Короткий опис (реферат):
Анотація
Кваліфікаційна робота
магістранта
спеціальності 053 Психологія
Генчу Світлана Андріївна
на тему: Соціально-психологічні чинники розвитку життєстійкості підлітків в умовах війни
Кваліфікаційна робота вміщує такі етапи дослідження:
Виявлена актуальність та проблеми дослідження.
Військовий конфлікт на сході України та тривала соціально-політична криза, що супроводжує цей період, мають глибокий і багатогранний вплив на різні аспекти життя людини. Дані зміни охоплюють фізичний, соціальний і психологічний рівні, спричиняючи серйозні зрушення в соціальній структурі, культурних та економічних процесах, а також змінюючи міжособистісні відносини та соціальну підтримку. Водночас діти та підлітки, як найбільш вразлива категорія населення, найбільше піддаються негативним наслідкам військових та соціальних потрясінь. Саме в цьому віці відбуваються важливі етапи розвитку психічної ідентичності та формування особистості, що робить підлітків особливо чутливими до змін у соціальному і психологічному середовищі.
У період війни та соціально-політичної нестабільності процеси внутрішніх трансформацій у підлітків набувають особливої складності, адже вони супроводжуються різноманітними психологічними травмами, хронічними стресовими розладами, а також порушеннями звичних соціальних зв'язків. Діти та підлітки, які переживають війну, стикаються з втратами близьких, руйнуванням інфраструктури, переміщенням, що призводить до ізоляції від соціальних мереж підтримки, значних змін у повсякденному житті та зниження рівня соціальної підтримки. Дані фактори погіршують психологічний стан молоді, спричиняючи зростання рівня тривоги, депресивних розладів, агресивності та інших негативних емоційно-психологічних проявів.
Проаналізована наукова психологічна література.
Аналіз наукових досліджень щодо впливу війни на психоемоційний стан та соціальну адаптацію підлітків дозволяє виокремити основні напрямки наукових пошуків українських та зарубіжних вчених. Зокрема, вони зосереджуються на вивченні психологічних травм, соціальних адаптаційних процесів, а також механізмів розвитку життєстійкості підлітків, які переживають військові конфлікти.
І. Іванова, О. Литвинова, Н. Лук'яненко та С. Михайлова досліджують різні аспекти впливу війни на психоемоційний стан підлітків. Н. Лук'яненко акцентує на психологічних травмах та методах емоційного відновлення, С. Михайлова вивчає роль соціальної підтримки та відновлення ідентичності для адаптації молоді, І. Іванова — необхідність реабілітації та створення безпечного середовища для психічного відновлення, а О. Литвинова досліджує соціалізацію підлітків та роль соціальних інститутів у їхній адаптації до нових умов.
Дослідження психологів, таких як Д. Боулбі, Е. Еріксон, Д. Колб, М. Раттер та Д. Херман акцентують на важливості соціальних та психологічних факторів у процесах адаптації підлітків в умовах війни. Е. Еріксон підкреслював вплив війни на формування ідентичності, Д. Херман досліджувала роль соціальної підтримки в реабілітації після травм, М. Раттер акцентував на значенні соціальних інститутів для розвитку стійкості, Д. Колб — на ролі осмислення досвіду для адаптації, а Д. Боулбі — на впливі порушення прив'язаності на психоемоційний стан.
Метою дослідження є аналіз та вивчення соціально-психологічних факторів, які визначають формування життєстійкості підлітків у контексті воєнного конфлікту.
Об’єкт дослідження – життєстійкість як соціально-психологічне явище.
Предмет дослідження - соціально-психологічні чинники розвитку життєстійкості підлітків в умовах війни.
Для досягнення мети були використані наступні методики: тест життєстійкості С. Мадді, шкала оцінки впливу травматичної події (Impact of Event Scale, IES-R) та авторське анкетування, які дозволили детально оцінити психологічний стан підлітків та соціально-психологічні фактори, що впливають на їх адаптацію в умовах воєнного конфлікту.
Експериментальною базою дослідження був Освітній Хаб “Острівець” у Бухаресті . У дослідженні брали участь учні підліткового віку віком від 11 до 17 років, що виїхали з зони бойових дій. Загальна кількість респондентів становила 30 осіб, з яких 15 були представниками жіночої статі, а 15 — чоловічої.
У дослідженні було проаналізовано, що більшість підлітків, які пережили травматичні події війни, виявляють ознаки посттравматичного стресового розладу (ПТСР), що підтверджується частими спогадами про травмуючі події. У 50% респондентів виявлено наявність симптомів ПТСР, зокрема депресії та тривожності, що свідчить про глибокий емоційний вплив війни на їхню психіку. Це, у свою чергу, може спричинити серйозні психологічні труднощі в подальшому житті. Згідно з отриманими результатами, 60% учнів вказують на наявність депресії та тривожності як основні симптоми ПТСР, що потребує специфічних підходів до лікування і корекції цих розладів.
Дослідження також підтвердило наявність значного зв’язку між здатністю підлітків до самозаспокоєння та їхнім рівнем життєстійкості. 70% респондентів мають високу або дуже високу здатність до саморегуляції емоцій, що є важливим чинником, який дозволяє їм ефективно справлятися з стресовими ситуаціями. Цей факт вказує на наявність певних внутрішніх ресурсів, які можуть бути використані для подальшого психологічного відновлення підлітків.
Незважаючи на наявність внутрішніх ресурсів для саморегуляції, 50% респондентів зазначають труднощі в розв'язанні проблем, оцінюючи свої когнітивно-поведінкові навички як недостатні. Це вказує на потребу в розвитку програм, які сприяють удосконаленню навичок вирішення проблем і адаптації до змін у повсякденному житті, зокрема після пережитих травмуючих подій. Підлітки, які не володіють достатніми стратегіями подолання стресу, можуть зазнавати труднощів у подоланні психологічних бар’єрів.
Аналіз соціальних аспектів також вказує на важливість соціальної адаптації підлітків, оскільки 75% респондентів стикаються з труднощами у встановленні стосунків з іншими людьми. Це може бути наслідком не тільки пережитого травматичного досвіду, але й загальних соціально-психологічних змін у їхньому середовищі. Такі труднощі підкреслюють необхідність впровадження програм, спрямованих на покращення соціальних навичок і взаємодії підлітків з оточенням, що допоможе знизити ризик соціальної ізоляції та розвитку психічних розладів.
Із результатів дослідження також випливає, що 40% підлітків не готові до змін і ризику, що є важливим індикатором низької стресостійкості та страху перед невідомим. Цей фактор потребує розробки спеціальних програм, які допоможуть підліткам подолати ці труднощі та сприятимуть розвитку психологічної гнучкості та адаптивних стратегій.
З соціальних факторів, що впливають на життєстійкість, найбільше значення має підтримка з боку родини, друзів та соціального середовища. 40% респондентів зазначають, що соціальні чинники мають великий вплив на їхній рівень життєстійкості, що вказує на важливість стабільних і підтримуючих зв’язків у період після травматичних подій.
Отже, результати дослідження доводять, що підлітки, які пережили травматичні події війни, зіштовхуються з низкою психологічних труднощів, зокрема з посттравматичним стресовим розладом, депресією та соціальною адаптацією. Проте, наявність внутрішніх ресурсів, таких як здатність до саморегуляції, дозволяє підліткам адаптуватися до нових умов. Для забезпечення ефективної підтримки цих підлітків необхідно впроваджувати програми, спрямовані на розвиток когнітивно-поведінкових стратегій, покращення соціальної адаптації, психоемоційної стабільності, а також на зміцнення соціальних зв'язків і підтримки з боку оточення.
Суть розробки, основні результати:
Annotation
Qualification work
master's student
specialty 053 Psychology
Genchu Svitlana
On the topic: "Socio-psychological factors in the development of resilience in adolescents in war conditions "
The qualification work includes the following research stages:
The relevance and problems of the research are revealed.
The military conflict in eastern Ukraine and the prolonged socio-political crisis that accompanies this period have a profound and multifaceted impact on various aspects of human life. These changes cover the physical, social and psychological levels, causing serious shifts in the social structure, cultural and economic processes, as well as changing interpersonal relationships and social support. At the same time, children and adolescents, as the most vulnerable category of the population, are most exposed to the negative consequences of military and social upheavals. It is at this age that important stages of development of mental identity and personality formation occur, which makes adolescents especially sensitive to changes in the social and psychological environment. During the period of war and socio-political instability, the processes of internal transformations in adolescents become particularly complex, as they are accompanied by various psychological traumas, chronic stress disorders, and disruptions of habitual social ties. Children and adolescents who experience war face the loss of loved ones, destruction of infrastructure, displacement, which leads to isolation from social support networks, significant changes in everyday life and a decrease in the level of social support. These factors worsen the psychological state of young people, causing an increase in the level of anxiety, depressive disorders, aggressiveness and other negative emotional and psychological manifestations.
The scientific psychological literature is analyzed.
The analysis of scientific research on the impact of war on the psycho-emotional state and social adaptation of adolescents allows us to identify the main areas of scientific research of Ukrainian and foreign scientists. In particular, they focus on the study of psychological trauma, social adaptation processes, as well as mechanisms for the development of resilience in adolescents experiencing military conflicts.
I. Ivanova, O. Lytvynova, N. Lukyanenko and S. Mykhaylova investigate various aspects of the impact of war on the psycho-emotional state of adolescents. N. Lukyanenko focuses on psychological trauma and methods of emotional recovery, S. Mikhailova studies the role of social support and identity restoration for the adaptation of young people, I. Ivanova - the need for rehabilitation and creating a safe environment for mental recovery, and O. Litvynova studies the socialization of adolescents and the role of social institutions in their adaptation to new conditions.
Studies by psychologists such as D. Bowlby, E. Erikson, D. Kolb, M. Rutter and D. Herman emphasize the importance of social and psychological factors in the processes of adaptation of adolescents in war conditions. E. Erikson emphasized the influence of war on the formation of identity, D. Herman studied the role of social support in rehabilitation after trauma, M. Rutter emphasized the importance of social institutions for the development of resilience, D. Kolb - on the role of understanding experience for adaptation, and D. Bowlby - on the influence of attachment disorders on the psycho-emotional state.
The purpose of the study is to analyze and study the socio-psychological factors that determine the formation of resilience of adolescents in the context of military conflict.
The object of the study is resilience as a socio-psychological phenomenon.
The subject of the study is socio-psychological factors of the development of resilience of adolescents in war conditions.
To achieve the goal, the following methods were used: the resilience test of S. Maddy, the Impact of Event Scale (IES-R) and the author's questionnaire, which allowed for a detailed assessment of the psychological state of adolescents and socio-psychological factors that affect their adaptation in the context of military conflict.
The experimental base of the study was the Educational Hub "Ostrivets" in Bucharest. The study involved adolescent students aged 11 to 17 who had left the combat zone. The total number of respondents was 30 people, of whom 15 were female and 15 were male.
The study analyzed that the majority of adolescents who experienced traumatic events of war show signs of post-traumatic stress disorder (PTSD), which is confirmed by frequent memories of traumatic events. 50% of respondents were found to have symptoms of PTSD, in particular depression and anxiety, which indicates a deep emotional impact of war on their psyche. This, in turn, can cause serious psychological difficulties in later life. According to the results, 60% of students indicate the presence of depression and anxiety as the main symptoms of PTSD, which requires specific approaches to the treatment and correction of these disorders. The study also confirmed the presence of a significant relationship between the ability of adolescents to self-soothe and their level of resilience. 70% of respondents have a high or very high ability to self-regulate emotions, which is an important factor that allows them to effectively cope with stressful situations. This fact indicates the presence of certain internal resources that can be used for further psychological recovery of adolescents.
Despite the presence of internal resources for self-regulation, 50% of respondents report difficulties in solving problems, assessing their cognitive-behavioral skills as insufficient. This indicates the need to develop programs that contribute to improving problem-solving skills and adapting to changes in everyday life, in particular after experiencing traumatic events. Adolescents who do not have sufficient strategies for coping with stress may experience difficulties in overcoming psychological barriers.
Analysis of social aspects also indicates the importance of social adaptation of adolescents, since 75% of respondents face difficulties in establishing relationships with other people. This may be a consequence not only of the traumatic experience experienced, but also of general socio-psychological changes in their environment. Such difficulties emphasize the need for programs aimed at improving social skills and interaction of adolescents with their environment, which will help reduce the risk of social isolation and the development of mental disorders.
The results of the study also show that 40% of adolescents are not ready for change and risk, which is an important indicator of low stress tolerance and fear of the unknown. This factor requires the development of special programs that will help adolescents overcome these difficulties and promote the development of psychological flexibility and adaptive strategies.
Of the social factors that affect resilience, the most important is support from family, friends and the social environment. 40% of respondents note that social factors have a great influence on their level of resilience, which indicates the importance of stable and supportive relationships in the period after traumatic events.
Thus, the results of the study prove that adolescents who have experienced traumatic events of war face a number of psychological difficulties, in particular post-traumatic stress disorder, depression and social adaptation. However, the presence of internal resources, such as the ability to self-regulate, allows adolescents to adapt to new conditions. To ensure effective support for these adolescents, it is necessary to implement programs aimed at developing cognitive-behavioral strategies, improving social adaptation, psycho-emotional stability, as well as strengthening social ties and support from the environment.