Короткий опис (реферат):
АНОТАЦІЯ
кваліфікаційної роботи
Стороженко Алли Миколаївни
«СПІВВІДНОШЕННЯ ЗНАЧЕННЄВОГО І ФОРМАЛЬНОГО СКЛАДНИКІВ СТРУКТУРИ МОРФОЛОГІЧНИХ ПАРАДИГМ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ»
Кваліфікаційна робота студентки 64Ф групи факультету української та іноземної філології освітнього ступеня магістр спеціальності 014 Середня освіта, предметної спеціальності (014.01 Українська мова і література). Ізмаїльський державний гуманітарний університет. (Ізмаїл, 2024).
Кваліфікаційна робота має таку структуру: вступ, три розділи, висновки, список використаних джерел. Обсяг її основного тексту становить 90 сторінок.
Актуальність дослідження зумовлена тим, що вивчення складної взаємодії системи форм і системи значень в структурі морфологічних парадигм різних частин мови в українській мові дозволить глибше пізнати українську мову, її систему, семантичну і формальну взаємодію в ній лексики і граматики, різних граматичних категорій і частин мови.
Метою дослідження є створення класифікації явищ неповноти і лакунарності форм і значень, а також диспропорції системи форм і значень в парадигмах різних частин мови і граматичних категорій української мови, та класифікації парадигм залежно від явищ неповноти та лакунарності в них форм і значень, залежно від різних типів диспропорції в них системи форм і значень.
Об’єктом дослідження стали морфологічні парадигми різних частин мови і граматичних категорій в українській мові як білатеральні сутності.
Предметом дослідження стала складна взаємодія системи форм і значень в морфологічних парадигмах різних частин мови та граматичних категорій української мови.
Під час дослідження використано такі лінгвістичні методи, як описовий, прийоми функційної граматики, елементи структурного методу (моделювання, компонентний аналіз, трансформаційний аналіз).
Теоретичне значення. Дослідження сприяє розвитку терміносистеми української лінгвістики, систематизуючи та уточнюючи низку термінів: парадигмологія; неповнота, некомплектність, лакунарність, диспропорція парадигм; морфологічна недостатність та надлишковість граматичних форм у парадигмах; синтагматична парадигматика тощо.
Практичне значення. Магістерське дослідження сприятиме створенню вчення про частини мови, класифікація граматичних категорій і типів парадигм в якому найбільшою мірою відповідало б системі і структурі української мови. Його результати можуть бути використані під час викладання граматики української мови в закладах середньої і вищої освіти.
Перший розділ «Парадигма як об’єкт лінгвістичного опису» присвячено висвітленню нового парадигмологічного підходу до вивчення частин мови, аналізу білатеральні сутності парадигм одиниць знакових рівнів мовної структури. У другому розділі «Пропорційність і диспропорції в структурі морфологічних парадигм української мови» представлено шляхи розв’язання питання про типовість пропорційного співвідношення значеннєвої і формальної сторін структури морфологічних парадигм української мови, неповноту та лакунарність системи форм і значень у структурі морфологічних парадигм. У третьому розділі «Інноваційні підходи до навчання морфології української мови у старшій ланці на профільному рівні» розглянуто функційний підхід як інновацію у навчанні морфології учнів профільних класів та представлено методичну розробку уроку-дослідження для формування морфологічної компетентності в 10 класі профільного рівня.
Висновки. Реалізація функційного принципу у навчанні морфології на профільному рівні створює умови для «відкриття» учнями 10-11 класів можливостей частин мови у створенні висловлювання. Методика функційного підходу дозволяє вивчати будь-яку частину мови в єдності граматичного значення та комунікативної функції. Отже, у сучасній практиці навчання морфології необхідно спиратися на функційний принцип вивчення, який поєднує в собі вивчення і мови, і мовлення, а також виводить навчання на рівень тексту. Вивчаючи ті чи ті мовні явища, необхідно знайомити учнів з їхніми функціями та здійснювати спостереження, що підтверджують роль цих функцій. Застосування функційного підходу у морфології створює передумови для пізнання учнями всіх перспектив частин мови у створенні висловлювання, що дозволяє розглядати будь-яку частину мови в єдності граматичного значення та комунікативної функції.
Суть розробки, основні результати:
SUMMARY
STOROZHENKO A. M. CORRELATION OF SEMANTIC AND FORMAL COMPONENTS OF THE STRUCTURE OF MORPHOLOGICAL PARADIGMS OF THE UKRAINIAN LANGUAGE.
Qualifying scientific work as a manuscript of the student of 64F group of the Faculty of Ukrainian and Foreign Philology. Magister Degree. Specialty 014 Secondary Education, subject specialty (014.01 Ukrainian Language and Literature). Izmail State University for Humanities. Izmail, 2024. 97 p.
The qualification work has the following structure: introduction, three sections, conclusions to each section, general conclusions, list of used sources. The main content of the work is laid out on 90 pages.
The relevance of the study is due to the fact that the study of the complex interaction of the system of forms and the system of meanings in the structure of morphological paradigms of different parts of speech in the Ukrainian language will allow a deeper understanding of the Ukrainian language, its system, semantic and formal interaction of lexis and grammar, different grammatical categories and parts of speech.
The purpose of the study is to create a classification of the phenomena of incompleteness and lacunarity of forms and meanings, as well as the disproportion of the system of forms and meanings in the paradigms of different parts of speech and grammatical categories of the Ukrainian language, and to classify paradigms depending on the phenomena of incompleteness and lacunarity of forms and meanings in them, depending on different types of disproportion of the system of forms and meanings in them.
The subject of the study is the complex interaction of the system of forms and meanings in the morphological paradigms of different parts of speech and grammatical categories of the Ukrainian language.
The study used such linguistic methods as descriptive, functional grammar techniques, elements of the structural method (modelling, component analysis, transformational analysis).
The study contributes to the development of the terminology system of Ukrainian linguistics by systematising and clarifying a number of terms: paradigmology; incompleteness, incompleteness, lacunarity, disproportion of paradigms; morphological insufficiency and redundancy of grammatical forms in paradigms; syntagmatic paradigmatics, etc.
The master's research will contribute to the creation of a doctrine of parts of speech, the classification of grammatical categories and types of paradigms in which would best correspond to the system and structure of the Ukrainian language. Its results can be used in teaching Ukrainian grammar at secondary and higher education institutions.
The first section ‘Paradigm as an object of linguistic description’ is devoted to the presentation of a new paradigmatic approach to the study of parts of speech, analysis of the bilateral essence of paradigm units of the sign levels of the linguistic structure. The second chapter ‘Proportionality and Disproportion in the Structure of Morphological Paradigms of the Ukrainian Language’ presents the ways of solving the issue of the typical proportional relationship between the semantic and formal sides of the structure of morphological paradigms of the Ukrainian language, incompleteness and lacunarity of the system of forms and meanings in the structure of morphological paradigms. The third chapter ‘Innovative Approaches to Teaching Ukrainian Language Morphology at the Senior Level at the Profile Level’ considers the functional approach as an innovation in teaching morphology to profile pupils and presents the methodological development of a research lesson for the formation of morphological competence in the 10th grade at the profile level.
The implementation of the functional principle in teaching morphology at the profile level creates conditions for pupils of grades 10-11 to ‘discover’ the possibilities of parts of speech in creating an utterance. The methodology of the functional approach allows to study any part of speech in the unity of grammatical meaning and communicative function. Thus, in modern practice of teaching morphology, it is necessary to rely on the functional principle of learning, which combines the study of both language and speech, and also brings learning to the level of the text. When studying certain linguistic phenomena, it is necessary to introduce students to their functions and make observations that confirm the role of these functions. The use of the functional approach in morphology creates prerequisites for students to learn all the perspectives of parts of speech in creating an utterance, which allows them to consider any part of speech in the unity of grammatical meaning and communicative function.