation of innovative thinking and preparation for the modern technological world. The classes teach the basic principles of working with a variety of materials and tools, which contributes to the development of creativity and ingenuity.
The purpose of the study is theoretical and practical research and analysis of the impact of technology classes on the development of creative abilities of younger schoolchildren.
The object of research is the process of developing the creative abilities of a primary school student.
The subject of the research is technology classes in primary schools and their impact on the development of students ' creative abilities.
The methodological basis of the qualification work is: general scientific (theoretical and methodological analysis of scientific literature, comparison, classification, systematization and synthesis of scientific sources, generalization of research results) methods; empirical methods (pedagogical observation, testing, conversation, analysis of students ' work, pedagogical experiment), statistical (quantitative and qualitative analysis of the information received) methods.
In the first chapter, based on the analysis of scientific sources, the phenomenology of the creative process in the parameters of psychological and pedagogical research is determined; psychophysiological features of the formation of creative abilities of younger schoolchildren are highlighted; pedagogical capabilities of the integrated course "Design and technologies" are described as an effective means of developing the creative abilities of younger schoolchildren.
The second chapter describes the methodological features of conducting classes of the integrated course "Design and technologies" along the content lines: "Information and communication environment", "design environment", "technology and Technology Environment", "socialization environment" for the creative development of younger schoolchildren.
In the third chapter, the diagnostics of creative abilities of younger schoolchildren is carried out; the content of the program for the development of creative abilities of younger schoolchildren in the process of studying the integrated course "Design and technology" is justified; the results of the study are summarized and conclusions about the effectiveness of the program are summed up; recommendations are offered to modern primary school teachers on the organization of productive activities of children in the lessons of the integrated course "Design and technology".
The results of the study can be used by primary education teachers and other pedagogical specialists.