Короткий опис (реферат):
Анотація
Кваліфікаційна робота
На тему: «Вплив занять спортом на психологічне здоров’я
молодших школярів»
Студента спеціальності 053 Психологія
Ганчевої К.М.
Кваліфікаційна робота вміщує такі етапи дослідження:
1. Виявлена актуальність та проблеми дослідження.
У сучасному освітньому середовищі питання психологічного здоров’я молодших школярів набуває особливої актуальності через важливість цього вікового періоду для формування базових психологічних і соціальних навичок. Регулярна фізична активність, зокрема заняття спортом, особливо плавання, сприяє покращенню емоційного стану, підвищенню самоконтролю та зниженню тривожності. Плавання, як вид фізичної активності, поєднує фізичний розвиток із заспокійливою дією водного середовища, що робить його ефективним інструментом профілактики емоційних розладів у молодших школярів.
2. Проаналізована наукова література щодо впливу занять плаванням на психологічне здоров'я молодших школярів.
Основними науковими досягненнями в цьому контексті є дослідження вчених щодо: психічного здоров'я молодших школярів (О.І.Василевська, Л.Гармаш, Н.Коцур, О. Мартиненко); фізичного виховання молодших школярів (А. Борисенко, Е. Вільчковський, В. Новосельський, В.Сергієнко); оздоровчого впливу занять з плавання на організм молодших школярів (Ю. Бріскін, Г. Жук, О.Ображей, Л. Шульга, Ю. Цюпак та ін.).
3. В роботі було надано визначення поняття «психічне здоров'я», як стану душевного благополуччя, що характеризується гармонійним функціонуванням психоемоційної та інтелектуальної сфер, відсутністю психопатологічних симптомів, а також здатністю особистості адаптуватися до умов реальності та ефективно регулювати свою поведінку. Поняття «психологічне здоров'я» характеризується як складна інтегративна система, що охоплює індивідуально-психологічні характеристики особистості, її здатність до соціально-психологічної адаптації, самосвідомості та суб’єктивного благополуччя. «Рухова активність» визначається як комплекс рухової діяльності, що сприяє зміцненню здоров’я, розвитку фізичних і психічних якостей, а також гармонійному розвитку особистості. Аналіз психологічної літератури виявив, що плавання має важливе значення для молодших школярів, оскільки в цей період інтенсивно формуються психофізіологічні функції, а регулярні заняття цим видом спорту сприяють розвитку емоційної стабільності, підвищенню самоконтролю та самовпевненості, що є важливими аспектами гармонійного розвитку особистості.
4. Аналіз емпіричних даних показав, що більшість учнів молодшого шкільного віку демонструють позитивний емоційний фон з середнім або низьким рівнем тривожності, фрустрації та ригідності, що сприяє успішній адаптації та соціальній взаємодії в школі. Однак у частини дітей спостерігаються виражені прояви тривожності, агресії, депресії, астенії, поведінкових порушень та підвищеної тривожності. Високий рівень стресостійкості у більшості учнів вказує на їхню здатність адаптуватися, проте у деяких учнів молодших класів виявлено страх оцінки, самовираження та тривожність у стосунках з педагогами, що може негативно впливати на навчальну мотивацію та впевненість у своїх силах.
5. У межах дослідження було проаналізовано ефективність корекційних технік для роботи з проявами невротичних станів у молодших школярів. Для цього розроблено та впроваджено комплексну програму, що поєднувала елементи ігрової психотерапії, тілесної ігротерапії та психогімнастики, інтегрованих у заняття плаванням.
Суть розробки, основні результати:
ABSTRACT
Qualification work
On the topic: «The Impact of Sports Activities on the Psychological Well-Being of Primary School Students»
Student of specialty 053 Psychology
Hancheva K.M.
Qualification work includes the following stages of research:
1. The relevance and problems of the research are revealed.
In the modern educational environment, the issue of psychological well-being among primary school students has gained significant importance due to the critical role this developmental stage plays in shaping fundamental psychological and social skills. Regular physical activity, particularly sports, and especially swimming, contributes to improving emotional well-being, enhancing self-regulation, and reducing anxiety levels. Swimming, as a form of physical activity, combines physical development with the calming influence of the aquatic environment, making it an effective tool for preventing emotional disorders in primary school students.
2. The scientific literature on the impact of swimming lessons on the psychological health of younger schoolchildren was analyzed.
The main scientific achievements in this context are the studies of scientists on: the mental health of younger schoolchildren (O.I. Vasilevska, L. Garmash, N. Kotsur, O. Martynenko); physical education of younger schoolchildren (A. Borisenko, E. Vilchkovsky, V. Novoselsky, V. Sergienko); the health-improving effect of swimming lessons on the body of younger schoolchildren (Yu. Briskin, G. Zhuk, O. Obrazhey, L. Shulga, Y. Tsyupak, etc.).
3. The work provided a definition of the concept of "mental health" as a state of mental well-being, characterized by the harmonious functioning of the psycho-emotional and intellectual spheres, the absence of psychopathological symptoms, as well as the ability of a person to adapt to the conditions of reality and effectively regulate their behavior. The concept of "psychological health" is characterized as a complex integrative system that encompasses the individual psychological characteristics of a person, his ability to socio-psychological adaptation, self-awareness and subjective well-being. "Movement activity" is defined as a complex of motor activities that contribute to health promotion, development of physical and mental qualities, as well as harmonious development of the personality. Analysis of psychological literature revealed that swimming is of great importance for younger schoolchildren, since during this period psychophysiological functions are intensively formed, and regular practice of this sport contributes to the development of emotional stability, increased self-control and self-confidence, which are important aspects of the harmonious development of the personality.
4. Analysis of empirical data showed that most primary school students demonstrate a positive emotional background with an average or low level of anxiety, frustration and rigidity, which contributes to successful adaptation and social interaction at school. However, some children show pronounced manifestations of anxiety, aggression, depression, asthenia, behavioral disorders and increased anxiety. A high level of stress resistance in most students indicates their ability to adapt, but some younger students have been found to have a fear of evaluation, self-expression and anxiety in relationships with teachers, which can negatively affect academic motivation and self-confidence.
5. The study analyzed the effectiveness of correctional techniques for working with manifestations of neurotic states in younger schoolchildren. For this purpose, a comprehensive program was developed and implemented, combining elements of play psychotherapy, physical play therapy and psychogymnastics, integrated into swimming lessons.