Короткий опис (реферат):
АНОТАЦІЯ
кваліфікаційної роботи
Губи Оксани Тодорівни
«НЕСЛОВОЗМІННА ПАРАДИГМОЛОГІЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ»
Кваліфікаційна робота студентки 64Ф групи факультету української та іноземної філології освітнього ступеня магістр спеціальності 014 Середня освіта, предметної спеціальності (014.01 Українська мова і література). Ізмаїльський державний гуманітарний університет. (Ізмаїл, 2024).
Кваліфікаційна робота має таку структуру: вступ, три розділи, висновки, список використаних джерел. Обсяг її основного тексту становить 99 сторінок.
Актуальність дослідження зумовлена тим, що парадигмологічний підхід до граматики, що довів свою пояснювальну силу на прикладі вчення про частини мови та їхню словозміну, потребує подальшого методичного застосування для аналізу формотвірних та словотвірних морфологічних парадигм як білатеральних сутностей.
Об’єктом дослідження є формотвірні, словотвірні парадигми морфологічних категорій прикметника, прислівника та дієслова як білатеральні утворення.
Предметом дослідження є словоформи як формальні представники формотвірних парадигм, похідні та твірні слова як формальні представники словотвірних парадигм.
Метою дослідження є створення якнайповнішого опису системи несловозмінних граматичних парадигм сучасної української мови прикметника, прислівника та дієслова, що має доповнити створювані сьогодні дескрипції словозмінної парадигматики цих частин мови в українській мові.
Під час дослідження використано методи спостереження, моделювання, методологію функційної граматики, зокрема процедуру так званого перехресного аналізу значущих одиниць мови від форм до значень і від значень до форм.
Наукова новизна дослідження полягає в тому, що вперше робимо спробу застосувати парадигмологічний (парадигмоцентричний) підхід до опису одиниць, явищ і категорій формотворення, словотворення та синтаксису, визначивши як основний об’єкт дослідницької уваги парадигму.
Теоретичне значення. Магістерське дослідження робить внесок у відносно новий теоретичний напрямок, нову галузь морфології – парадигмологію, сприяє виробленню, розпрацюванню і вдосконаленню термінологічного апарату та методології цієї науки.
Практичне значення. Результати магістерської роботи можуть бути використані для написання навчально-методичних праць з морфології та синтаксису. Також вони можуть бути застосовані під час вивчення граматики сучасної української мови споживачами освітніх послуг в закладах загальної середньої, фахової передвищої та вищої освіти.
У першому розділі «Морфологічна несловозмінна парадигмологія як складник української граматики» розглянуто проблему класифікації несловозмінних парадигм і взаємодії різних типів парадигм, а також описано несловозмінну парадигматику граматичної категорії ступенів порівняння прикметників і прислівників. Другий розділ «Дієслівна несловозмінна парадигмологія» присвячено аналізу дієслівної парадигматики, зокрема парадигматики граматичних категорій виду і стану дієслова, а також несловозмінних проявів дієслівних граматичних категорій часу і способу. У третьому розділі «Формування граматичної компетентності учнів на уроках української мови в профільній школі» розглянуто актуальну лінгводидактичну проблему формування граматичної компетентності учнів на уроках української мови.
Висновки. Процес навчання граматики української мови учнів профільної школи вимагає постійного вдосконалення. Цей процес має велике значення для їх загального навчання та розвитку, для якісного та ефективного навчання їх української мови. Сучасна технологія навчання української мови значною мірою ґрунтується на проблемному підході. Засвоєння знань з морфології та синтаксису за допомогою проблемно-пошукових завдань засвідчив високу ефективність і доцільність, адже не лише сприяє інтелектуальному розвитку й формуванню теоретичного мислення в учнів, а й вдосконаленню їх навичок правопису, розвитку мовлення та засвоєнню ними правил слововживання й пунктуації української мови.
Суть розробки, основні результати:
SUMMARY
Huba O. T. Non-inflectional paradigmology of the Ukrainian language.
Qualifying scientific work as a manuscript of the student of 64F group of the Faculty of Ukrainian and Foreign Philology. Magister Degree. Specialty 014 Secondary Education, subject specialty (014.01 Ukrainian Language and Literature). Izmail State University for Humanities. Izmail, 2024. 108 p.
The qualification work has the following structure: introduction, three sections, conclusions to each section, general conclusions, list of used sources. The main content of the work is laid out on 99 pages. The list of used sources – 79 items.
The relevance of the study is due to the fact that the paradigmatic approach to grammar, which has proved its explanatory power on the example of the doctrine of parts of speech and their word change, requires further methodological application for the analysis of formative and word-formation morphological paradigms as bilateral entities.
The object of the study is the formative and word-formation paradigms of the morphological categories of adjective, adverb and verb as bilateral entities.
The subject of the study is word forms as formal representatives of formative paradigms, derivatives and derivative words as formal representatives of word-formation paradigms.
The purpose of the study is to create the most complete description of the system of non-inflectional grammatical paradigms of the modern Ukrainian adjective, adverb and verb, which should complement the descriptions of the word-change paradigmatic of these parts of speech in the Ukrainian language that are currently being created.
The study uses observation, modelling, and the methodology of functional grammar, in particular the procedure of the so-called cross-analysis of significant language units from forms to meanings and from meanings to forms.
The scientific novelty of the study lies in the fact that for the first time we make an attempt to apply a paradigmatic approach to the description of units, phenomena and categories of form formation, word formation and syntax, defining the paradigm as the main object of research attention.
Theoretical significance. The master's research contributes to a relatively new theoretical direction, a new branch of morphology - paradigmology, contributes to the development, elaboration and improvement of the terminological apparatus and methodology of this science.
Practical significance. The results of the master's thesis can be used to write educational and methodological works on morphology and syntax. They can also be applied in the study of the grammar of the modern Ukrainian language by consumers of educational services in general secondary, vocational pre-university and higher education institutions.
The first chapter, ‘Morphological Non-inflectional Paradigmology as a Component of the Ukrainian Grammar,’ deals with the problem of classifying non-inflectional paradigms and the interaction of different types of paradigms, and describes the non-inflectional paradigm of the grammatical category of degrees of comparison of adjectives and adverbs. The second section, ‘Verbal Non-inflectional Paradigmology’, is devoted to the analysis of verbal paradigmatic, in particular the paradigmatic of the grammatical categories of verb type and mood, as well as the non-word-variable manifestations of the verbal grammatical categories of tense and mood. The third chapter, ‘Formation of pupils’ grammatical competence in Ukrainian language lessons at a specialised school‘, deals with the actual linguodidactic problem of forming pupils’ grammatical competence in Ukrainian language lessons.
The process of teaching Ukrainian language grammar to students of a specialised school requires constant improvement. This process is of great importance for their overall learning and development, for the quality and effectiveness of their Ukrainian language teaching. The modern technology of teaching Ukrainian is largely based on a problem-based approach. The acquisition of knowledge of morphology and syntax through problem-search tasks has proved to be highly effective and expedient, as it not only contributes to the intellectual development and formation of theoretical thinking of students, but also to the improvement of their spelling skills, development of speech and mastering the rules of word use and punctuation of the Ukrainian language.