Короткий опис (реферат):
Анотація
Кваліфікаційна робота
На тему: «Самооцінка як чинник успішності в навчальній діяльності в підлітковому віці»
Студента спеціальності 053 Психологія
Бочарової О.В.
Магістерська робота студентки Бочарової Оксани Валеріївни «Самооцінка як чинник успішності навчальної діяльності в підлітковому віці» присвячена комплексному аналізу феномену самооцінки в підлітковому віці та визначенню її впливу на успішність навчальної діяльності. Дослідження є актуальним, оскільки підлітковий вік є ключовим періодом формування особистості, самосвідомості та самовизначення. Питання самооцінки має важливе значення для мотивації, адаптації та загального розвитку підлітків, особливо в умовах сучасних соціальних і освітніх викликів.
У теоретичній частині роботи здійснено ґрунтовний аналіз концептуальних підходів до розуміння самооцінки. Виокремлено її основні структурні компоненти (емоційний, когнітивний, діяльнісний), функції (мотиваційну, регулятивну, орієнтаційну) та чинники формування. Особливу увагу приділено віковим особливостям розвитку самооцінки у підлітковому віці, зокрема впливу рефлексивних здібностей, соціальних взаємодій та освітнього середовища. Визначено, що рівень самооцінки значно впливає на успішність навчальної діяльності, формуючи мотивацію до досягнень, академічну саморегуляцію та здатність до подолання труднощів.
Практична частина роботи представлена емпіричним дослідженням, проведеним на базі ДНЗ «Білгород-Дністровський професійний будівельний ліцей». Дослідницею застосовано валідні психодіагностичні методики для визначення рівня самооцінки та успішності навчання підлітків. На основі отриманих даних виокремлено особливості взаємозв’язку між самооцінкою та навчальною успішністю, а також визначено групи підлітків із низьким рівнем самооцінки, що потребують психологічної підтримки.
Одним із важливих здобутків роботи є розробка та апробація програми профілактики заниженої самооцінки, яка включає вправи на розвиток впевненості в собі, формування мотивації досягнень, навички саморегуляції та емоційного самоконтролю. Апробація програми підтвердила її ефективність у підвищенні рівня самооцінки та навчальної успішності підлітків, що було підтверджено кількісним аналізом результатів і графічними ілюстраціями.
Результати дослідження висвітлено у двох наукових публікаціях, а також представлені на науково-практичних конференціях міжнародного та всеукраїнського рівнів.
Таким чином, у роботі визначено основні аспекти впливу самооцінки на успішність навчальної діяльності, проаналізовано вікові особливості формування самооцінки у підлітковому віці та розроблено ефективний інструментарій для психологічної підтримки підлітків із низькою самооцінкою. Дослідження має як теоретичну, так і практичну значущість та може бути використане в освітніх установах, а також у практичній діяльності практичних психологів і педагогів.
Суть розробки, основні результати:
ABSTRACT
Qualification work
On the topic: "Self-esteem as a factor of success in educational activities in adolescence"
Student of specialty 053 Psychology
Bocharova O. V.
The master's thesis of the student Oksana Valeriyevna Bocharova "Self-esteem as a factor of success in educational activities in adolescence" is devoted to a comprehensive analysis of the phenomenon of self-esteem in adolescence and determining its impact on the success of educational activities. The study is relevant, since adolescence is a key period for the formation of personality, self-awareness and self-determination. The issue of self-esteem is important for the motivation, adaptation and general development of adolescents, especially in the context of modern social and educational challenges.
The theoretical part of the work provides a thorough analysis of conceptual approaches to understanding self-esteem. Its main structural components (emotional, cognitive, activity), functions (motivational, regulatory, orientational) and factors of formation are identified. Special attention is paid to the age-related features of the development of self-esteem in adolescence, in particular the influence of reflective abilities, social interactions and the educational environment. It is determined that the level of self-esteem significantly affects the success of educational activities, forming motivation for achievements, academic self-regulation and the ability to overcome difficulties.
The practical part of the work is presented by an empirical study conducted on the basis of the preschool educational institution "Bilgorod-Dniester Professional Construction Lyceum". The researcher applied valid psychodiagnostic methods to determine the level of self-esteem and academic success of adolescents. Based on the data obtained, the features of the relationship between self-esteem and academic success are identified, and groups of adolescents with a low level of self-esteem who need psychological support are also identified.
One of the important achievements of the work is the development and testing of a program for the prevention of low self-esteem, which includes exercises for the development of self-confidence, the formation of motivation for achievements, self-regulation skills and emotional self-control. The testing of the program confirmed its effectiveness in increasing the level of self-esteem and academic success of adolescents, which was confirmed by quantitative analysis of the results and graphic illustrations.
The results of the study were covered in two scientific publications, and were also presented at scientific and practical conferences of the international and all-Ukrainian levels.
Thus, the work identified the main aspects of the influence of self-esteem on the success of educational activities, analyzed the age-related features of the formation of self-esteem in adolescence, and developed an effective toolkit for psychological support of adolescents with low self-esteem. The study has both theoretical and practical significance and can be used in educational institutions, as well as in the practical activities of practical psychologists and teachers.